Svensk Handel

Stark tillväxt till trots - e-handeln rådde inte på fjolårets rekordstarka novembersiffra

Dela
I november i år växte e-handeln i Sverige med 24 procent jämfört med oktober och nådde därmed årets högsta omsättning en enskild månad. Trots det visar Svensk Handels E-handelsindikator att försäljningen i november var 25 procent lägre än samma månad föregående år. Fjolårets uppmaningar att inte besöka butiker och att göra julklappsinköpen på nätet lyfte då e-handeln till rekordhöga nivåer.
Försäljningen i e-handeln kunde inte matcha fjolårets rekordstarka novembersiffra.
Försäljningen i e-handeln kunde inte matcha fjolårets rekordstarka novembersiffra.

Totalt var den inhemska e-handelns omsättning i november 25 procent lägre än samma månad förra året. Motsvarande siffra för den totala e-handeln, där även svenska konsumenters köp från utländska e-handlare ingår, visade en minskning med 22 procent.

Framför allt är det fjolårets hårda pandemirestriktioner och myndigheternas uppmaningar att undvika att besöka butiker som påverkar månadens jämförelsetal.

– Det faktum att myndigheterna inför förra julen uppmanade kunderna att inte besöka butiker och köpa sina julklappar på nätet bidrog givetvis till att driva upp e-handelsförsäljningen. Trots ett starkt uppsving för Black Friday i år kunde inte försäljningen i e-handeln matcha fjolårets rekordstarka siffra, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

10 % tillväxt för e-handeln 

Hittills i år, januari till november, ligger ändå tillväxten i den svenska e-handeln på 10 procent jämfört med samma period förra året. Adderas e-handeln från utlandet är tillväxten 11 procent. 

De senaste tolv månaderna har svenska konsumenter e-handlat för 14 miljarder kronor från utländska e-handlare.

– E-handeln från utlandet slog fjolårets siffror i november. Framför allt var det bil- båt- och mc-tillbehör samt kläder och skor som bidrog till tillväxten, säger Johan Davidson.

Kläder och skor har ökat mest

Hos svenska e-handlare har försäljningen av kläder och skor på nätet har ökat mest i år. Fram till och med november i år har försäljningen växt med 20 procent jämfört med samma period förra året.

Även om försäljningen av bland annat hemelektronik, möbler och heminredning på nätet fortsätter att växa, går det att notera en avmattning av tillväxttakten.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Försäljningen i e-handeln kunde inte matcha fjolårets rekordstarka novembersiffra.
Försäljningen i e-handeln kunde inte matcha fjolårets rekordstarka novembersiffra.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye