Svensk Handel

Sommarhandeln skapar 19 000 extra jobb

Dela
Sommarmånaderna innebär högtryck i många butiker. Grillmiddagarna blir fler och antalet turister ökar, vilket även ger många handlare ökad lönsamhet. För att ge kunderna service under sommaren tar var tredje handlare in extra personal i sommar. Totalt väntas handeln att skapa 19 000 extra arbetstillfällen i sommar.

Vanligast att ta in extrapersonal är det inom dagligvaruhandeln vilket mer än fyra av tio handlare (45 %) gör under sommaren. Inom e-handeln och sällanköpshandeln erbjuder ungefär var fjärde handlare extra anställningar.

- Handeln är den enskilt viktigaste jobbskaparen för unga. I sommar kommer handeln att ge många unga chansen att ta det viktiga första steget in på arbetsmarknaden, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.

Sommarhandeln, det vill säga försäljningen i detaljhandeln under juni, juli och augusti, väntas i år uppgå till 207 miljarder kronor och motsvarar drygt en fjärdedel av detaljhandelns totala försäljning under året. Lite drygt fem av tio dagligvaruhandlare (53 %) uppger att lönsamheten ökar under sommaren jämfört med resten av året. En bidragande orsak är att turismen ökat.

- Sommartid innebär en ökad turism till Sverige och det ger många handlare ett uppsving i försäljningen. Turisterna lägger nästan var tredje krona som de spenderar under semestern i detaljhandeln, säger Karin Johansson.

Branscher som framförallt får en extra försäljningsskjuts under sommarmånaderna är klädhandeln, sporthandel, järn och bygg, färghandel, dagligvaror och systembolag.

Dagligvaruhandeln hoppas på solig sommar

Det är många som diskuterar vädret under sommaren och handeln är inget undantag. Majoriteten av dagligvaruhandlarna hoppas på en solig sommar, men bland sällanköpshandlarna och e-handlarna är det fler som anser att en regnig och mulen sommar skulle gynna försäljningen.

- När vi har en varm sommar blir det fler grillmiddagar, vilket gynnar dagligvaruhandeln. En regnig sommar gynnar istället näthandlare och butiker i sällanköpshandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel
Johan Davidson, chefsekonom Svensk Handel
Ladda ned bild
Karin Johansson är vd på Svensk Handel.
Karin Johansson är vd på Svensk Handel.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye