Skövdebostäder vinnare i ny bostadstävling

150 möjligheter för ungdomar att ta sig in på bostadsmarknaden, framtagna med ledorden unga, billigt och hållbar - det konceptet gjorde Skövdebostäder till vinnare i tävlingen om årets bästa nyproduktion, som hölls under årets upplaga av Fastighetsutvecklingsdagarna. – Skövdebostäder har imponerat på både jury och publik med ett bostadskoncept för bra boende till en rimlig kostnad för en tydlig målgrupp, säger juryns ordförande Sofia Heintz.

Tävlingen Årets Nyproduktion har startats av branschorganisationen Sveriges Allmännytta som företräder över 300 allmännyttiga bostadsföretag i hela landet. Syftet är att uppmärksamma och främja innovativt byggande, och när den allra första vinnaren skulle utses bland åtta finalister var det bostadsföretaget Skövdebostäders koncept med ungdomsbostäder till lågt pris och bra kvalitet som charmade både jury och publik mest.

Det vinnande bidraget rör bostadsområdet Ekedal i centrala Skövde. Här har Skövdebostäder byggt 150 lägenheter som hyrs ut med speciella ungdomskontrakt, med hyror som ungdomar har råd med. Ungefär 40 procent av bolagets bostadskö består av personer mellan 18 och 29 år, och för att få teckna kontrakt för en bostad i ett av vinnarhusen i stadsdelen Ekedal måste hyresgästen vara under 30 år. Bostadskonceptet ska hjälpa unga att komma in på bostadsmarknaden och också skapa förutsättningar att bo kvar i Skövde.

En oberoende jury med åtta sakkunniga inom arkitektur och fastighetsutveckling betygsatte tävlingsbidragen efter bland annat vardagsfunktionalitet, klimatpåverkan, teknikanvändning, mötesplatser och utveckling av området. Juryn utsåg tre finalister som presenterade sina projekt för deltagarna i Fastighetsutvecklingsdagen 31 augusti. Mot slutet av dagen hölls sedan en publik omröstning där Ekedal fick flest röster.

– Bostadssatsningen i Ekedal är ett tryggt och snyggt koncept som andra bostadsföretag kan repetera men ändå skapa variation. Alla letar efter sätt att bygga bra men ändå till rimlig kostnad. Det här är ett attraktivt koncept för allmännyttan som sannolikt bidrog till att Ekedal vann omröstningen, säger Sofia Heintz, nyproduktionsexpert på Sveriges Allmännytta.

Läs mer om tävlingen HÄR

Läs om de tre finalisterna HÄR

Läs mer om vinnarbidraget HÄR

Ulrika Lamberth, pressansvarig
Ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Standardisering ökar byggtakten – trots det inget förslag om typgodkännande14.12.2020 09:14:48 CETPressmeddelande

Utredningen om bättre konkurrens i bostadsbyggandet har överlämnat sitt betänkande till regeringen. Sveriges Allmännytta är kritisk till att det inte presenteras fler skarpa förslag för att öka det standardiserade byggandet. Positivt är att utredningen visar att lagen om offentlig upphandling har negativa ekonomiska effekter på allmännyttan – det råder alltså inte konkurrens på lika villkor på bostadsmarknaden.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.