SNART: Jesper Odelberg turnerar med DHR 100 år

INTE HELT 100 är en föreställning om tillvarons osäkerhet och människans skörhet. Turnén startar i Gävle 26 april.
Jesper Odelberg och Bandet Går turnerar från april. Foto: Anna Rehnberg.

Jesper Odelberg ger en show med humor och allvar och mycket musik.

– Vi har ett skitbra band som jag är otroligt glad över att få vara en del av, säger Jesper Odelberg.

Bandet Går utgörs av fyra mycket tajta musiker och dessutom visas konstverk i ett bildspel under denna totalföreställning.

Jesper Odelberg är rutinerad artist, främst känd som ståuppare men har också skådespelat på scen och i radio, medverkat i norsk tv och skriver egna visor.

– Man kan säga att jag är nere i visträsket, säger Jesper Odelberg. Vi kommer att framföra både mina och andras alster.

Efter flera års sjukdom ser Jesper Odelberg denna 100-turné som en come back. DHR har gjort stora ansträngningar för att lägga föreställningarna i lokaler som är så tillgängliga som möjligt, för såväl artist som publik.

– Jesper Odelberg är en fantastisk artist och en ikon inom funktionsrättsrörelsen, säger Åsa Strahlemo, förbundsordförande för DHR. Dessutom är ju både han och DHR födda i Göteborg, så vi har mycket gemensamt!

Fakta Jesper Odelberg

Född: 1970 i Göteborg

Debuterade: 1992

Medverkat i: ”Släng dig i brunnen”; Stå-upp-tåget, Är du CP eller? Med mera.

Album: Jesper Odelberg 1999, Flaskpost 2015

Bandet går:

Nikke Ström, bas
Bengan Blomgren, elgitarr
Gunnar Frick, klaviatur och gitarr
Julia Schabbauer, trummor
Jesper Odelberg, sång och prat

Fakta DHR 100 år

DHR bildades i Göteborg 1923 och spreds sedan med lokalavdelningar från norr till söder. Rättigheter för människor med nedsatt rörelseförmåga har alltid stått i fokus för DHR.

DHR 100 års jubileum kommer att ske löpande under hela året, men särskilt kommer det uppmärksammas den 17 juni.

Om turnén

Föreställningen varar 90 min utan paus och spelas under våren och hösten 2023, på utvalda platser i Sverige.

DHR har lagt sig vinn om att ge föreställningen i så tillgängliga lokaler som möjligt. Funktionärer på orten har inventerat spelställena bland annat utifrån tillgänglighet med rullstol och rollator.

Ytterligare föreställningar ges under hösten på orter som Malmö, Helsingborg, Karlskrona med flera. Turnén avslutas i Göteborg den 20 oktober, i samband med DHR:s förbundsmöte.

Biljetter säljs via Tickster.com

Mer info på DHR:s jubileumshemsida: https://dhr.se/100/turne-100/

Vänligen ange fotograf vid publicering av bild på Odelberg och bandet: Anna Rehnberg.

För mer info och intervjuer, kontakta:

Jesper Odelberg, 070 6204616

Åsa Strahlemo, förbundsordförande DHR: 08 6858029, 070 5088029

Nikke Ström, basist och kapellmästare: 070 8421406

Lena Malmberg, pressekreterare DHR 08 6858038, 070 1943238

Jesper Odelberg och Bandet Går turnerar från april. Foto: Anna Rehnberg.