Stålproduktionen minskade under april 2019

Den svenska råstålsproduktionen uppgick till 432 tusen ton under april 2019. Det är en minskning med 4,7 procent jämfört med samma månad 2018, visar statistik från Jernkontoret.

Ovako, Hällefors, Sektionen för slipning av stänger (Ceax)

Hällefors, Västmanland, 2015

Fotografi av Pia & Hans Nordlander, BildN
Ovako, Hällefors, Sektionen för slipning av stänger (Ceax) Hällefors, Västmanland, 2015 Fotografi av Pia & Hans Nordlander, BildN

Hittills under 2019 har det producerats sammanlagt 1 744 tusen ton råstål i Sverige. Det innebär att den totala produktionen ökat med två procent jämfört med samma period 2018.

− Det är glädjande att se att stålproduktionen i Sverige ökat hittills under 2019, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.

Produktionsstatistiken sammanställs med siffror från 11 ståltillverkare i Sverige.

Ovako, Hällefors, Sektionen för slipning av stänger (Ceax)

Hällefors, Västmanland, 2015

Fotografi av Pia & Hans Nordlander, BildN

Klimatomställning och kompetensförsörjning i höstens regeringsförklaring11.9.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Statsministern prisade näringslivet för ambitiösa klimatåtaganden och pekade bland annat på klimatfärdplanerna. Han ville dessutom komma till bukt med kompetensbristen i Sverige genom att i större utsträckning utforma utbildningar efter samhällets behov. Jernkontorets företrädare välkomnar dessa uttalanden, men efterfrågar samtidigt långsiktighet och en politisk helhetssyn, för att en konkurrenskraftig stålindustri ska kunna bidra till klimatomställningen.

Säkra Industriklivet över mandatperioderna23.8.2019 09:55:27 CESTPressmeddelande

Sverige siktar på att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. För att nå målet krävs ambitiösa åtaganden från alla samhällsaktörer, men också samverkan mellan politiken och den svenska industrin och mellan aktörer över industrigränserna. Industriklivet skapar förutsättningar för en hållbar omställningen, stödet är långsiktigt och välriktat mot projekt som ger stor positiv klimateffekt. Regeringen måste säkra Industriklivet över mandatperioderna.