Starka skäl till nytt register för arbetsmaskiner
Transportstyrelsen har på uppdrag av regeringen undersökt möjligheterna att upprätta ett register för arbetsmaskiner. Idag finns inget sådant register och de flesta arbetsmaskiner omfattas inte heller av någon registreringsplikt. Därför saknas det också kunskap om vilken typ av motorer de har, hur de används och varifrån de kommer.
Det här ställer till problem när maskinernas utsläpp ska beräknas och följas upp. Utsläppen av växthusgaser från arbetsmaskiner bedöms också ha ökat de senaste tre åren, inom nästan alla andra sektorer har det skett en minskning.
Behov av ett nytt register
Det är grundläggande att ha kvalitativa underlag för att förstå inom vilka sektorer eller delsektorer styrmedel bör sättas in för att minska utsläpp. Transportstyrelsen gör därför bedömningen att det finns behov av att utöka registreringsplikten för arbetsmaskiner. Primärt av miljöskäl.
– Det saknas idag förutsättningar för just kontroll och styrning av arbetsmaskiners miljöpåverkan, säger Pernilla Bremer, utredare vid Transportstyreslen.
Ett register skulle också underlätta vid marknadskontroll, upphandling och fungera brottsförebyggande mot bedrägerier och stöld.
Grannlandet Norge är ett av få länder som idag har ett register för arbetsmaskiner. Det är främst ett ägarskapsregister som är frivilligt och drivs av en fristående stiftelse.
– Det vi förordar är en annan typ av register, som är mer heltäckande och lagstyrt, som ger förutsättningar för kontroll och uppföljning på ett helt annat sätt, säger Svante Törnquist, utredare vid Transportstyrelsen.
Vilka arbetsmaskiner bör ingå i ett nytt register?
Arbetsmaskiner avger störst utsläpp de första åren. Allmänt finns en garantitid på tre år, vilket gör det lätt att identifiera de maskinerna för registrering under den perioden. Därmed föreslår Transportstyrelsen att nya maskiner och upp till tre år gamla ska registreras. Maskiner avregistreras sedan efter 20 år.
Det är också framför allt maskinstorlekar som används yrkesmässigt – som väger 1,5 ton eller mer – som föreslås ingå i registret.
Vissa arbetsmaskiner, till exempel traktorer och motorredskap, som körs på allmän väg samt terrängmotorfordon, är idag redan registreringspliktiga i Väg- och trafikregistret. För att undvika dubbelregistrering krävs att redan registrerade maskiner undantas från det nya registret.
Nytt register tidigast 2030
Just nu pågår ett omfattande teknikskifte då Transportstyrelsen byter it-stödsystem för Väg- och trafikregistret. Det saknas resurser att utveckla ett helt nytt register parallellt, så ett nytt register kan byggas först när teknikbytet är klart. Utvecklingsarbetet kan då ske 2027–2029 och ett nytt register tas i bruk 2030.
Kostnaden uppskattas till 35 miljoner kronor. Transportstyrelsen rekommenderar en finansiering genom årlig avgift på 150–225 kronor och en skyltavgift i samband med registreringen. Av den orsaken är det inte säkert att Transportstyrelsen är lämpligast att vara registerhållande myndighet.
Nyckelord
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder
Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin24.4.2024 08:25:01 CEST | Pressmeddelande
Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.
Nya allmänna råd om färd med breda eller långa fordon19.4.2024 11:19:34 CEST | Nyheter
Från och med den 19 april 2024 gäller nya allmänna råd om undantag för färd med breda fordon och fordon med bred odelbar last – samt nya allmänna råd om undantag för färd med långa fordon, fordonståg eller lång odelbar last.
Pressinbjudan: Media och drönare – så flyger du rätt17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Transportstyrelsen bjuder in representanter från mediekåren till ett kunskapsseminarium om att flyga drönare. Medverkar gör också representanter från LFV och Polismyndigheten. Syftet är att informera om vilka regler som gäller vid drönarflygning.
Färre flyger inrikes12.4.2024 09:41:55 CEST | Pressmeddelande
Passagerarsiffrorna för inrikesflyget fortsätter nedåt. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen, där årets första kvartal jämförs med samma period året innan.
Vägledning förenklar för laddplatser vid flerbostadshus5.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den lagstiftning vi har är tillräcklig för att kommunerna ska kunna anordna laddplatser på allmän platsmark. Det framkommer i det uppdrag som i dag presenteras för regeringen: – Vi ger i rapporten vägledning som stöd till kommunerna om hur lagstiftningen bör tolkas när de ska fatta beslut om laddplatser, säger Lars Carlsson, utredare vid Transportstyrelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum