Stark återhämtning på fordonsmarknaden under första halvåret
- Även om hushållen har blivit allt mer positiva till såväl sin egen som svensk ekonomi, är osäkerheten kring efterfrågan på fordon fortsatt stor. Mycket hänger på hur pandemin utvecklas globalt och om Sverige kommer att drabbas av en fjärde smittvåg. Andra osäkerhetsfaktorer är hur stor inverkan årets styrmedelsförändringar kommer att få och i vilken utsträckning bristen på halvledare och andra komponenter kan bli flaskhalsar i produktionen, säger Mattias Bergman.
Stark ökningstakt för elbilar och en mer dämpad takt för laddhybrider
- Under juni månad ökade nyregistreringarna av elbilar med 412 procent samtidigt som laddhybriderna ökade med 95 procent, men antalet laddhybrider var 455 fler. Att flera attraktiva nya modeller nu finns tillgängliga är grunden för de stora ökningstalen, medan de månadsvisa fluktuationerna förklaras av skatteförändringarna. Den 1 april justerade regeringen Bonus-malussystemet, som bland annat medförde sänkt bonus för laddhybriderna och en höjd bonus för elbilarna. Sammantaget uppgick andelen laddbara bilar, dvs el och laddhybrider, till 49,4 procent i juni jämfört med 25,8 procent i fjol. Hittills i år uppgår andelen till 39,9 procent. Av de laddbara bilarna i juni är 48,7 procent elbilar och hittills i år utgör de nära 33 procent, fortsätter Mattias Bergman.
- Årets styrmedelsförändringar tillsammans med negativa effekter av Coronapandemin leder till en mycket ryckig fordonsmarknad under innevarande år. Idag höjs förmånsskatten för nya bilar generellt med 25 procent, men redan från årsskiftet slopades den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för nya miljöbilar. Dessutom har Bonus-malusssystemet justerats från 1 april. Sammantaget slår dessa förändringar negativt, framför allt mot företag, juridiska personer, som står för nära två av tre nyregistreringar. Ännu större betydelse har företagen när det gäller laddbara bilar, då 74 procent av dem registrerades på ett företag i juni månad. En betydande andel av dessa utgörs av förmånsbilar. Avtalen löper i regel på tre år och utgör en viktig motor för såväl omställningen mot mer miljövänliga bilar som förnyelsen av bilbeståndet, via begagnatmarknaden. Årets alla förändringar gör att vi tidigast under andra halvåret kommer kunna se de reella effekterna av dem i nyregistreringarna. Dessa förändringar kommer att leda till att omställningstakten mot elektrifiering bromsas upp. Det är därmed viktigt att tempot i laddinfrastrukturutbyggnaden ökar och att vi inför effektiva styrmedel, säger Mattias Bergman.
Återhämtning för lätta lastbilar
- Nyregistreringarna av lätta lastbilar har under det första halvåret präglats av en stor ryckighet. Under mars, inför malushöjningen den 1 april, registrerades nära 8 700 nya lätta lastbilar, medan det i juni registrerades 3 139. Det är en ökning med 40 procent jämfört med juni i fjol, som då påverkades kraftigt av Coronakrisen och registreringarna halverades jämfört med 2019. Jämförs årets månad med 2019 var utfallet ca 31 procent färre lätta lastbilar. Hittills i år har antalet nya lätta lastbilar ökat med 72 procent och antalet ligger drygt sex procent under 2019 års nivå, säger Mattias Bergman.
- Andelen eldrivna lätta lastbilar uppgick till 7,1 procent under juni månad och till 4,5 procent hittills i år. Under första halvåret ökade antalet eldrivna lätta lastbilar från 565 i fjol till 1 104 i år. Förklaringen till ökningen är bonushöjningen i Bonus-malussystemet, men framför allt att flera nya modeller introducerats och ökar kundernas val, fortsätter Mattias Bergman.
Ökade registreringar av tunga lastbilar men minskade för bussarna
- Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton ökade med 37 procent i juni jämfört med samma månad i fjol. Uppgången kan även här hänföras till att vi jämför med en svag månad förra året. Hittills i år uppgår antalet tunga lastbilar till 2 893, vilket är en ökning med 13,7 procent, säger Mattias Bergman. Under första halvåret har 16 nya tunga eldrivna lastbilar registrerats. Det är viktigt att laddinfrastrukturen byggs ut i takt med utrullningen av fordonen, säger Mattias Bergman.
- Nyregistreringarna av bussar minskade i juni med 82 procent jämfört med samma månad i fjol. Under första halvåret registrerades 394 bussar, vilket är en minskning med drygt 39 procent. Bussmarknaden har påverkats mycket negativt av Coronapandemin, men för vissa segment som styrs av offentliga upphandlingar, har förnyelsen av bussflottan fortsatt. Under första halvåret var drygt var tredje nyregistrering en elbuss, avslutar Mattias Bergman.
