Stefan Ränk: Viktigt att förslaget om fri hyressättning blir verklighet

Det är bra att det nu har kommit ett förslag om fri hyressättning i nyproduktionen men det är ännu viktigare att förslaget blir verklighet. Att få ordning på den trasiga bostadsmarknaden är alldeles för viktig för att bli en bricka i ett politiskt spel.

Koncernchef och delägare Stefan Ränk

Förslaget är ett litet steg till att få hyresmarknaden att fungera. En fungerande hyresmarknad för alla är dock helt avgörande för att få hela bostadsmarknaden att fungera. Hyresrätterna utgör en tredjedel av alla bostäder i Sverige. Den fungerar mycket dåligt och påverkar även det den ägda marknaden negativt. Det blir tydligare och tydligare när vi ser hur trycket på den ägda marknaden ökar för varje dag.

Hyresrätten ska ju vara den bostad det är lättast att få tag på. Det är hyresrättens roll på en fungerande bostadsmarknad.

Vid presskonferensen i samband med att utredningen om fri hyressättning vid nyproduktion uppmärksammade justitieministern två områden där han vill göra förändringar i utredningens förslag:

• Det första var hur hyran efterhand ska kunna justeras då förhållandena ändras på marknaden. Justitieministern var kritisk till att det överhuvudtaget skulle kunna ske. Det är en tanke som begränsar en anpassning mer än vad dagens bruksvärdesystem gör. Att hyran vid vissa givna tidpunkter kan anpassas efter människors betalningsvilja är en förutsättning för att bostadsmarknaden ska fungera. Så fungerar bolånemarknaden och lokalhyresmarknaden.

• Det andra som justitieministern var kritiskt till är att fri hyressättning ska kunna tillämpas då en ny hyresgäst flyttar in. Har man någon ambition med att den här lagstiftningen ska bidra till en bättre fungerande bostadsmarknad är det här helt avgörande. Väljer man justitieministerns tolkning blir förslaget bara en variant på dagens presumtionshyressystem med en inledande hyresnivå som varar i eviga tider.

Justitieministern talade sig också varm för presumtionshyror och investeringsstöd. Forskning och utredningar visar att investeringsstöd och reglerade hyror är de största orsakerna till obalanserna på dagens bostadsmarknad. Det är de sociala stöden till de individer som behöver hjälp som måste prioriteras. Inte generösa produktionsbidrag till byggherrar som har utmaningar med att få ihop sin kalkyl. Först då träffar stöden rätt.

– Det hade varit önskvärt med ett samlat grepp om hur vi får ordning på den trasiga bostadsmarknaden så att fler människor hittar en bostad. Sociala åtgärder, skatter och det befintliga hyressystemet är givna ingredienser. Det är bra att det nu i alla fall finns förslag om fri hyressättning. Låt oss fortsätta därifrån, avslutar Stefan Ränk.

Koncernchef och delägare Stefan Ränk

”Einar Mattsson vill på riktigt lämna efter sig fastigheter alla kan vara stolta över” – fredagsporträttet med Martin Berglund11.6.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Han förmedlar trots högt arbetstryck en känsla av stort lugn. Med denna approach tar sig Martin an försäljningsansvaret för de stora bostadsprojekt som Einar Mattsson uppför med eget byggbolag. Hans vardag är fylld av jobb, barn, familj, vänner och bollar och det blir inte många minuter över till någon bokläsning. Här är vår metodiske teamspelare Martin Berglund:

Einar Mattsson förlänger stödet till Läxhjälpen i Hjulsta7.6.2021 14:21:51 CEST | Nyheter

Einar Mattsson förlänger sitt samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen i ytterligare tre år, med fokus på Hjulstaskolan i Stockholm. Samarbetets syfte är att genom Läxhjälpsprogrammet ge högstadieelever bättre förutsättningar att uppnå gymnasiebehörighet och samtidigt få ökat självförtroende och inspiration inför framtiden. Insatsen bidrar även till att skapa bättre förutsättningar kring integration och trygghet i Hjulstaområdet.

”Jag är omgiven av trygga och kunniga kollegor”— fredagsporträttet med Hjulsta-teamet4.6.2021 10:44:19 CEST | Blogginlägg

Denna vecka har vi stort fokus på Järvaveckan. Vad passar då bättre än att vi avslutar den med ett stort gäng ur teamet som jobbar i Hjulsta. Teamet hänger gärna med på trygghetsvandringarna på fritiden efter att de slutat jobbet. Tillsammans med tjänstemän och politiker från Stockholms stad, förvaltarna, polisen och andra fastighetsägare i Järva visar de stolta upp området. Här är de, nästan hela gänget:

Järvaveckan 2021 blir ”Järvaveckan Live” med hundratals timmar direktsändning från studio i Rinkeby30.5.2021 07:07:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson har länge stöttat Global Village på olika sätt. I år är vi partner till Järvaveckan Live, ett digitalt event som kan nå ännu fler i hela Sverige. Med ett späckat program från studion i Rinkeby livesänds 100 timmars samtal, debatter och reportage — allt under konceptet ”Järva Live”. Sändningarna kan du se dygnet runt från den 2–6 juni. Programledare för sändningarna kommer Kakan Hermansson, Segal Mohamed, Martin Mutumba och Claes de Faire vara.