Trafikverket

Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången

Dela
Euro NCAP har tillsammans med bland annat Trafikverket testat 19 olika modeller av skåpbilar för förekomsten av så kallade förarstödssystem, det vill säga krockundvikande eller krocklindrande system. Testerna visar att skåpbilars säkerhet ligger flera år efter personbilar.
Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar. Foto: Euro NCAP
Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar. Foto: Euro NCAP

Antalet lätta lastbilar i trafik ökar stadigt varje år, vilket gör säkerhetsfrågan allt viktigare. Merparten finns i urbana områden. Det innebär att vi ser alltfler skåpbilar i områden där merparten av oskyddade trafikanter rör sig, både barn och vuxna. Samtidigt saknar skåpbilarna ofta de system som känner av gående och cyklister.

– Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar.

Testerna kan bli ett steg mot ökad säkerhet
Trafiksäkerhet är ett samspel mellan vägens utformning, fordonssäkerhet och dess användare. Det tar lång tid att utveckla krocksäkerheten hos skåpbilarna, men förarstödssystem kan föras in snabbare då det inte kräver så stora modifieringar av fordonet. Dessutom är många modeller förberedda för dessa system.

– Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta, säger Rikard Fredriksson.

Rekommendationer till tillverkare
• Gör de krockundvikande och –lindrande system som idag finns som tillval till standard.
• Skynda på införandet av dessa system som redan idag är vanliga i personbilar.
• Se över passagerarskyddet i krock.
• Skynda på införandet av moderna skyddssystem, såsom krockkuddar, bältespåminnare    och bälteskraftbegränsare för samtliga framsätes-passagerare.

Rekommendationer till transportföretag
• Efterfråga de säkerhetssystem som finns.
• Välj de säkraste fordonen, dessa test är en vägledning.

En fjärdedel av testade skåpbilar får bottenbetyg
De nitton testade skåpbilarna har fått betyg i fem nivåer: platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen skåpbil erhöll det högsta betyget, platina. Några skåpbilar hade dock enskilda förarstöds-system som fungerade väl, i nivå med en personbil, men ingen hade prestanda rakt över som är i nivå med dagens personbilar.

Testresultat, poängbedömning från 0– 100 % där 100 procent är högsta möjliga säkerhet

Fordonsmodell, skåpbil Procent i testet Medalj 
Volkswagen Transporter 65% Guld
Ford Transit 63% Guld
Mercedes-Benz Vito 61% Guld
Ford Transit Custom 58% Silver
Mercedes-Benz Sprinter 52% Silver
Peugeot Expert 44% Silver
Volkswagen Crafter  44% Silver
Opel/Vauxhall Vivaro  42% Silver
Citroën Jumpy (Dispatch)   37% Brons
Toyota PROACE 35% Brons
Peugeot Boxer 33% Brons
Citroën Jumper (Relay) 32% Brons
Iveco Daily 30% Brons
FIAT Ducato 28% Brons
Renault Master 16% Ej rekommenderad
Nissan NV400 12% Ej rekommenderad
Renault Trafic 11% Ej rekommenderad
Opel/Vauxhall Movano 8% Ej rekommenderad
FIAT Talento 5% Ej rekommenderad

Läs hela testresultatet hos Euro NCAP


FAKTARUTA
Euro NCAP har gjort ett antal tester på förekomsten av avancerade förarstödssystem (s.k. ADAS-system) i de mest sålda skåpbilarna på den europeiska marknaden. Exempel på förarstödsystem är kurshållning, auto-broms, farthållning och bältespåminnare.


• Det är 19 olika bilmodeller som testats på olika testbanor i Europa.
• Dessa 19 skåpbilar stod för cirka 98 procent av försäljningen av nya skåpbilar 2019 och är representativa för hur läget ser ut i Europa.
• Två bilmodeller har testats i Sverige, finansierat av Trafikverket.
Det är första gången Euro NCAP testar och utvärderar skåpbilar. Vanligtvis är det personbilar som organisationen säkerhetsklassar, exempelvis med hjälp av krocktester.

Nyckelord

Kontakter

För mer information


Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet, 010-123 17 26


Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54


Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Bilder

Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar. Foto: Euro NCAP
Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar. Foto: Euro NCAP
Ladda ned bild
Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket. Foto: Trafikverket.
Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket. Foto: Trafikverket.
Ladda ned bild

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye