Specialfärgade entrémattor av fisknät gav CO₂-besparingar på 40 %

För två år sedan lanserades Miljömattan® – en slitstark entrématta av återvunna fisknät som tack vare sina mikrofibrer och sin unika färgsättning kräver betydligt färre tvättar än en vanlig matta. Nu visar CWS siffror att mattorna bidragit till att sänka CO₂-utsläppen med 40 %. I samband med att de nu klimatkompenseras hoppas man att fler kunder upptäcker fördelarna. – Vi bedömer att Sverige skulle kunna minska sina utsläpp med 1 000 ton CO₂ per år på det här sättet. Mattorna är dessutom bättre för kunderna, så det finns egentligen inga anledningar för dem att inte byta, säger Pontus Jason, Sverigechef Hygien på CWS.

Skonsammare tvättmedel, lägre temperaturer och färre kemikalier – tvätteribranschen har minskat sin miljöpåverkan mycket de senaste åren. Men med entrémattor har det hittills gått trögare. Många kunder väljer standardmattor av gammal vana och ofta har miljön kommit i andra hand. – Tvätterierna har ofta tjänat på att tvätta så ofta som möjligt. När vi tog fram Miljömattan® ville vi försöka tänka tvärtom och spara resurser genom att skapa en matta som höll sig fräsch upp till dubbelt så länge. Och det har visat sig fungera precis som vi hoppades, säger Pontus Jason.

Hälften så många tvättar och transporter

Grunden i Miljömattan® är en slitstark konstruktion i Econyl® – med mikrofibrer gjorda av återvunnet material från bland annat fisknät som samlats upp ur världshaven. Men lika viktiga är mattans egenskaper när den väl används. Konstruktionen gör att den kan absorbera upp till dubbelt så mycket smuts som en vanlig matta och en unik färgkombination gör dessutom att mattorna ser fräscha ut längre. – Vi behöver helt enkelt inte byta mattorna lika ofta, så vi har i stort sett kunnat halvera både antalet tvättar och antalet transporter. Samtidigt har kunderna både fått en bättre matta och färre byten, säger Tomas Holmgren, QESH Manager på CWS.

Potential att spara 1 000 ton CO₂ per år

Idag utgör Miljömattan® en sjättedel av CWS standardmattor. Och eftersom de har visat sig ge hela 40 % lägre CO₂-utsläpp bedömer Tomas Holmgren att det finns stor potential om fler kunder skulle få upp ögonen för konceptet. – Om alla standardmattor i Sverige skulle bytas ut på det här sättet skulle branschen kunna minska sina utsläpp med 1 000 ton per år. Det är ganska stora siffror.

Stöd till mangroveskogar i Kenya

Nu väljer CWS att även klimatkompensera för resterande utsläpp från tvätt och transporter medan man arbetar med att eliminera även dem. Pengarna går till Mikoko Pamoja – ett prisbelönt projekt för att skydda mangroveskogar i södra Kenya – något som förutom klimateffekten också bidrar till att bevara den biologiska mångfalden i världshaven. – Vårt långsiktiga mål är nollutsläpp, men miljön kan inte vänta. Därför vill vi redan nu bidra till positiva klimatprojekt medan vi arbetar vidare med alla våra egna projekt för att nå ända fram, säger Tomas Holmgren.

Driver på för en cirkulär tvätteribransch

CWS målsättning är det som kallas cirkularitet – alltså att alla produkter, inklusive entrémattorna, ska ingå i ett kretslopp som inte förbrukar några ändliga resurser. Dit hoppas man kunna nå genom att både hitta nya tekniska lösningar och jobba tillsammans med sina leverantörer för att minska deras miljöpåverkan. – Vi vill gå i frontlinjen och visa branschen att det är möjligt. När det gäller klimatet har vi ju alla samma mål i slutändan, säger Pontus Jason.

