Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Stoppa spridningen av Vattenpest!

Vattenpest som är en främmande art ställer till stora problem i våra svenska vatten. Den påverkar den biologiska mångfalden och orsakar kostnader både för enskilda personer och samhället.

Vattenpesten finns bland annat vid badplatsen i Berg Bild: Anna-Stina Påledal, Linköpings kommun.

Vattenpest är en vattenväxt som de senaste 5-10 åren fått allt större spridning i bland annat Boren, Norrbysjön, Ljungssjön och Roxen. Den finns även i Svartåns vattendragssystem, Vättern och Glan.

Växten kan ställa till stora problem bland annat för:
- Båttrafiken med exempelvis slussning i Göta Kanal,
- Fisket där redskap fastnar i den täta växtmassan.
- Bad- och friluftsliv när stora mängder döda växter flyter upp på stränderna.
- Vattenkraften och påverka vattenflöden i mindre vattendrag.

Vattenpest hotar också den biologiska mångfalden när den täta massan av växter hindrar solljuset från att tränga ner i vattnet och förändrar därmed miljön för andra växter och djur

Vattenpest är inte farlig för människor och husdjur och ska inte förväxlas med algblomning. Det finns olika arter av vattenpest, den vanligaste är ”vanlig” vattenpest (Elodea canadensis).

Vattenpest sprids lätt till nya platser. Det räcker med att små bitar av växten hamnar i ett nytt vattenområde för att den ska kunna börja växa där.

Privatpersoner kan hjälpa till med att minska spridningen av vattenpesten genom att:
- Kontrollera och rensa båtarna innan de flyttas mellan sjöar.
- Torka utrusning som dykardräkter, badkläder och fiskeredskap innan de flyttas till ett nytt vatten.
- Aldrig tömma ut akvarie- eller dammvatten i naturen.
- Inte flytta växter och djur mellan sjöar.
- Vara försiktig vid hanteringen av vattenpest och lämna växtmaterial till förbränning vid återvinningsstationerna. Kompostera endast i undantagsfall.

Anna-Stina Påledal, Vattensamordnare miljökontoret, Linköpings kommun
anna-stina.paledal@linkoping.se

Jakob Bergengren, miljöingenjör Tekniska verken i Linköping
jakob.bergengren@tekniskaverken.se

Vattenpest (Elodea canadensis)
Sötvattensväxt från Nordamerika. Finns etablerad i Sverige sedan 1870-talet. Idag är den mycket vanlig i sjöar och vattendrag i hela södra delen av Sverige. Vattenpest klassas i Sverige som främmande och potentiellt invasiv.

Smal vattenpest (Elodea nuttallii) är en sötvattensväxt från Nordamerika. Finns etablerad i förvildade bestånd sedan 1990-talet i de södra delarna av Sverige. Smal vattenpest finns med på EU:s lista över invasiva främmande arter vilket innebär att den är förbjuden att importera, odla och sätta ut i naturen.

Invasiv främmande art
Växter, djur, svampar och mikroorganismer som med människans hjälp tagits sig över ekologiska barriärer och etablerat sig utanför sitt naturliga utbredningsområde och som dessutom har förmågan att allvarligt förändra sin omgivning på ett oönskat sätt.Till exempel genom att konkurrera ut inhemska arter eller sprida smittor. Dessa arter har ofta egenskaper som gör att de är tåliga, växer snabbt och förökar sig effektivt.

Läs mer på Havs- och vattenmyndighetens webb. www.havochvatten.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping testar unik reningsmetod i samarbete med SurfCleaner18.6.2019 15:15:40 CESTPressmeddelande

Under vissa tidpunkter på året uppkommer så kallat flytslam i reningsbassängerna på Linköpings avloppsreningsverk, Nykvarnsverket. Slammet lägger sig som en kaka på ytan som kan störa processen och riskerar att sprida dålig lukt. För att bli av med ytslammet krävs idag manuell spolning, ökad energikrävande luftning och dosering av extra kemikalier. Men nu ska en ny smart metod, med unik teknik för rensning av ytslam, testas.