Digitala nationella prov genomförs för första gången – minskar risken för fusk
I morgon genomför hundratals gymnasieelever runt om i Sverige de nationella proven digitalt för första gången. Detta är en stor förändring i skolans värld som stärker rättssäkerheten och likvärdigheten för eleverna men också förenklar arbetet för lärare på sikt.
Digitaliseringen av proven är en del av ett regeringsuppdrag till Skolverket för att bland annat ge mer rättvisa provbetyg.
– Resultaten på de nationella proven har en särskild betydelse vid betygssättning. Digitaliseringen förstärker möjligheten till mer rättvisa provbetyg eftersom elevernas svar är helt anonyma och bedöms av fler lärare än tidigare, säger Marcello Marrone, enhetschef på Skolverket och ansvarig för införandet av digitala nationella prov på myndigheten.
Digitala nationella prov stärker rättssäkerheten och minskar risken för spridning
De digitala nationella proven är utformade för att vara ett rättssäkert och likvärdigt verktyg i skolans betygssättning. Digitaliseringen innebär att:
- proven inte kan spridas i förväg, vilket minskar risken för fusk
- elevernas svar blir anonyma under bedömningen, vilket ökar likvärdigheten i bedömningen
- lärarnas arbete förenklas genom att vissa delar av proven rättas automatiskt och resultaten sammanställs direkt.
- Skolverket samlar in resultaten automatiskt utan att skolorna behöver rapportera in resultaten.
Provplattformen har varit igång sedan våren 2024
Skolverkets provplattform har varit i gång sedan våren 2024, och mer än 60 000 betygsstödjande så kallade bedömningsstöd i årskurs 6 har redan genomförts och bedömts digitalt. Bedömningsstöd är prov som liknar nationella prov men erbjuds i andra ämnen och är frivilliga att använda, till skillnad från de nationella proven som är obligatoriska. I dagsläget har provtjänsten över 200 000 användare, alltså lärare och skolpersonal. De flesta av dessa användare inväntar de digitala nationella prov som ska genomföras under vårteminen 2025.
– Många skolor har arbetat hårt och målinriktat med alla förbelser. För att underlätta deras arbete erbjuder vi en bred palett av olika stöd, bland annat en webbutbildning om provplattformen, säger Marcello Marrone.
Viktigt med tillgänglig och användarvänlig provplattform
Skolverket har lagt stor vikt vid att utveckla ett tillgängligt och användarvänligt elevgränssnitt i provplattformen. Designen har tagits fram och testats tillsammans med elever, både med och utan funktionsnedsättningar. Provplattformen är responsiv, användarvänlig och intuitiv för eleverna, vilket gör att de kan börja och navigera genom provet utan introduktion. Utärderingar visar att elever tycker att provplattformen är enkel att använda.
– Vi har en fungerande provplattform, men vi kommer att fortsätta utveckla den utifrån de olika behov som skolor, lärare och elever har, säger Marcello Marrone.
Digitala nationella prov möjliggör central rättning
Från hösten 2026 kommer vissa delar av de nationella proven att bedömas centralt, vilket ytterligare förstärker likvärdigheten i bedömningen av provresultaten.
Fakta om digitala nationella prov och tidplanen
- De allra flesta delprov i årskurs 6 och 9, i gymnasieskolan, och inom kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå, kommer att digitaliseras. Vissa prov kommer fortsättningsvis att genomföras utanför Skolverkets provplattform, till exempel de muntliga delproven.
- För de skolor som ännu inte har de tekniska förutsättningarna på plats kommer det under en övergångsperiod att finnas ersättningsprov på papper.
- De digitala nationella proven tas fram av universitet och högskolor, i samverkan med Skolverket.
- Den 26, 27 och 28 november samt den 3 och 5 december 2024 skrivs de första digitala nationella proven. Det är proven i engelska 5 och engelska 6 samt svenska 3 och svenska som andraspråk 3 inom gymnasieskolan som är först ut. Hela tidsplanen finns på skolverket.se/dnp
För mer information
Om digitala nationella prov (skolverket.se)
Uppdrag att digitalisera de nationella proven m.m. (regeringen.se)
Uppdrag att införa central rättning av nationella prov (pressmeddelande, regeringen.se)
Nyckelord
Kontakter
Skolverkets Presstjänst
Vi kan hjälpa dig som är journalist att hitta rätt person att prata med eller intervjua. Dessutom kan vi ge dig aktuell information om Skolverket och vår verksamhet.
Bilder
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Pressinbjudan: resultaten av TIMSS 202327.11.2024 10:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i norden och OECD-länderna?
Fyra av tio elever i årskurs 8 saknar viktig digital kompetens12.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska elever presterar på samma nivå som EU/OECD-genomsnittet i en internationell kunskapsmätning som undersöker digital kompetens hos elever i årskurs 8. Samtidigt saknar en stor andel elever grundläggande kunskaper i att värdera information på nätet. Det visar den internationella studien ICILS 2023 som även undersöker kunskaper i programmering och problemlösning.
Många elever med F i matematik har inte fått det stöd de har rätt till5.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Elever som lämnar grundskolan med slutbetyget F i matematik har ofta haft svårt att nå målen även tidigare under skolgången. Trots det har få av dessa elever fått särskilt stöd under en längre tid. Det visar en ny rapport från Skolverket.
Slutbetygen för årskurs 9 sjunker26.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolans nationella program sjunker med 1,5 procentenheter. 83,7 procent av eleverna som gick ut grundskolan i våras blev behöriga, jämfört med 85,2 procent år 2023. Det visar Skolverkets nya statistik.
Ämnet makt, normer och kön tas bort, nu väntar omtag och bred dialog13.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Skolverket har landat i att inte gå vidare med det nya gymnasieämnet makt, normer och kön i sin nuvarande form. Myndigheten kommer i stället göra ett omtag i arbetet genom att bland annat fördjupa dialogen med skolföreträdare och forskare. Detta innebär att ämnet inte kommer att vara valbart till höstterminen 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum