Skolverket rekommenderar en gemensam teknisk standard - ska underlätta för skolor
- Många skolhuvudmän och tjänsteföretag har efterfrågat tydlighet kring digitala standarder. Vår rekommendation kommer ge en välkommen riktning framåt så att vi tillsammans kan fortsätta att arbeta fram bra och effektiva tekniska lösningar som utgår ifrån elevens, lärarnas och skolornas behov, säger Peter Karlberg, undervisningsråd på Skolverket.
Samordning och samarbete kring standarder behövs
Ett av de utvecklingsområden som lyfts inom ramen för den nationella strategin för digitaliseringen av skolväsendet är samordning och samarbete kring standarder och gemensamma digitala lösningar. Skolverket har ett särskilt uppdrag att driva på arbetet inom detta.
- Genom standardiseringar kan olika system fungera tillsammans och kommunicera med varandra. Det förenklar för ansvariga inom skolan, särskilt för mindre kommuner eller fristående skolor med begränsade utvecklingsresurser, säger Niklas Leide, expert inom digitalisering på Skolverket.
Skolverkets första rekommendation av en teknisk standard
Skolverket var med och tog fram standarden SS12000:2020 inom Svenska Institutet för Standarder (SIS) för cirka ett år sedan. För första gången går Skolverket nu ut och rekommenderar en teknisk standard, och myndigheten kommer även att utgå från standarden i egna utvecklingsarbeten.
- Vi hoppas och tror att vår rekommendation leder till att den aktuella standarden används i ännu större utsträckning och att det öppnar upp för ett ökat användande av tekniska standarder inom skolsektorn, säger Peter Karlberg.
Fakta om SIS och standard SS12000:2020
- Svenska Institutet för Standarder (SIS) är medlemmar av ISO och CEN som är organ för framtagandet av nationella och internationella standarder. Inom dessa tas initiativ till standardisering som ger smart och hållbar samhällsutveckling.
- Hösten 2020 blev SS12000:2020, Gränssnitt for informationsutbyte mellan verksamhetsprocesser i skolan, antagen som svensk standard av SIS. Standarden är en överenskommelse om hur olika it-system ska kommunicera med varandra. Hur data ska överföras från ett system till ett annat, på vilket sätt och hur den ser ut.
- Standarden SS12000:2020 kostar ingenting för skolorna, då Skolverket fortsätter att finansiera en fleranvändarlicens av standarden.
- Skolverket ingår i SIS tekniska kommitté Informationshantering inom utbildningssektorn (TK 450). Där arbetar Skolverket tillsammans med andra viktiga aktörer med att förvalta befintliga och utveckla nya tekniska standarder inom skolsektorn.
För mer information
Sektorsansvar för skolans digitalisering (skolverket.se)
Gränssnitt för informationsutbyte mellan verksamhetsprocesser i skolan (sis.se)
Relaterat
Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet (regeringen.se)
För frågor kontakta
För kommentarer av Peter Karlberg eller Niklas Leide, kontakta Skolverkets presstjänst på 08-527 333 00.
Nyckelord
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
