Socialchefsrapporten 2023: Dramatiskt försämrat läge för landets socialtjänster

Behovet av personal till landets socialtjänster är akut – det framgår av fackförbundet Visions årliga Socialchefsrapport. Åtta av tio socialchefer har svårt att rekrytera socialsekreterare och nio av tio tror att det kommer bli ännu svårare de kommande åren. Hälften av socialcheferna har svårt att upprätthålla rättssäkerhet och kvalitet.

- Att människor som söker socialtjänstens stöd riskerar att inte få den hjälp de har rätt till enligt lag är rättsosäkert och borde oroa politiker på alla nivåer. Problem med att hitta personal i kombination med ett tufft ekonomiskt läge gör det extremt svårt för socialtjänsten att möta samhällets förväntningar, inte minst det förebyggande arbetet mot barn och unga i riskzonen för kriminalitet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Ett urval av resultat från Socialchefsrapporten:

• Andelen socialchefer som uppger att villkoren för personalförsörjning är svåra har ökat till 77 procent 2023 från 35 procent 2020. Det är svårast att rekrytera personal till äldreomsorgen.
  • Många socialchefer uppger att de tvingas rekrytera medarbetare som saknar tillräcklig kompetens.
  • Drygt hälften (53 procent) av socialcheferna uppger att de har mycket eller ganska svårt att ge de insatser som de bedömer att individen har behov och rätt till. År 2020 var den siffran 42 procent.
  • De verksamhetsområden som sticker ut och har påverkats särskilt negativt av kommunernas ekonomiska förutsättningar är äldreomsorg och stöd till barn och unga.
  • Enbart sju procent av socialcheferna anser att förslaget om anmälningsplikt kommer att underlätta socialtjänstens uppdrag.

- För att åtgärda den kris som socialtjänsten befinner sig i krävs resurser och mandat. Det handlar bland annat om att regeringen behöver höja statsbidragen tillräckligt mycket och att kommunpolitikerna måste klara av att göra rätt prioriteringar, säger Veronica Magnusson.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät under perioden 15 maj till 28 juni. Frågorna skickades till socialchefer eller motsvarande i samtliga kommuner. 158 kommuner svarade vilket innebär en svarsfrekvens på 55 procent.

Läs Socialchefsrapporten 2023: Visions rapporter 2023

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Dokument

Våra 207 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Pressinbjudan: Vision besöker Nanolfsvillan i Finspång och lyfter vikten av deras arbetsmiljö22.8.2024 11:17:43 CEST | Pressmeddelande

Veronica Magnusson, förbundsordförande för fackförbundet Vision, besöker HVB-hem i Finspång. Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, besöker Finspång den 27 augusti. Under besöket kommer Veronica att göra ett besök på Nanolfsvillan, ett utrednings- och behandlingshem för familjer med barn. Veronica Magnusson ser fram emot att uppmärksamma det viktiga arbete som utförs på Nanolfsvillan och träffa chefer och personal. Besöket är en del av Visions satsning på att förbättra arbetsvillkoren för medlemmar inom HVB-hem. På besöket kommer Veronica att berätta om Visions nya rapport om situationen för medlemmar på HVB.