Sammanfattning av nyregistreringarna juni 2021, jämfört med juni i fjol
2021 |
2020 |
% 21/20 Juni |
% 21/20 Jan-Juni |
|
Personbilar |
36 095 |
24 747 |
+45,9% |
+37,8% |
Andel laddbara personbilar |
49,4% |
25,8% |
||
Varav: |
||||
Laddhybrider |
9 142 |
4 694 |
+94,8% |
+99,3% |
Andel av laddbara |
51,3% |
73,4% |
||
Elbilar |
8 687 |
1 697 |
+411,9% |
+145,6% |
Andel av laddbara |
48,7% |
26,6% |
||
Lastbilar, totalt |
3 711 |
2 657 |
+39,7% |
+62,0% |
Varav: |
|
|||
Lätta lastbilar, upp till 3,5 ton |
3 139 |
2 240 |
+40,1% |
+72,1% |
Tunga lastbilar, över 16 ton |
504 |
368 |
+37,0% |
+13,7% |
Bussar, totalt |
42 |
236 |
- 82,2% |
-39,4% |
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Registreringsperioden för juni omfattar registreringar från 1 till och med 30 juni. Antalet registreringsdagar är lika många som i fjol.
BIL Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar.
När ni använder information och statistik från BIL Sweden, vänligen ange källa.
För att läsa pressmeddelandet i sin helhet, följ länken nedan eller klicka här.
Nyckelord
Kontakter
Mattias BergmanVD
Tel:070-810 78 86mattias.bergman@bilsweden.seBilder
Länkar
Om
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
- Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
- Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.
- Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.
- Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.
Följ Mobility Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden
Mobility Sweden för en dialog med myndigheter för att minimera effekterna av nedstängningen av 2G/3G-näten9.4.2024 15:30:52 CEST | Pressmeddelande
Idag har M–Sverige gått ut med en pressrelease med budskapet att det är stor risk att bilägare kommer att drabbas när 2G/3G nätet stängs ner och att det finns risk att bilar kan få körförbud. För att undvika onödig oro hos bilister vill Mobility Sweden nyansera denna bild. Nedstängningen av 2G/3G påverkar olika delar av samhället och det förs diskussioner mellan flera branscher, myndigheter och politiska aktörer på såväl Sverige- som Europanivå om detta. Klart är att nedstängningen sker på initiativ av mobiloperatörerna då efterfrågan på deras tjänster fasas ut när 4G och 5G byggs ut. Detta är ingenting som vare sig bilbranschen eller någon annan bransch har rådighet över.
Svag personbilsmarknad under årets första kvartal2.4.2024 09:00:07 CEST | Pressmeddelande
Antalet nyregistrerade personbilar minskade med 21 procent i mars jämfört med förra året. Det första kvartalet uppvisar en nedgång med 5,5 procent. Totalt registrerades 59 822 nya personbilar under första kvartalet, vilket är 18 procent lägre än snittet de senaste fem åren. Andelen elbilar för kvartalet uppgick till 31 procent vilket innebär att elektrifieringstakten har planat ut.
Ökning av lätta lastbilar där var fjärde är elektrisk1.3.2024 08:58:11 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringarna av lätta lastbilar ökade med 21 procent i februari. Andelen eldrivna uppgick till 25 procent, en siffra som väntas öka efter införandet av klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar. Under månaden registrerades 18 766 nya personbilar, en ökning med nära två procent jämfört med februari i fjol. Nivån ligger omkring 13 procent under månadens genomsnitt för de senaste fem åren. Företagsmarknaden stod för sju av tio nyregistreringar och privatmarknaden är fortsatt svag, särskilt för elbilar.
Fortsatt svag privatmarknad för elbilar1.2.2024 09:00:05 CET | Pressmeddelande
Antalet nyregistrerade personbilar ökade i januari med 17,6 procent. Januari förra året hade dock det lägsta antalet för månaden sedan 2009. Det är företagen som håller i gång personbilsmarknaden, sju av tio nyregistrerade bilar i januari registrerades på företag. Lätta lastbilar ökade med ca 14 procent jämfört med januari i fjol medan de tunga lastbilarna minskade ca 23 procent.
Under 2023 bromsade elektrifieringstakten in och förväntas minska under 20242.1.2024 09:00:15 CET | Pressmeddelande
2023 års nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022. Detta är till stor del drivet av leveranser från historiskt starka orderböcker där leveransförmågan nu är återställd. De tunga och lätta lastbilarna ökade jämfört med i fjol samtidigt som bussmarknaden minskade. Andelen laddbara personbilar ökade med fyra procentenheter. Prognosen för 2024 är däremot mer dyster med en kraftig minskning av nyregistreringar av personbilar och en elektrifieringstakt som för första gången minskar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum