Specialbyggd Audi e-tron körde uppför störtloppsbacken i Kitzbühel

Audi har genomfört det ultimata testet av sin eldrivna SUV. I slutet av januari kördes en specialbyggd Audi e-tron uppför störtloppsbacken i Kitzbühel. Med 85 procents lutning är det som kallas ”Mausefalle” det brantaste partiet i störtloppsbacken. Vid ratten satt vår svenska rallycrossvärldsmästare Mattias Ekström.

Audi e-tron uppför störtloppsbacken i Kitzbühel

Med en lutning på 85 procent är “Mausefalle” det brantaste partiet i den välkända störtloppsbacken i Kitzbühel. För att kunna köra uppför den isiga backen var Audi e-tron utrustad med specialanpassat quattrosystem, två elmotorer på bakaxeln och en elmotor på framaxeln. Specialmodellen har en total boosteffekt på upp till 370 kW och 8,920 Nm vridmoment på hjulen för att ge maximal prestanda i det branta partiet. Audi modifierade även mjukvaran för drivkraft and kraftfördelning inför de speciella förhållandena i backen. 19-tumshjulen med specialutvecklade dubbar gav det nödvändiga greppet på snö och is.

-          Att klara 85 procents lutning låter först omöjligt, säger Mattias Ekström som satt vid ratten. Jag är imponerad över hur bilen hanterade den tuffa terrängen, tillägger rallycrossvärldsmästaren och tvåfaldige DTM-mästaren som räknar körningen till en av hans mer hans mer exceptionella upplevelser.

För att garantera högsta möjliga säkerhet var bilen utrustad med en störtbur och racingstol med sexpunktsfästen. Bilen var även försedd med en säkerhetskabel, dock utan draghjälp.

Audi genomförde eventet i samarbete med den österrikiska dryckesproducenten Red Bull. De två företagen är långvariga partners till Hahnenkammracet i Kitzbühel.

1986 och 2005 genomfördes liknande tester då quattrobilar kördes uppför en hoppbacke i Finland med 77 procents lutning.

Filmen från eventet hittar du här.
För nedladdning av bilder och video Audi MediaCenter.

Mattias Ekström och störtloppsfantomen Aksel Lund Svindal besiktigar backen
Mattias Ekström besegrade störtloppsbacken
Audi e-tron uppför störtloppsbacken i Kitzbühel

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.