Specialbyggd Audi e-tron körde uppför störtloppsbacken i Kitzbühel

Audi har genomfört det ultimata testet av sin eldrivna SUV. I slutet av januari kördes en specialbyggd Audi e-tron uppför störtloppsbacken i Kitzbühel. Med 85 procents lutning är det som kallas ”Mausefalle” det brantaste partiet i störtloppsbacken. Vid ratten satt vår svenska rallycrossvärldsmästare Mattias Ekström.

Audi e-tron uppför störtloppsbacken i Kitzbühel

Med en lutning på 85 procent är “Mausefalle” det brantaste partiet i den välkända störtloppsbacken i Kitzbühel. För att kunna köra uppför den isiga backen var Audi e-tron utrustad med specialanpassat quattrosystem, två elmotorer på bakaxeln och en elmotor på framaxeln. Specialmodellen har en total boosteffekt på upp till 370 kW och 8,920 Nm vridmoment på hjulen för att ge maximal prestanda i det branta partiet. Audi modifierade även mjukvaran för drivkraft and kraftfördelning inför de speciella förhållandena i backen. 19-tumshjulen med specialutvecklade dubbar gav det nödvändiga greppet på snö och is.

-          Att klara 85 procents lutning låter först omöjligt, säger Mattias Ekström som satt vid ratten. Jag är imponerad över hur bilen hanterade den tuffa terrängen, tillägger rallycrossvärldsmästaren och tvåfaldige DTM-mästaren som räknar körningen till en av hans mer hans mer exceptionella upplevelser.

För att garantera högsta möjliga säkerhet var bilen utrustad med en störtbur och racingstol med sexpunktsfästen. Bilen var även försedd med en säkerhetskabel, dock utan draghjälp.

Audi genomförde eventet i samarbete med den österrikiska dryckesproducenten Red Bull. De två företagen är långvariga partners till Hahnenkammracet i Kitzbühel.

1986 och 2005 genomfördes liknande tester då quattrobilar kördes uppför en hoppbacke i Finland med 77 procents lutning.

Filmen från eventet hittar du här.
För nedladdning av bilder och video Audi MediaCenter.

Mattias Ekström och störtloppsfantomen Aksel Lund Svindal besiktigar backen
Mattias Ekström besegrade störtloppsbacken
Audi e-tron uppför störtloppsbacken i Kitzbühel

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.

Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre25.1.2019 13:39:39 CETPressmeddelande

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.