SM-veckan sänds i SVT till och med 2028

Nu är det klart att SM-veckan kommer att sändas i SVT till och med 2028. SVT och Riksidrottsförbundet (RF) har undertecknat ett avtal som omfattar åren 2026–2028, vilket innebär att det gamla avtalet som löpte fram till och med 2025 har förlängts med tre år.

Den första SM-veckan arrangerades i Sundsvall 2009. Då deltog fem sporter. Tävlingarna har utvecklats till ett stort multisportevent, där sporter från över 60 av RF:s 71 medlemsförbund har deltagit genom årens lopp.

Arrangemanget har också fått stor internationell uppmärksamhet. Bland andra Norge, Danmark, Finland, Island och Tyskland har följt efter och startat egna mästerskapsveckor. SM-veckan är även förlaga till EM-veckan.

- SM-veckan är nu Sveriges tredje mest populära årligen återkommande idrottsevenemang, efter Vasaloppet och Finnkampen. Den engagerar både unga och äldre, den skildrar både bredden på svensk idrott och visar upp den yppersta eliten. En fjärdedel av Sveriges befolkning såg något från våra sändningar från vinterveckan i Skövde tidigare i år. Därför är det glädjande att vi nu säkrat rättigheterna fram till 2028, säger Max Bursell, t f chef för SVT Sport.

- SM-veckan är ett koncept som lockar såväl idrotter att delta och värdstäder att arrangera som TV-tittare och besökare. I och med förlängningen av avtalet skapar vi en trygghet och kontinuitet vilket ger förutsättningar att fortsätta utveckla det framgångsrika koncept som SM-veckan är, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på RF.

I konceptet ingår numer även en folkfest, med artistuppträdanden och prova på-verksamhet för barn, samt en mötesplats, med föreläsningar och paneldiskussioner.

SM-veckan har kommit tillbaka starkt efter pandemiåren, då tävlingarna ställdes in under två år. I både Linköping, i somras, och Skövde, nu i vintras, gick folk man ur huse för att uppleva folkfesten och titta på tävlingarna.

För mer information kontakta:

Per Bergljung
Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet
per.bergljung@rfsisu.se

----------------------------------------------------------------------------

Fakta SM-veckan
SM-veckan är svenska mästerskap för seniorer och är öppen för Riksidrottsförbundets medlemmar, 71 specialidrottsförbund, vilka representerar upp emot 210 idrotter och genomförs varje år på olika orter i Sverige, vinter respektive sommar. Många kommuner ansöker om att få arrangera SM-veckan och nu närmast arrangeras SM-veckan sommar i Umeå. Nästa vintervecka arrangeras i Luleå/Boden 2024.

Det är även klart att Västerås arrangerar sommarveckan 2024, Norrköping 2025 och Karlstad 2026 samt att Borås arrangerar vinterveckan 2025.
SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden med SVT som sändande bolag.