Skolverket fastställer teknik för digitala nationella prov
- Det kan tyckas vara långt kvar till de digitala proven införs, men teknikfrågan behöver hanteras nu av skolor och kommuner eftersom investeringar tar tid. En del skolor har redan idag vad som behövs medan andra skolor har stora investeringsbehov, säger Karin Hector-Stahre, projektledare för digitaliseringen av nationella prov på Skolverket.
Viktigt med digital kompetens
Digitala nationella prov innebär inte att dagens pappersprov överförs till digital form utan proven kommer att utformas på ett nytt sätt. De digitala nationella proven kommer att göras via en webblösning som Skolverket tar fram. För skolorna innebär det ett annat arbetssätt med proven. Skolverket tar fram vägledning och stöd inför att de digitala proven införs.
- Vi vet att beredskapen på skolorna ser olika ut idag. Det handlar inte bara om teknik utan även om digital kompetens hos lärare och elever för att kunna genomföra proven. Det är också en mycket viktig pusselbit, säger Karin Hector-Stahre.
Så ser de tekniska behoven ut
Följande tekniska förutsättningar behöver vara på plats i skolorna när de digitala proven införs:
- En stabil internetuppkoppling som är dimensionerad för att alla elever i en årskurs eller gymnasiekurs ska kunna göra proven som bland annat innehåller ljud- och filmmaterial.
- Skolan ska ha tillräckligt många datorer (bärbara eller stationära) eller surfplattor så att alla elever i en årskurs eller gymnasiekurs kan genomföra proven samtidigt.
- De operativsystem som kan användas är Windows, iOS, MacOS och Android.
- Surfplattor ska ha en skärmstorlek på minst 9,6 tum.
- Externa tangentbord ska användas av elever som använder surfplattor.
- Datorerna och surfplattorna ska ha en skärmupplösning på minst 1366 x 768.
- Hörlurar ska finnas för att kunna användas i prov som innehåller ljudmaterial.
- Datorerna eller surfplattorna ska ha någon av de vanligaste webbläsarna installerad. Webbläsaren ska ha den senaste tillgängliga uppdateringen.
- Skolorna behöver ha en säker tjänst för identitetshantering för inloggning till proven.
Likvärdighet och rättssäkerhet är centralt
Skolverket tar fram digitala nationella prov på uppdrag av regeringen. Centralt är att proven ska kunna genomföras och bedömas likvärdigt, rättssäkert och effektivt. Att elever ges möjlighet att genomföra proven med liknande tekniska förutsättningar är avgörande. Det är också viktigt att eleverna är vana vid den dator eller surfplatta som de ska genomföra provet på. Precis som vid dagens nationella prov får inte mobiltelefoner användas. Provmiljön ska fungera för alla elever – även för de elever som behöver extra anpassningar eller särskilt stöd. Det fordras också att undervisande lärare och provledare kan hantera skolans digitala utrustning. Skolorna behöver även hantera vissa användaruppgifter, vilket kommer att ställa krav på att skolorna håller ordning i sina digitala register.
För mer information
Läs mer om tekniska behov för digitala nationella prov
För frågor kontakta
Karin Hector-Stahre, projektledare för regeringsuppdraget att digitalisera de nationella proven: 08-52733276 eller 0733–773276
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Nyckelord
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Svenska elever presterar bättre i matematik visar internationell studie4.12.2024 10:10:00 CET | Pressmeddelande
Svenska elever i både årskurs 4 och 8 har förbättrat sina resultat i matematik sedan 2019. Sverige är ett av få deltagande EU- och OECD-länder med förbättrade matematikresultat. Det visar den internationella kunskapsmätningen TIMSS 2023. I naturvetenskap presterar de svenska eleverna på samma nivå som i föregående mätning 2019.
Läslistor ska bidra till fler läsintresserade barn och unga2.12.2024 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Gittan och gråvargarna, Yani och Doktor Glas. Det är några av de boktitlar som finns med på de läslistor som Skolverket och Kulturrådet har tagit fram på uppdrag av regeringen. Läslistorna ska vara ett stöd för förskollärare och lärare när de väljer skönlitteratur för sin undervisning och kommer vara frivilliga att använda. Under måndagen överlämnades läslistorna till regeringen i samband med en pressträff.
Pressinbjudan: resultaten av TIMSS 202327.11.2024 10:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i norden och OECD-länderna?
Digitala nationella prov genomförs för första gången – minskar risken för fusk25.11.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
I morgon genomför hundratals gymnasieelever runt om i Sverige de nationella proven digitalt för första gången. Detta är en stor förändring i skolans värld som stärker rättssäkerheten och likvärdigheten för eleverna men också förenklar arbetet för lärare på sikt.
Fyra av tio elever i årskurs 8 saknar viktig digital kompetens12.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska elever presterar på samma nivå som EU/OECD-genomsnittet i en internationell kunskapsmätning som undersöker digital kompetens hos elever i årskurs 8. Samtidigt saknar en stor andel elever grundläggande kunskaper i att värdera information på nätet. Det visar den internationella studien ICILS 2023 som även undersöker kunskaper i programmering och problemlösning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum