Stopp för fossilbilar 2025 – bara möjligt med förstärkta subventioner
Som Sveriges största bilistorganisation står vi bakom 2030-målet och välkomnar satsningar som skyndar på omställningen.
– Kom ihåg att det är vi konsumenter som betalar den enorma merkostnad det innebär för Sverige att ställa om ett helt samhälle fem eller tio år före alla andra länder. För en del består kostnaden av en hög prislapp för den nya elbilen, medan det för andra kan bli kraftigt höjda skatter. För att de ekonomiska konsekvenserna av omställningen ska gå att smälta hemma runt köksborden – och inte minst i bilhallen – måste omställningen ges kraftfulla subventioner och inte högre skatter, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
Alla som är beroende av bilen (och inte snabbt och lätt kan byta ut vad som ofta är hushållens näst största investering) kan inte ständigt påföras högre skatter och mer malus för att bekosta bonus för dem som kan ställa om. Staten måste tillföra mer subventioner, bonus-malus kan inte längre fungera som ett självfinansierat system.
M Sverige vill att alla ska ha samma möjlighet att ställa om. Den vars bil ännu inte är skrotfärdig måste kunna fortsätta köra på drivmedel där reduktionsplikten tvingar leverantörerna att bidra till omställningen. En allt högre beskattning på fossila drivmedel är inte rätt väg att gå eftersom det förnybara innehållet ofta kostar mer att framställa, vilket riskerar att få slutpriset att hamna på en ohanterbar nivå.
M Sverige föreslår därför:
- Trappa inte ner bonus-malus, fortsätt ge bonus minst motsvarande dagens omfattning till både elbilar och laddhybrider. Höj bonusen till biogasbilar för att stärka deras position på marknaden och skapa en ökad efterfrågan på biogas.
- Satsa gärna på att fasa ut försäljningen av nya bilar som bara kan köras på fossil bensin eller diesel. Det föreslog M Sverige i trafikutskottet redan i april 2018 – vi är glada för att det kan bli verklighet! Att tvinga biltillverkare att godkänna framtidens personbilar för ren HVO, E85 eller biogas minskar risken för att bilägaren fastnar i ett beroende av fossila drivmedel, som med dess klimatpåverkan, oförutsägbara globala produktion, varierande prissättning och beskattning är ett stort orosmoln för många bilister redan idag.
- Satsa mer på biogas och vätgas – planera snabbt för en rikstäckande infrastruktur. Alla bilar kan de närmaste årtiondena inte ersättas av elbilar, att ta till vara på potentialen i svensk biogas skulle innebära ett betydelsefullt komplement under lång tid. Vi privatbilister kan inte acceptera att påtvingas dyra elbilar i stället för biogasbilar för att transport- och åkeribranschen också vill åtnjuta fördelarna av biogas. Valmöjligheten måste finnas!
- Bygg fler laddstolpar – idag är antalet publika laddstolpar på en kritisk låg nivå. Med en ständigt ökande mängd elbilar håller det inte att ligga så långt efter som Sverige gör idag.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-9369860caroline.drabe@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
