Stark början på årets första tertial

Det ekonomiska året har börjat bra för Tekniska verken-koncernen. Resultatet efter finansiella poster från januari till april 2021 uppgick till 396 miljoner kronor, jämfört med 286 miljoner kronor motsvarande period förra året. Resultatet påverkas bland annat av att årets första månader varit kallare än samma period förra året med ökad fjärrvärmeförsäljning som följd, men även med betydligt högre priser på el.

Resultatet för det första tertialet ökar med 110 miljoner kronor jämfört med samma period 2020, vilket beror både på ökade el- och fjärrvärmeleveranser samt högre elpriser. Vindkraftsparken i Sunne som varit igång sedan midsommar 2020 börjar också ge effekt.

- Vi är glada att koncernens resultat för perioden är klart mycket starkare i år än förra året, och förklaringen är i huvudsak att de yttre faktorerna temperatur och elpriser varit motsatta jämfört med föregående år. Resultatmässigt är årets första tertial viktigt, vårt resultat är säsongsbetonat och första tertialet ligger mycket till grund för resterande del av året. I övrigt fortsätter vi vår strategiska satsning och bygger ytterligare vindkraft i Sunne, investerar i utbyggnaden av bredband på Linköpings landsbygd och fortsätter vårt arbete med att byta ut våra elmätare. Vi fortsätter också att investera i fossilfria alternativ och bygger just nu en stor ackumulator i Lambohov. Tekniska verken har under tertialet investerat i fler aktier i Bixia och gjort en utdelning till ägaren Linköpings Stadshus AB, säger Niclas Petersen, ekonomi- och finansdirektör på Tekniska verken i Linköping.

Niclas Petersen, ekonomi- och finansdirektör, Tekniska verken i Linköping AB (publ)
Niclas.Petersen@tekniskaverken.se

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Fallfrukt som inte äts upp kan bli biogas och biogödsel10.9.2021 08:17:02 CEST | Pressmeddelande

Nu dignar trädgårdarna av frukt och många saftar och syltar, bakar pajer och gör mos av skörden. Fallfrukt som inte ges till vänner och bekanta, kanske skickas till ett lokalt musteri. Eller så kan den ställas ut till förbipasserande som inte har en egen trädgård. Självklart ska äpplen, päron och plommon i första hand ätas. Men om det ändå blir fallfrukt över, eller om frukten har blivit dålig, så går det bra att lämna den till Tekniska verkens återvinningscentraler i Linköping.

Tekniska verken och Hydroc utvecklar ny teknik för värmelagring vid Vallastaden9.7.2021 11:12:33 CEST | Pressmeddelande

Tekniska verken i Linköping har, precis som många andra fjärrvärmebolag, ett överskott av värmeenergi under sommaren. Överskottsenergin skulle kunna användas på vintern, under förutsättning att den kan sparas utan för stora förluster. Nu undersöker Tekniska verken och Hydroc Energy Storage AB möjligheten till en pilotanläggning för att lagra termisk energi i berggrunden, i anslutning till Vallastaden i Linköping.