Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången
Antalet lätta lastbilar i trafik ökar stadigt varje år, vilket gör säkerhetsfrågan allt viktigare. Merparten finns i urbana områden. Det innebär att vi ser alltfler skåpbilar i områden där merparten av oskyddade trafikanter rör sig, både barn och vuxna. Samtidigt saknar skåpbilarna ofta de system som känner av gående och cyklister.
– Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar.
Testerna kan bli ett steg mot ökad säkerhet
Trafiksäkerhet är ett samspel mellan vägens utformning, fordonssäkerhet och dess användare. Det tar lång tid att utveckla krocksäkerheten hos skåpbilarna, men förarstödssystem kan föras in snabbare då det inte kräver så stora modifieringar av fordonet. Dessutom är många modeller förberedda för dessa system.
– Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta, säger Rikard Fredriksson.
Rekommendationer till tillverkare
• Gör de krockundvikande och –lindrande system som idag finns som tillval till standard.
• Skynda på införandet av dessa system som redan idag är vanliga i personbilar.
• Se över passagerarskyddet i krock.
• Skynda på införandet av moderna skyddssystem, såsom krockkuddar, bältespåminnare och bälteskraftbegränsare för samtliga framsätes-passagerare.
Rekommendationer till transportföretag
• Efterfråga de säkerhetssystem som finns.
• Välj de säkraste fordonen, dessa test är en vägledning.
En fjärdedel av testade skåpbilar får bottenbetyg
De nitton testade skåpbilarna har fått betyg i fem nivåer: platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen skåpbil erhöll det högsta betyget, platina. Några skåpbilar hade dock enskilda förarstöds-system som fungerade väl, i nivå med en personbil, men ingen hade prestanda rakt över som är i nivå med dagens personbilar.
Testresultat, poängbedömning från 0– 100 % där 100 procent är högsta möjliga säkerhet
Fordonsmodell, skåpbil | Procent i testet | Medalj |
Volkswagen Transporter | 65% | Guld |
Ford Transit | 63% | Guld |
Mercedes-Benz Vito | 61% | Guld |
Ford Transit Custom | 58% | Silver |
Mercedes-Benz Sprinter | 52% | Silver |
Peugeot Expert | 44% | Silver |
Volkswagen Crafter | 44% | Silver |
Opel/Vauxhall Vivaro | 42% | Silver |
Citroën Jumpy (Dispatch) | 37% | Brons |
Toyota PROACE | 35% | Brons |
Peugeot Boxer | 33% | Brons |
Citroën Jumper (Relay) | 32% | Brons |
Iveco Daily | 30% | Brons |
FIAT Ducato | 28% | Brons |
Renault Master | 16% | Ej rekommenderad |
Nissan NV400 | 12% | Ej rekommenderad |
Renault Trafic | 11% | Ej rekommenderad |
Opel/Vauxhall Movano | 8% | Ej rekommenderad |
FIAT Talento | 5% | Ej rekommenderad |
Läs hela testresultatet hos Euro NCAP
FAKTARUTA
Euro NCAP har gjort ett antal tester på förekomsten av avancerade förarstödssystem (s.k. ADAS-system) i de mest sålda skåpbilarna på den europeiska marknaden. Exempel på förarstödsystem är kurshållning, auto-broms, farthållning och bältespåminnare.
• Det är 19 olika bilmodeller som testats på olika testbanor i Europa.
• Dessa 19 skåpbilar stod för cirka 98 procent av försäljningen av nya skåpbilar 2019 och är representativa för hur läget ser ut i Europa.
• Två bilmodeller har testats i Sverige, finansierat av Trafikverket.
Det är första gången Euro NCAP testar och utvärderar skåpbilar. Vanligtvis är det personbilar som organisationen säkerhetsklassar, exempelvis med hjälp av krocktester.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet, 010-123 17 26
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket höjer förmågan att hantera händelser på vägarna inför vintern6.11.2024 08:50:00 CET | Pressmeddelande
Inför stundande vinter har Trafikverket lämnat över uppdraget till regeringen där vi redogör för förbättringsåtgärder och en handlingsplan för förbättrad vinterväghållning.
Generaldirektören firade fyra nya körfält31.10.2024 07:20:11 CET | Pressmeddelande
Under onsdagen besökte Trafikverkets generaldirektör vägbyggnationen E18 Köping-Västjädra i Västmanland. Vägsträckan byggs om till ny motorväg med två körfält i vardera riktningen. 75 procent av sträckan har nu öppnat upp för trafik— ett helt år tidigare än planerat.
Ökad trafikering på rangerbangården i Ånge30.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Ökad trafikering i framtiden på rangerbangården i Ånge gör att den behöver utvecklas. Det slår Trafikverket fast i en rapport som tagits fram på uppdrag av regeringen. Rapporten redovisar en strategi där Ånge, Sundsvall och Gävle utreds tillsammans.
Regeringsuppdrag om åtgärder för stärkt järnvägsunderhåll går i mål22.10.2024 09:02:19 CEST | Pressmeddelande
Igår lämnade Trafikverket in en tredje och sista rapport till regeringen för uppdraget att redovisa åtgärder för ett stärkt järnvägsunderhåll. Av rapporten framgår att järnvägsunderhållets omfattning fortsätter öka och att den operativa förmågan stärkts.
Trafikverket rustar upp Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås 2025–202715.10.2024 09:00:09 CEST | Pressmeddelande
Under åren 2025–2027 utför Trafikverket stora underhålls- och investeringsåtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Det kommer fortsatt gå att resa, men arbetena kommer att innebära kapacitetsbegränsningar och förändrade resmönster.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum