Specialbyggd Audi e-tron körde uppför störtloppsbacken i Kitzbühel

Audi har genomfört det ultimata testet av sin eldrivna SUV. I slutet av januari kördes en specialbyggd Audi e-tron uppför störtloppsbacken i Kitzbühel. Med 85 procents lutning är det som kallas ”Mausefalle” det brantaste partiet i störtloppsbacken. Vid ratten satt vår svenska rallycrossvärldsmästare Mattias Ekström.

Audi e-tron uppför störtloppsbacken i Kitzbühel

Med en lutning på 85 procent är “Mausefalle” det brantaste partiet i den välkända störtloppsbacken i Kitzbühel. För att kunna köra uppför den isiga backen var Audi e-tron utrustad med specialanpassat quattrosystem, två elmotorer på bakaxeln och en elmotor på framaxeln. Specialmodellen har en total boosteffekt på upp till 370 kW och 8,920 Nm vridmoment på hjulen för att ge maximal prestanda i det branta partiet. Audi modifierade även mjukvaran för drivkraft and kraftfördelning inför de speciella förhållandena i backen. 19-tumshjulen med specialutvecklade dubbar gav det nödvändiga greppet på snö och is.

-          Att klara 85 procents lutning låter först omöjligt, säger Mattias Ekström som satt vid ratten. Jag är imponerad över hur bilen hanterade den tuffa terrängen, tillägger rallycrossvärldsmästaren och tvåfaldige DTM-mästaren som räknar körningen till en av hans mer hans mer exceptionella upplevelser.

För att garantera högsta möjliga säkerhet var bilen utrustad med en störtbur och racingstol med sexpunktsfästen. Bilen var även försedd med en säkerhetskabel, dock utan draghjälp.

Audi genomförde eventet i samarbete med den österrikiska dryckesproducenten Red Bull. De två företagen är långvariga partners till Hahnenkammracet i Kitzbühel.

1986 och 2005 genomfördes liknande tester då quattrobilar kördes uppför en hoppbacke i Finland med 77 procents lutning.

Filmen från eventet hittar du här.
För nedladdning av bilder och video Audi MediaCenter.

Mattias Ekström och störtloppsfantomen Aksel Lund Svindal besiktigar backen
Mattias Ekström besegrade störtloppsbacken
Audi e-tron uppför störtloppsbacken i Kitzbühel

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi bidrar med elbilar och laddinfrastruktur under World Economic Forum i Davos23.1.2020 16:06:22 CETPressmeddelande

Audi är på plats under World Economic Forum i Davos och stöttar mötets agenda genom att erbjuda hållbara transporter. Märket, som är exklusiv bilpartner för 33:e året, står för en bilflotta på 100 laddbara bilar som kör eldrivet till 90%. Eftersom alpbyn har en begränsad laddinfrastruktur har Audi utvecklat nya lösningar som testas på plats. Under mötet laddas bilarna med grön el vid mobila laddcontainrar som fyllts med återanvända batterier från Audi e-tron.

Audi ökade med 1,8 procent till 1,845 miljoner bilar 201910.1.2020 13:37:37 CETPressmeddelande

Trots utmanande förhållanden kunde Audi öka leveranserna under 2019. En ökning med 1,8 procent innebar ca 1.845.550 bilar med tillväxt på alla tre huvudmarknader. I Kina sattes ett nytt rekord med totalt 690.083 bilar (+ 4.1%). USA-marknaden var fortsatt stabil på en hög nivå med en ökning på 0,4 procent. På hemmamarknaden i Tyskland ökade försäljningen med 4,3 procent. December blev en stark månad med totalt ca 176.000 bilar, vilket var 13,9 procent fler än i december 2018. På den svenska marknaden ökade Audi med 14 procent jämfört med totalmarknaden som var i stort sett oförändrad på + 0,7 %.

Audi vinnare 2019. Laddar för elektrifierat decennium.2.1.2020 11:47:51 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt försäljningsår 2019. Totalt registrerades 19918 bilar med de fyra ringarna i fronten. Det var en ökning med 14 procent jämfört med 2018 på en näst intill oförändrad totalmarknad på 355 704 bilar (+0,6%) enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Audi var därmed 6:e största märke i Sverige med en marknadsandel på 5,6%. Nya hyllade Audi Q3 stod för den största ökningen under året.