Smarta logistiklösningen i Arenastaden

Arenastaden i Solna – med Mall of Scandinavia, Friends Arena och ett stort antal företagskontor – kräver många lastbilsleveranser. Transportföretaget Urban Services affärsidé är att minska mängden transporter.
Arenastaden i miniatyr. Foto: EFN Ekonomikanalen

Syftet är att bidra till en grönare miljö, korta bilköerna och skapa en bekvämare atmosfär för invånarna. Jacob Enwall, vd för Urban Services, menar att Arenastaden kommer att fortsätta växa, och därmed kommer lastbilstransporterna bli ännu fler. Därför anser han att det är viktigt att hitta en hållbar lösning. Urban Services mål är att stadsdelen inom några år ska ha 70 procent färre lastbilskörningar jämfört med i dag.

Så här går det till: Lastbilar från alla möjliga håll transporterar gods till en samlastningscentral i Arenastaden. De behöver alltså inte köra in i området. Därefter kör Urban Services miljö- och elbilar vidare varorna till olika företag inom området. På tillbakavägen tar bilarna med sig kontorsavfall.

Förra året omsatte Urban Services tio miljoner kronor och i år satsar de på 15 miljoner kronor i omsättning. Men hög vinst är inte det viktiga.

”Ett sådant här företag bildas inte för att vara högvinstdrivande”, säger Jacob Enwall.

Arenastaden i miniatyr. Foto: EFN Ekonomikanalen