​Skräpplockning på Kebnekaise avslutar kampanj

Clean up Kebnekaise 2014 0650, Foto: Oskar Kihlborg

I helgen avslutas kampanjen ”Håll fjällvärlden ren” med en skräpplockning hela vägen upp på Kebnekaise. Under sommaren har många besökare varit med och plockat skräp. Uppskattningsvis 20 000 skräppåsar har använts till skräpplockning i kampanjen.

– Det är såklart allas ansvar att inte slänga skräp i naturen, och vi vill göra det enklare för alla att göra rätt. Nu ska vi som avslutning på kampanjen ge oss upp på Kebnekaise tillsammans med vinnaren i vår tävling och samtidigt plocka skräp hela vägen upp, säger Anna Grundén, projektledare på Håll Sverige Rent.

Rekordmånga människor besöker vår fjällvärld och skräp är en allt vanligare syn.

I kampanjen ”Håll fjällvärlden ren” har besökare i fjällvärlden uppmanats att ta med sig sitt eget skräp, och att också plocka upp det skräp man hittar längs vägen. Bakom kampanjen står Håll Sverige Rent och Svenska Turistföreningen med stöd av Fjällfararnas Vita & Gröna Band.

På fjällstationerna och i fjällstugorna har särskilda skräpplockarpåsar funnits tillgängliga för alla besökare. Besökarna har sedan haft möjlighet att sortera det skräp de har i sina påsar.

– Att hålla Sverige rent är extra viktigt i synnerhet i vår fjällvärld. Den här kampanjen har gjort att många fjällvandrare blivit mer medvetna om nedskräpningsproblemet. Jag vill tacka alla fjällvandrare som bidrag så fint med att både bära sitt eget avfall, men även plockat efter andra, säger Camilla Antonsson, projektledare Svenska Turistföreningen.

Med på toppbestigningen är förutom representanter Håll Sverige Rent och Svenska Turistföreningen vinnaren i sommarens tävling, där besökare laddade upp bilder med hashtaggen #hållfjällvärldenren i sociala medier. Vinnare är Fredrik Medevik, som tar med sig sin sambo Ebba Olson upp på Kebnekaise.

Syftet med kampanjen ”Håll fjällvärlden ren” är att göra besökarna i fjällvärlden medvetna om problemet med nedskräpning och att vi måste värna om naturen för att allemansrätten ska fungera.

Anna Grunden, projektledare Håll Sverige Rent, telefonnummer 072-006 55 08
Camilla Antonsson, projektledare Svenska Turistföreningen, 0730-846 230

Clean up Kebnekaise 2014 0650, Foto: Oskar Kihlborg
Håll fjällvärlden ren,
Anna Grundén (Håll Sverige Rent) plockar skräp
Håll fjällvärlden ren, Anna Grundén (Håll Sverige Rent) plockar skräp
Håll fjällvärlden ren

Ett steg närmre lösningen på spökgarnsproblematiken i Östersjön15.10.2017 07:00Pressmeddelande

MARELITT Baltic är ett EU-finansierat projekt där Håll Sverige Rent är en av flera partners. Syftet med projektet är att kartlägga spökgarnsproblematiken och minska antalet förlorade fiskeredskap i Östersjön. Den 17–18 oktober samlas projektpartners och intressenter under en gemensam konferens i Kolobrzeg, Polen, för att presentera hittills påvisade resultat och diskutera vad de kan komma att betyda för framtiden.