Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Stärkt stöd till specialidrottsförbunden

Idrottens utmaningar i form av att nå fler barn och ungdomar, en starkare parasport, idrott hela livet och en elitsatsning värd namnet står i fokus när Riksidrottsmötet beslutat om mer resurser till förbunden.

En lång debatt med flera talare föregick RF-stämmans beslut att stärka stödet till specialidrottsförbunden. Ett flerårigt arbete inleds för att minska kostnaderna för Riksidrottsförbundets nationella och regionala verksamhet och därigenom kunna öka stödet till specialidrottsförbunden med 100 miljoner kronor under perioden 2022-2025. Det ingår i strategin att också försöka öka såväl statsbidrag som övriga intäkter. Det beslutade Riksidrottsmötet idag

– Specialidrottsförbunden ges här ett ökat utrymme för att stärka rekryteringen, främst bland barn och ungdomar, och öka tillgängligheten. Helt enkelt se till att svensk idrott är världens bästa. Det blir ytterligare ett tydligt steg i idrottsrörelsens gemensamma strategi för att fortsätta utveckla idrotten mot målen i Strategi 2025, säger Tommy Ohlström, vice ordförande Riksidrottsförbundet.

Beslutet innebär att:

1. Stöd till specialidrottsförbunden ska öka med minst 60 mkr under perioden fram till nästa riksidrottsmöte. Ökningen ska ske kontinuerligt under perioden med målet på 30 mkr 2022 och 30 mkr 2023.
  2. Riksidrottsstyrelsen ska föreslå ytterligare ökningar vid stämman 2023 avseende 2024 och 2025 där målet är ytterligare 40 mkr uppdelat på 20 mkr per år. Totalt ska stöd till specialidrottsförbunden öka med 100 mkr för perioden 2022 till 2025.
  3. Stöd till specialidrottsförbund ska i så stor utsträckning som möjligt vara fritt från styrande riktlinjer och ge förutsättningar för en förenklad administration och rapportering.
  4. Det direkta stödet till idrottsföreningar ska inte minskas till och med 2025.
  5. Idrottsrörelsen ska också gemensamt inleda en idrottspolitisk offensiv för ökade statsbidrag men också för att öka övriga intäkter. Ambitionen är att nå 100 mkr under en fyraårsperiod.

Riksidrottsstyrelsens kommer, vilket redovisades på Riksidrottsmötet, att inrätta ett råd med förtroendevalda från medlemsförbunden som ska kopplas till arbetet med att stärka stödet till förbunden.

Följ @RFidrotten på twitter för att ha koll på beslut under RF-stämman

På Riksidrottsmötets hemsida kommer beslut att uppdateras efter mötet – här finns nu förslag till beslut och möteshandlingar.

Anna Setzman
Pressansvarig Riksidrottsförbundet