Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången

Antalet lätta lastbilar i trafik ökar stadigt varje år, vilket gör säkerhetsfrågan allt viktigare. Merparten finns i urbana områden. Det innebär att vi ser alltfler skåpbilar i områden där merparten av oskyddade trafikanter rör sig, både barn och vuxna. Samtidigt saknar skåpbilarna ofta de system som känner av gående och cyklister.
– Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar.
Testerna kan bli ett steg mot ökad säkerhet
Trafiksäkerhet är ett samspel mellan vägens utformning, fordonssäkerhet och dess användare. Det tar lång tid att utveckla krocksäkerheten hos skåpbilarna, men förarstödssystem kan föras in snabbare då det inte kräver så stora modifieringar av fordonet. Dessutom är många modeller förberedda för dessa system.
– Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta, säger Rikard Fredriksson.
Rekommendationer till tillverkare
• Gör de krockundvikande och –lindrande system som idag finns som tillval till standard.
• Skynda på införandet av dessa system som redan idag är vanliga i personbilar.
• Se över passagerarskyddet i krock.
• Skynda på införandet av moderna skyddssystem, såsom krockkuddar, bältespåminnare och bälteskraftbegränsare för samtliga framsätes-passagerare.
Rekommendationer till transportföretag
• Efterfråga de säkerhetssystem som finns.
• Välj de säkraste fordonen, dessa test är en vägledning.
En fjärdedel av testade skåpbilar får bottenbetyg
De nitton testade skåpbilarna har fått betyg i fem nivåer: platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen skåpbil erhöll det högsta betyget, platina. Några skåpbilar hade dock enskilda förarstöds-system som fungerade väl, i nivå med en personbil, men ingen hade prestanda rakt över som är i nivå med dagens personbilar.
Testresultat, poängbedömning från 0– 100 % där 100 procent är högsta möjliga säkerhet
| Fordonsmodell, skåpbil | Procent i testet | Medalj |
| Volkswagen Transporter | 65% | Guld |
| Ford Transit | 63% | Guld |
| Mercedes-Benz Vito | 61% | Guld |
| Ford Transit Custom | 58% | Silver |
| Mercedes-Benz Sprinter | 52% | Silver |
| Peugeot Expert | 44% | Silver |
| Volkswagen Crafter | 44% | Silver |
| Opel/Vauxhall Vivaro | 42% | Silver |
| Citroën Jumpy (Dispatch) | 37% | Brons |
| Toyota PROACE | 35% | Brons |
| Peugeot Boxer | 33% | Brons |
| Citroën Jumper (Relay) | 32% | Brons |
| Iveco Daily | 30% | Brons |
| FIAT Ducato | 28% | Brons |
| Renault Master | 16% | Ej rekommenderad |
| Nissan NV400 | 12% | Ej rekommenderad |
| Renault Trafic | 11% | Ej rekommenderad |
| Opel/Vauxhall Movano | 8% | Ej rekommenderad |
| FIAT Talento | 5% | Ej rekommenderad |
Läs hela testresultatet hos Euro NCAP
FAKTARUTA
Euro NCAP har gjort ett antal tester på förekomsten av avancerade förarstödssystem (s.k. ADAS-system) i de mest sålda skåpbilarna på den europeiska marknaden. Exempel på förarstödsystem är kurshållning, auto-broms, farthållning och bältespåminnare.
• Det är 19 olika bilmodeller som testats på olika testbanor i Europa.
• Dessa 19 skåpbilar stod för cirka 98 procent av försäljningen av nya skåpbilar 2019 och är representativa för hur läget ser ut i Europa.
• Två bilmodeller har testats i Sverige, finansierat av Trafikverket.
Det är första gången Euro NCAP testar och utvärderar skåpbilar. Vanligtvis är det personbilar som organisationen säkerhetsklassar, exempelvis med hjälp av krocktester.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet, 010-123 17 26
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder


Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Underhållsarbete på Ådalsbanan3.12.2025 08:30:01 CET | Pressmeddelande
Från och med måndag 8 december kommer Trafikverket att genomför akuta underhållsåtgärder på sträckan mellan Sundsvall och Härnösand. Arbetet kommer att utföras dagtid men på tider som inte påverkar pendlingstrafiken på morgonen och eftermiddagen/kvällen.
Varning för plötslig ishalka i norra delarna av Sverige2.12.2025 10:00:09 CET | Pressmeddelande
SMHI varnar för ishalka längs kusten i Norrbottens län, och i delar av Jämtlands län, Västernorrlands län och Västerbottens län, från idag den 2 december klockan 12.00 till kl. 21.00.
Båda spåren öppna Göteborg–Alingsås under julen2.12.2025 08:00:04 CET | Pressmeddelande
För att underlätta för julresenärerna kommer båda spåren vara öppna för tågtrafik mellan Göteborg och Alingsås den 14 december till 2 januari. Den fortsatta upprustningen av elkraftsanläggningen mellan Lerum och Floda startar sent på kvällen 2 januari.
Trafikverket presenterar handlingsplan för effektivare godstransporter1.12.2025 09:15:00 CET | Pressmeddelande
Flera förbättringsåtgärder för långväga godstransporter över läns- och nationsgränser kommer ge ökad nytta för näringsliv och ett mer robust och effektivt transportsystem. Det framgår av Trafikverkets nya handlingsplan för godstransporter som presenteras i dag.
Både stad och landsbygd gynnas i förslaget till nationell plan för transportinfrastruktur28.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026-2037.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
