Sommarens bästa byggtips för staket och plank

Den senaste statistiken från branschorganisationen Svenskt Trä visar att allt fler vill bygga staket och plank till sommaren. Svenskt Trä har därför tagit fram de bästa tipsen för sommarens staket och plank-projekt.

- Det främsta tipset är alltid planering. Se till att planera ditt projekt från start till slut och läs igenom hela byggbeskrivningen en eller två gånger innan du sätter igång, säger Johan Fröbel som är chef för teknik och distribution på Svenskt Trä.

Staket och plank kräver vid de flesta fall inte bygglov. Bygglov krävs däremot för staket som är högre än 1,1 m och för plank som är högre än 1,8 m, sträcker sig mer än 3,6 m ut från huset och placeras närmare tomtgränsen än 4,5 m.

Spänn ett riktsnöre utefter staketets tilltänkta sträckning. Fördela sedan avståndet jämnt mellan stolparna och med hänsyn till eventuell grindöppning. Se till att stolpar och reglar snedsågas upptill för att underlätta vattenavrinning. Det är också viktigt att det känsliga ändträet skyddas med penetrerande grundolja.

Väl rätt material. Välj tryckimpregnerat trä, träskyddsklass NTR/A till stolpar och tryckimpregnerat trä, träskyddsklass NTR/AB till spikreglar. En del menar att det inte går att måla direkt på impregnerat trä men det stämmer inte menar vår expert Johan Fröbel.

- Det går utmärkt att måla direkt på impregnerat trä. Viktigt är dock att inte måla på trä som har en fuktkvot högre än 16 %. Vi behöver slå hål på myter som dessa så att fler stolt kan välja att bygga i trä i sommar, ett både konstruktionsmässigt och miljömässigt hållbart material, säger Johan Fröbel.

I byggbeskrivning Staket och plank finns vidare instruktioner för att bygga staket och plank.

Om byggbeskrivningar.se
Byggbeskrivningar.se visar på ett enkelt sätt hur man lyckas med sitt byggprojekt, både översiktligt och i detalj. Här finns till exempel pedagogiska beskrivningar i form av ritningar, realistiska illustrationer och instruktionsfilmer, samt möjlighet att måttanpassa och skriva ut materialspecifikationer, arbetsritningar och underlag för bygglovsansökan. På byggbeskrivningar.se finns även ett dimensioneringsprogram som hjälp för att beräkna dimensioner för till exempel takbalkar, nockbalkar, pelare eller golv- och altanbjälkar i konstruktionsvirke eller limträ. Byggbeskrivningarna finns även att hämta i den lokala bygg- och trävaruhandeln. I Svenskt Träs trädgårdsmodul i Trärådhuset finns fler tydliga instruktioner och tips: https://www.traradhuset.se/tradgard.html#.

Johan Fröbel, chef teknik och distribution, Svenskt Trä
+46 8 762 79 68, johan.frobel@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationschef, Svenskt Trä
+46 8 762 79 65, camilla.carlsson@svenskttra.se

Fördelar med att bygga i trä drog fullt hus i Stockholm19.11.2019 14:53:14 CETPressmeddelande

Den 14:e november arrangerade branschorganisationen Svenskt Trä sitt årliga Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä. Seminariet var det sjätte i ordningen och temat denna gång var: Tid, kostnad, klimat och kvalitet – därför ska du välja trä. Ämnet lockade 520 konstruktörer, arkitekter, projekterare, studenter och tillverkare till en heldag med både mässa och intressanta föredrag i Stockholm. Det bjöds på inspiration och praktiska tips för alla som redan bygger – eller är intresserade av att bygga – smart, funktionellt och vackert i trä.

Pressinbjudan: Därför ska vi bygga mer i trä - fullsatt seminarium om träbyggande11.11.2019 14:15:00 CETPressinbjudan

Välkommen till branschorganisationen Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä - en seminariedag med träbyggandet i fokus. På plats finns entreprenörer, konstruktörer, projektörer, arkitekter, studenter och lärare för att lyssna till ett fullspäckat seminarieprogram om varför vi ska välja trä när vi bygger. Temat är tid, kostnad, klimat och kvalitet.

Pressinbjudan: Därför ska vi bygga mer i trä - fullsatt seminarium om träbyggande7.11.2019 10:02:53 CETPressinbjudan

Det är dags att bredda användandet av limträ23.10.2019 10:05:01 CESTPressmeddelande

Limträbalk är ett klokt material. Det är ett ansvarsfullt sätt att använda en av våra mest värdefulla naturresurser – skogen. Att det också är uppskattat, syns tydligt i de senaste försäljningssiffrorna. Användningen av både projektbalk till stora konstruktioner och lagerbalk som säljs via bygghandeln ökar. Det tyder på att fler och fler – både professionella konstruktörer och hantverkare men också konsumenter – har insett att limträ är ett mångsidigt material för framtiden.