Skolverket fastställer teknik för digitala nationella prov
- Det kan tyckas vara långt kvar till de digitala proven införs, men teknikfrågan behöver hanteras nu av skolor och kommuner eftersom investeringar tar tid. En del skolor har redan idag vad som behövs medan andra skolor har stora investeringsbehov, säger Karin Hector-Stahre, projektledare för digitaliseringen av nationella prov på Skolverket.
Viktigt med digital kompetens
Digitala nationella prov innebär inte att dagens pappersprov överförs till digital form utan proven kommer att utformas på ett nytt sätt. De digitala nationella proven kommer att göras via en webblösning som Skolverket tar fram. För skolorna innebär det ett annat arbetssätt med proven. Skolverket tar fram vägledning och stöd inför att de digitala proven införs.
- Vi vet att beredskapen på skolorna ser olika ut idag. Det handlar inte bara om teknik utan även om digital kompetens hos lärare och elever för att kunna genomföra proven. Det är också en mycket viktig pusselbit, säger Karin Hector-Stahre.
Så ser de tekniska behoven ut
Följande tekniska förutsättningar behöver vara på plats i skolorna när de digitala proven införs:
- En stabil internetuppkoppling som är dimensionerad för att alla elever i en årskurs eller gymnasiekurs ska kunna göra proven som bland annat innehåller ljud- och filmmaterial.
- Skolan ska ha tillräckligt många datorer (bärbara eller stationära) eller surfplattor så att alla elever i en årskurs eller gymnasiekurs kan genomföra proven samtidigt.
- De operativsystem som kan användas är Windows, iOS, MacOS och Android.
- Surfplattor ska ha en skärmstorlek på minst 9,6 tum.
- Externa tangentbord ska användas av elever som använder surfplattor.
- Datorerna och surfplattorna ska ha en skärmupplösning på minst 1366 x 768.
- Hörlurar ska finnas för att kunna användas i prov som innehåller ljudmaterial.
- Datorerna eller surfplattorna ska ha någon av de vanligaste webbläsarna installerad. Webbläsaren ska ha den senaste tillgängliga uppdateringen.
- Skolorna behöver ha en säker tjänst för identitetshantering för inloggning till proven.
Likvärdighet och rättssäkerhet är centralt
Skolverket tar fram digitala nationella prov på uppdrag av regeringen. Centralt är att proven ska kunna genomföras och bedömas likvärdigt, rättssäkert och effektivt. Att elever ges möjlighet att genomföra proven med liknande tekniska förutsättningar är avgörande. Det är också viktigt att eleverna är vana vid den dator eller surfplatta som de ska genomföra provet på. Precis som vid dagens nationella prov får inte mobiltelefoner användas. Provmiljön ska fungera för alla elever – även för de elever som behöver extra anpassningar eller särskilt stöd. Det fordras också att undervisande lärare och provledare kan hantera skolans digitala utrustning. Skolorna behöver även hantera vissa användaruppgifter, vilket kommer att ställa krav på att skolorna håller ordning i sina digitala register.
För mer information
Läs mer om tekniska behov för digitala nationella prov
För frågor kontakta
Karin Hector-Stahre, projektledare för regeringsuppdraget att digitalisera de nationella proven: 08-52733276 eller 0733–773276
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Nyckelord
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Andelen behöriga lärare ökar4.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen behöriga lärare ökar något i både grundskolan och gymnasieskolan jämfört med föregående läsår. Högst andel behöriga lärare finns i förskoleklassen medan de anpassade skolformerna har fortsatt låg andel behöriga lärare. Det visar Skolverkets statistik över pedagogisk personal i skolan läsåret 2023/24.
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum