Specialbyggd Audi e-tron körde uppför störtloppsbacken i Kitzbühel

Audi har genomfört det ultimata testet av sin eldrivna SUV. I slutet av januari kördes en specialbyggd Audi e-tron uppför störtloppsbacken i Kitzbühel. Med 85 procents lutning är det som kallas ”Mausefalle” det brantaste partiet i störtloppsbacken. Vid ratten satt vår svenska rallycrossvärldsmästare Mattias Ekström.

Audi e-tron uppför störtloppsbacken i Kitzbühel

Med en lutning på 85 procent är “Mausefalle” det brantaste partiet i den välkända störtloppsbacken i Kitzbühel. För att kunna köra uppför den isiga backen var Audi e-tron utrustad med specialanpassat quattrosystem, två elmotorer på bakaxeln och en elmotor på framaxeln. Specialmodellen har en total boosteffekt på upp till 370 kW och 8,920 Nm vridmoment på hjulen för att ge maximal prestanda i det branta partiet. Audi modifierade även mjukvaran för drivkraft and kraftfördelning inför de speciella förhållandena i backen. 19-tumshjulen med specialutvecklade dubbar gav det nödvändiga greppet på snö och is.

-          Att klara 85 procents lutning låter först omöjligt, säger Mattias Ekström som satt vid ratten. Jag är imponerad över hur bilen hanterade den tuffa terrängen, tillägger rallycrossvärldsmästaren och tvåfaldige DTM-mästaren som räknar körningen till en av hans mer hans mer exceptionella upplevelser.

För att garantera högsta möjliga säkerhet var bilen utrustad med en störtbur och racingstol med sexpunktsfästen. Bilen var även försedd med en säkerhetskabel, dock utan draghjälp.

Audi genomförde eventet i samarbete med den österrikiska dryckesproducenten Red Bull. De två företagen är långvariga partners till Hahnenkammracet i Kitzbühel.

1986 och 2005 genomfördes liknande tester då quattrobilar kördes uppför en hoppbacke i Finland med 77 procents lutning.

Filmen från eventet hittar du här.
För nedladdning av bilder och video Audi MediaCenter.

Mattias Ekström och störtloppsfantomen Aksel Lund Svindal besiktigar backen
Mattias Ekström besegrade störtloppsbacken
Audi e-tron uppför störtloppsbacken i Kitzbühel

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro31.5.2019 11:59:30 CESTPressmeddelande

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.