gymnasium.segymnasium.se

“Skolan har en viktig uppgift”

Hur hedersförtryck påverkar unga var huvudämnet under vårens Vägledarträff för studie- och yrkesvägledare från hela landet. “Skolan har en viktig uppgift”, säger statsvetaren och föreläsaren Ibrahim Mohamad.

Den 4 och 6 maj arrangerade söktjänsterna gymnasium.se och studentum.se Digitala Vägledarträffen för yrkesverksamma studie- och yrkesvägledare i Sverige. Syftet med eventet är att ge studie- och yrkesvägledare, från grundskola till eftergymnasiala studier, verktyg att tillämpa i sitt vägledningsmöte med elever.

Vårens huvudtalare var statsvetaren Ibrahim Mohamad som föreläser om hederskultur och integration. Ett ämne som intresserade många studie- och yrkesvägledare.

“Vi behöver förstå att hedersförtrycket kan påverka och begränsa ungdomars val av utbildning, partner, yrke och fritidsaktiviteter.  Att utbilda skolpersonal och elever torde vara ett steg i rätt riktning om vi på allvar vill såväl upptäcka som förebygga förtrycket”, säger Ibrahim Mohamad.

Föreläste gjorde även JENSEN Yrkeshögskola, Blueberry College & Universitet, Lillsveds Idrottsfolkhögskola och Bergstrands utbildningar.

Vägledarträffen har arrangerats sedan 2017 av söktjänsterna gymnasium.se och studentum.se, båda en del av Educations Media Group. Vår vision är att hjälpa alla i hela världen att hitta sin utbildning.