Pontus Jason, Sverigechef Hygien, CWS
pontus.jason@cws.com

Tomas Holmgren, QESH Manager (Hållbarhetschef), CWS
tomas.Holmgren@cws.com

Bilder

Mikoko Pamoja är ett prisbelönt projekt för att skydda mangroveskogar i södra Kenya.
Miljömattan® i butiksmiljö
Närbild Miljömattan®
Miljömattan® i hotellmiljö

CWS Sweden AB
Fyrgatan 2
195 61 Arlandastad

Om CWS

Med innovativa, hållbara och digitala hyrlösningar bidrar CWS till en hälsosammare och säkrare morgondag. CWS erbjuder produkter och tjänster inom områdena Hygiene, Floor Care, Workwear, Fire Safety, Cleanrooms och Healthcare. Tack vare sin servicemodell kan företaget bidra till den cirkulära ekonomin inom alla områden – material sparas in på, återanvänds och återvinns för att minska resursanvändningen. CWS sammanfattar sin syn på hållbarhet och alla angränsande aktiviteter med ett gemensamt budskap: Think Circular! CWS är ett varumärke för CWS-boco International GmbH och dess dotterbolag. Gruppen sysselsätter idag cirka 11 000 personer i 15 länder. År 2020 genererade CWS-boco-koncernen en omsättning på 1,2 miljarder euro. Franz Haniel & Cie. GmbH innehar 100 procent av aktierna, vilket gör CWS till det största familjeägda textil-och tvättserviceföretaget i Sverige.

För mer information, besök cws.com

Om projektet

Mikoko Pamoja i Kenya Mikoko Pamoja (”Mangrove tillsammans”) i södra Kenya är världens första projekt för att finansiera bevarande av mangroveskogar genom försäljning av klimatkompensationskrediter. Tack vare ett nära samarbete med lokala myndigheter och organisationer kan projektet samtidigt bidra till att bevara den biologiska mångfalden, gynna lokalsamhället och minska klimatpåverkan. 2017 vann projektet det prestigefyllda Equator Initiative Price för sitt arbete. CWS stödjer projektet genom att klimatkompensera fullt ut för alla CO₂-utsläpp från tvätt och transporter av Miljömattan®.

Läs mer om projektet på: https://zeromission.se/projects/mikoko-pamoja-mangrove-kenya-plan-vivo/

Följ CWS Sweden AB

Senaste pressmeddelandena från CWS Sweden AB

Kem-Man i Umeå förvärvas av CWS Sweden AB31.1.2023 10:30:00 CET | Pressmeddelande

CWS Sweden AB, en komplett serviceleverantör inom mattlösningar, hygienlösningar, arbetskläder samt vård och hotell, övertar verksamheten i Kem-Man i Umeå AB genom ett inkråmsförvärv. Kem-Man, som är en leverantör av arbetskläder, linne och entrémattor med service, har sitt säte i Umeå. Förvärvet innebär att CWS stärker sin profil på den svenska marknaden som ett effektivt och hållbart företag.

CWS och Period Pack inleder samarbete för att göra mensskydd mer tillgängligt21.10.2021 15:33:57 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 21 oktober, inleder CWS ett samarbete med Period Pack och är med och bidrar till att göra mensskydd tillgängligt för fler personer på fler platser. Att erbjuda gratis mensskydd i skolan eller på arbetsplatsen skapar ökad inkludering och en tryggare vardag. “Det är egentligen en självklar produkt men som ofta glöms bort. Med detta samarbete är vårt mål att vara med och bryta tabut kring mens”, säger Pontus Jason, Sverigechef Hygien på CWS.

CWS stärker sin profil i Sverige genom förvärv av Clean Step AB14.10.2020 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

CWS, en komplett serviceleverantör inom mattlösningar, hygienlösningar, arbetskläder samt vård och hotell, övertar 100% av aktierna i Clean Step AB. Clean Step, som är en leverantör av entrémattor med service, har sitt säte i Göteborg men finns även representerade med kontor i Stockholm samt har flera samarbetspartners över hela landet. Förvärvet innebär att CWS stärker sin profil på den svenska marknaden som ett effektivt och hållbart företag.