Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången
Euro NCAP har tillsammans med bland annat Trafikverket testat 19 olika modeller av skåpbilar för förekomsten av så kallade förarstödssystem, det vill säga krockundvikande eller krocklindrande system. Testerna visar att skåpbilars säkerhet ligger flera år efter personbilar.

Antalet lätta lastbilar i trafik ökar stadigt varje år, vilket gör säkerhetsfrågan allt viktigare. Merparten finns i urbana områden. Det innebär att vi ser alltfler skåpbilar i områden där merparten av oskyddade trafikanter rör sig, både barn och vuxna. Samtidigt saknar skåpbilarna ofta de system som känner av gående och cyklister.
– Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar.
Testerna kan bli ett steg mot ökad säkerhet
Trafiksäkerhet är ett samspel mellan vägens utformning, fordonssäkerhet och dess användare. Det tar lång tid att utveckla krocksäkerheten hos skåpbilarna, men förarstödssystem kan föras in snabbare då det inte kräver så stora modifieringar av fordonet. Dessutom är många modeller förberedda för dessa system.
– Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta, säger Rikard Fredriksson.
Rekommendationer till tillverkare
• Gör de krockundvikande och –lindrande system som idag finns som tillval till standard.
• Skynda på införandet av dessa system som redan idag är vanliga i personbilar.
• Se över passagerarskyddet i krock.
• Skynda på införandet av moderna skyddssystem, såsom krockkuddar, bältespåminnare och bälteskraftbegränsare för samtliga framsätes-passagerare.
Rekommendationer till transportföretag
• Efterfråga de säkerhetssystem som finns.
• Välj de säkraste fordonen, dessa test är en vägledning.
En fjärdedel av testade skåpbilar får bottenbetyg
De nitton testade skåpbilarna har fått betyg i fem nivåer: platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen skåpbil erhöll det högsta betyget, platina. Några skåpbilar hade dock enskilda förarstöds-system som fungerade väl, i nivå med en personbil, men ingen hade prestanda rakt över som är i nivå med dagens personbilar.
Testresultat, poängbedömning från 0– 100 % där 100 procent är högsta möjliga säkerhet
Fordonsmodell, skåpbil | Procent i testet | Medalj |
Volkswagen Transporter | 65% | Guld |
Ford Transit | 63% | Guld |
Mercedes-Benz Vito | 61% | Guld |
Ford Transit Custom | 58% | Silver |
Mercedes-Benz Sprinter | 52% | Silver |
Peugeot Expert | 44% | Silver |
Volkswagen Crafter | 44% | Silver |
Opel/Vauxhall Vivaro | 42% | Silver |
Citroën Jumpy (Dispatch) | 37% | Brons |
Toyota PROACE | 35% | Brons |
Peugeot Boxer | 33% | Brons |
Citroën Jumper (Relay) | 32% | Brons |
Iveco Daily | 30% | Brons |
FIAT Ducato | 28% | Brons |
Renault Master | 16% | Ej rekommenderad |
Nissan NV400 | 12% | Ej rekommenderad |
Renault Trafic | 11% | Ej rekommenderad |
Opel/Vauxhall Movano | 8% | Ej rekommenderad |
FIAT Talento | 5% | Ej rekommenderad |
Läs hela testresultatet hos Euro NCAP
FAKTARUTA
Euro NCAP har gjort ett antal tester på förekomsten av avancerade förarstödssystem (s.k. ADAS-system) i de mest sålda skåpbilarna på den europeiska marknaden. Exempel på förarstödsystem är kurshållning, auto-broms, farthållning och bältespåminnare.
• Det är 19 olika bilmodeller som testats på olika testbanor i Europa.
• Dessa 19 skåpbilar stod för cirka 98 procent av försäljningen av nya skåpbilar 2019 och är representativa för hur läget ser ut i Europa.
• Två bilmodeller har testats i Sverige, finansierat av Trafikverket.
Det är första gången Euro NCAP testar och utvärderar skåpbilar. Vanligtvis är det personbilar som organisationen säkerhetsklassar, exempelvis med hjälp av krocktester.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet, 010-123 17 26
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder


Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Målinriktat arbete mot Nollvisionen ger goda resultat5.1.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges systematiska arbete med att förbättra trafiksäkerheten på väg ger resultat. Allt pekar på att antalet omkomna år 2020 kommer att vara under etappmålet om max 220, vilket är en halvering från år 2007.
Ekodukt ska öka djurens rörlighet och minska olyckorna på E64.1.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
E6 över Hallandsåsen är hårt trafikerad och fungerar som en barriär för de djur och växter som finns i landskapet. För att motverka detta bygger Trafikverket nu en ny ekodukt. Den 4 januari startar bygget.
16 nya beredskapsflygplatser för akuta transporter23.12.2020 14:59:20 CET | Pressmeddelande
Regeringen säkerställer att det finns infrastruktur för samhällsviktiga transporter. Trafikverket tecknar därför avtal med 16 flygplatser om tillfällig beredskap.
Trafikverket: Rapportera brister på vägarna i Gävleborg via en app21.12.2020 07:45:00 CET | Pressmeddelande
I dag finns det appar där alla kan tipsa om brister längs våra vägar. Nu ska Trafikverket undersöka om apparna kan förbättra underhållet av Sveriges vägar. Allmänheten i Gävleborg välkomnas att vara med.
Håll avståndet i jul – även på vägarna18.12.2020 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest trafikintensiva helger. Med det följer också att risken för olyckor ökar. I genomsnitt behöver drygt 100 personer uppsöka vård på akutsjukhus varje dag på grund av olyckor i vägtrafiken. Men med små insatser kan alla bidra till att minska trafikens påverkan på en redan hårt belastad akut- och intensivsjukvård.
Stor satsning på järnvägen i södra Norrland och Dalarna 202111.12.2020 07:50:00 CET | Pressmeddelande
Just nu rustas järnvägen i Sverige som aldrig förr. Nästa år kommer många stora underhållsarbeten att genomföras i Gävleborg och Dalarna – allt för att skapa en mer robust och pålitlig järnväg som kan ta emot fler tåg och tillåta högre hastigheter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum