Stark tillväxt till trots - e-handeln rådde inte på fjolårets rekordstarka novembersiffra

I november i år växte e-handeln i Sverige med 24 procent jämfört med oktober och nådde därmed årets högsta omsättning en enskild månad. Trots det visar Svensk Handels E-handelsindikator att försäljningen i november var 25 procent lägre än samma månad föregående år. Fjolårets uppmaningar att inte besöka butiker och att göra julklappsinköpen på nätet lyfte då e-handeln till rekordhöga nivåer.

Försäljningen i e-handeln kunde inte matcha fjolårets rekordstarka novembersiffra.

Totalt var den inhemska e-handelns omsättning i november 25 procent lägre än samma månad förra året. Motsvarande siffra för den totala e-handeln, där även svenska konsumenters köp från utländska e-handlare ingår, visade en minskning med 22 procent.

Framför allt är det fjolårets hårda pandemirestriktioner och myndigheternas uppmaningar att undvika att besöka butiker som påverkar månadens jämförelsetal.

– Det faktum att myndigheterna inför förra julen uppmanade kunderna att inte besöka butiker och köpa sina julklappar på nätet bidrog givetvis till att driva upp e-handelsförsäljningen. Trots ett starkt uppsving för Black Friday i år kunde inte försäljningen i e-handeln matcha fjolårets rekordstarka siffra, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

10 % tillväxt för e-handeln

Hittills i år, januari till november, ligger ändå tillväxten i den svenska e-handeln på 10 procent jämfört med samma period förra året. Adderas e-handeln från utlandet är tillväxten 11 procent.

De senaste tolv månaderna har svenska konsumenter e-handlat för 14 miljarder kronor från utländska e-handlare.

– E-handeln från utlandet slog fjolårets siffror i november. Framför allt var det bil- båt- och mc-tillbehör samt kläder och skor som bidrog till tillväxten, säger Johan Davidson.

Kläder och skor har ökat mest

Hos svenska e-handlare har försäljningen av kläder och skor på nätet har ökat mest i år. Fram till och med november i år har försäljningen växt med 20 procent jämfört med samma period förra året.

Även om försäljningen av bland annat hemelektronik, möbler och heminredning på nätet fortsätter att växa, går det att notera en avmattning av tillväxttakten.

December 2021: Trots årets högsta omsättning nådde e-handeln inte upp till 2020 års decembersiffra18.1.2022 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Svensk Handels E-handelsindikator visar att e-handeln i december 2021 fortsatte att växa jämfört med månaden innan, vilket innebar att e-handeln i december svarade för årets allra högsta omsättning. Jämfört med december 2020 var dock omsättningen 24 procent lägre, mycket beroende på mildare restriktioner 2021. Vidare fortsätter e-handeln från utlandet växa något snabbare än den inhemska.

Svenska och norska coronaregler slår hårt mot en redan drabbad gränshandel5.1.2022 06:00:00 CET | Pressmeddelande

2019 spenderade norska besökare 27,9 miljarder kronor i den svenska detaljhandeln och bidrog till att skapa 7200 arbetstillfällen i Sverige. Men pandemin medförde att dessa siffror i princip eliminerades. I takt med att samhället öppnades upp vädrade gränshandeln morgonluft, men nya restriktioner slår nu stenhårt mot den handel som betyder så mycket för orterna utmed gränsen mot Norge.