Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången
Antalet lätta lastbilar i trafik ökar stadigt varje år, vilket gör säkerhetsfrågan allt viktigare. Merparten finns i urbana områden. Det innebär att vi ser alltfler skåpbilar i områden där merparten av oskyddade trafikanter rör sig, både barn och vuxna. Samtidigt saknar skåpbilarna ofta de system som känner av gående och cyklister.
– Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar.
Testerna kan bli ett steg mot ökad säkerhet
Trafiksäkerhet är ett samspel mellan vägens utformning, fordonssäkerhet och dess användare. Det tar lång tid att utveckla krocksäkerheten hos skåpbilarna, men förarstödssystem kan föras in snabbare då det inte kräver så stora modifieringar av fordonet. Dessutom är många modeller förberedda för dessa system.
– Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta, säger Rikard Fredriksson.
Rekommendationer till tillverkare
• Gör de krockundvikande och –lindrande system som idag finns som tillval till standard.
• Skynda på införandet av dessa system som redan idag är vanliga i personbilar.
• Se över passagerarskyddet i krock.
• Skynda på införandet av moderna skyddssystem, såsom krockkuddar, bältespåminnare och bälteskraftbegränsare för samtliga framsätes-passagerare.
Rekommendationer till transportföretag
• Efterfråga de säkerhetssystem som finns.
• Välj de säkraste fordonen, dessa test är en vägledning.
En fjärdedel av testade skåpbilar får bottenbetyg
De nitton testade skåpbilarna har fått betyg i fem nivåer: platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen skåpbil erhöll det högsta betyget, platina. Några skåpbilar hade dock enskilda förarstöds-system som fungerade väl, i nivå med en personbil, men ingen hade prestanda rakt över som är i nivå med dagens personbilar.
Testresultat, poängbedömning från 0– 100 % där 100 procent är högsta möjliga säkerhet
Fordonsmodell, skåpbil | Procent i testet | Medalj |
Volkswagen Transporter | 65% | Guld |
Ford Transit | 63% | Guld |
Mercedes-Benz Vito | 61% | Guld |
Ford Transit Custom | 58% | Silver |
Mercedes-Benz Sprinter | 52% | Silver |
Peugeot Expert | 44% | Silver |
Volkswagen Crafter | 44% | Silver |
Opel/Vauxhall Vivaro | 42% | Silver |
Citroën Jumpy (Dispatch) | 37% | Brons |
Toyota PROACE | 35% | Brons |
Peugeot Boxer | 33% | Brons |
Citroën Jumper (Relay) | 32% | Brons |
Iveco Daily | 30% | Brons |
FIAT Ducato | 28% | Brons |
Renault Master | 16% | Ej rekommenderad |
Nissan NV400 | 12% | Ej rekommenderad |
Renault Trafic | 11% | Ej rekommenderad |
Opel/Vauxhall Movano | 8% | Ej rekommenderad |
FIAT Talento | 5% | Ej rekommenderad |
Läs hela testresultatet hos Euro NCAP
FAKTARUTA
Euro NCAP har gjort ett antal tester på förekomsten av avancerade förarstödssystem (s.k. ADAS-system) i de mest sålda skåpbilarna på den europeiska marknaden. Exempel på förarstödsystem är kurshållning, auto-broms, farthållning och bältespåminnare.
• Det är 19 olika bilmodeller som testats på olika testbanor i Europa.
• Dessa 19 skåpbilar stod för cirka 98 procent av försäljningen av nya skåpbilar 2019 och är representativa för hur läget ser ut i Europa.
• Två bilmodeller har testats i Sverige, finansierat av Trafikverket.
Det är första gången Euro NCAP testar och utvärderar skåpbilar. Vanligtvis är det personbilar som organisationen säkerhetsklassar, exempelvis med hjälp av krocktester.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet, 010-123 17 26
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Ny partner i AI Sweden för att stärka transportinfrastrukturen18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har ingått ett samarbetsavtal med AI Sweden för att driva utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom transportinfrastrukturen. Avtalet är en del av myndighetens satsning på att integrera AI-lösningar och främja innovation.
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
Påminnelse pressinbjudan: Upplev det nya stationsområdet vid Göteborg Central8.4.2024 09:38:16 CEST | Pressinbjudan
Välkomna till en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Här ges möjlighet att på plats uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya Stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.
Nu möts Centralen och Kvarnberget inom projekt Västlänken22.3.2024 09:22:45 CET | Pressmeddelande
I början av veckan drog projekt Västlänken upp de spontplankor som skiljt deletapp Centralen och deletapp Kvarnberget åt. Detta innebär en milstolpe som för projektet närmare öppnandet av station Centralen som säckstation 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum