Spännande friidrottshelg väntar: Lag-EM, JSM och USM

Efter seger i First League i finska Vasa för två år sen är det nu tuffast möjliga motstånd när friidrottslandslaget i helgen möter elva av Europas bästa nationer i Super League i Bydgoszcz, Polen. Sverige tävlar för femte gången av åtta möjliga i Super League, sedan tävlingen i detta mixade format hade premiär för tio år sen. Under helgen går också JSM och USM i Göteborg och Trollhättan. Tävlingar där flera av sommarens medaljörer från U23, U20 och EYOF deltar.

Hård kamp om sjundeplatsen
När Europacupen stöptes om till Lag-EM 2009 utökades antalet lag i varje division från åtta till tolv men till 2021 blir det en återgång till åtta. Det betyder att fem lag flyttas ner efter årets tävling, så för att hänga kvar måste Sverige bli sjua eller bättre.

– Det är tufft men vi har chans på sjundeplatsen och vi ska göra allt för att nå den. Men då måste många prestera på topp, säger förbundskapten Karin Torneklint.

Truppen i Polen består av flera starka namn, bland annat; Daniel Ståhl (diskus), Erika Kinsey (höjd och längd), Andreas Kramer (800 m) och Angelica Bengtsson (stav). Två som saknas är dubbla JEM-medaljören på 100 m häck respektive längd, Tilde Johansson, som är förkyld samt Armand Duplantis i stav som också behöver vila och träna efter en intensiv första säsongshalva.

För två år sedan vann Tyskland Super League före Polen och Frankrike och de är favoriter även i år, tillsammans med Storbritannien. På papperet ser Sverige ut att tampas om sjundeplatsen med Tjeckien, Ukraina, Schweiz, Grekland och Finland. Det kan alltså bli en match i matchen mot Finland, bara två veckor före Finnkampen på Stockholms Stadion 24–25 augusti.

Lag-EM: Länkar och praktisk information
Hela svenska truppen

Svensk Lag-EM-historik

Tidsprogram

Startlistor och resultat

EAAs samlingssida för tävlingarna

Presskontakt svenska truppen, på plats i Bydgoszcz
Jenny Ahlin, jenny.ahlin@friidrott.se, 073-651 18 82

Framtidslöften fyller svenska mästerskapen för juniorer och ungdomar
Under JSM-USM17 på Slottsskogsvallen, Göteborg, kommer inte mindre än 102 nya svenska mästare koras i helgen. Här tävlar nämligen åldersklasserna 20-22 år, 18-19 år och 17 år. I Trollhättan går samtidigt USM för 15-16 åringar. Det är första gången som Trollhättan står värdar för en arenafriidrottstävling av den här digniteten. Vid båda mästerskapen kommer flera av sommarens medaljörer från U23, U20 och EYOF att delta. Läs mer om vad som väntar vid JSM i Göteborg och USM i Trollhättan i friidrott.se-artiklarna.

Samlingssida JSM-USM17

Samlingssida USM

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Förbundsstyrelsen följer Riksidrottsnämndens syn på avstängningstid4.7.2019 11:18:00 CESTPressmeddelande

Tiden för överklagande i Meraf Bahtas fall har inte passerat och ärendet är därför ännu inte slutgiltigt avgjort. Utifrån det fällande beslut som Riksidrottsnämnden meddelat har Svensk Friidrotts styrelse behandlat frågan om eventuell utökad avstängningsperiod från landslaget. Styrelsen beslutade att, om den avstängningstid som Riksidrottsnämnden beslutat (1/9 2018 – 31/8 2019) kvarstår, är detta också den tid som Meraf Bahta är avstängd från landslaget.

U23-EM: Sista uttagningen + inbjudan pressträff2.7.2019 14:09:33 CESTPressmeddelande

Med nio dagar kvar till U23-EM i Gävle gjorde i dag förbundskapten Jonas Anshelm sin sista uttagning till mästerskapet. Det är tio killar och tio tjejer som blir sist in i truppen, som nu alltså är fulltalig. Klart står det att vi skickar totalt 50 personer till Gävle. – Det känns jätteroligt att det är en så stor trupp. Men nu gäller det att inte nöja sig med att bli uttagen utan också prestera på mästerskapet, säger Jonas Anshelm, som ser en hel del starka medaljkandidater.