Storslagen konsert med Brahms och Rachmaninov

Kungliga Hovkapellet bjuder in till storslagen symfonisk konsert med musik av Brahms och Rachmaninov. I Brahms dubbelkonsert – med undertiteln "försoningskonsert", tonsättarens sista orkesterverk – medverkar solisterna Jannika Gustavsson (violin) och Erik Wahlgren (cello). Rachmaninovs 2:a symfoni, med ett för honom stiltypiskt ödesmättat anslag, anses vara ett av hans bästa verk. Hela kvällen under ledning av den amerikanske mästerdirigenten Andrew Litton. Söndag den 2 februari 2020 kl. 17.00, Kungliga Operans stora scen.
Medlemmar ur Kungliga Hovkapellet. Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan.

Johannes Brahms (1833-1897): Dubbelkonsert för violin och cello (1887)
Ett personligt verk av Johannes Brahms; en gest av försoning mot forne vännen och violinisten Joseph Joachim, där de återförenades efter många års dispyt över ett svartsjukedrama där Brahms tagit ställning för Joachims fru.

Det var Robert Schumann som gav det färdiga verket titeln försoningskonsert.

Konserten är upplagd i tre satser. I första satsen presenteras solisterna: först cellon, därefter blir det en vildsint duell med violinen, i den mjukare mellansatsen finns en tät, intim dialog. Den kraftfulla finalen innehåller rytmer av folkmusik – möjligen en blinkning från Brahms till Joachims ungerska ursprung.

Sergej Rachmaninov (1873-1943): Symfoni nr 2, Op. 27 (1907)
Symfoni komponerades 1902 i Dresden och blev Rachmaninovs stora genombrott. Efter Moskvapremiären 1908 skrev kritikern Yuli Engel: »Trots att han bara är 34 år är detta en av den nutida musikens mest intressanta tonsättare, en klar arvtagare till Tjajkovskij.«

Symfonin inleds med dova och vemodiga klanger från kontrabasarna, vilka följs av ett växelspel mellan träblås och stråksektion. Tredje satsen börjar i ett vilt och smekande hav av violiner, och ur detta framträder en klarinettmelodi: åter står blås och stråk i dialog. I finalens dansmusik återkommer den karaktäristiska melodin från andra satsen. Inledningens laddade spänning har vänt till hopp och förtröstan.

Källa: Operans programblad, redaktör Hedvig Ljungar

Andrew Litton, dirigent
Jannika Gustafsson, violin
Erik Wahlgren, violoncell
Kungliga Hovkapellet

Konsertens längd ca 2 timmar och 15 minuter inkl. paus

Andrew Litton är musikchef för the New York City Ballet. Andrew är anlitad som gästdirigent vid ledande orkestrar och operahus över hela världen och har dirigerat över 130 skivinspelningar. Han är verksam som operadirigent vid t ex Metropolitan Opera, Royal Opera Covent Garden, Australian Opera och Deutsche Oper Berlin. Litton framträder även regelbundet som solopianist.

Jannika Gustafsson är förste konsertmästare i Kungliga Hovkapellet sedan 2011. Hon har tidigare varit alternerande förste konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och även varit förste konsertmästare i Norrköpings Symfoniorkester. Jannika gästar regelbundet som konsertmästare vid orkestrar i hela Norden och i Europa.

Erik Wahlgren är solocellist i Kungliga Hovkapellet sedan 2017. Han har arbetat i Norrbotten Neo och Uppsala kammarsolister och spelar gärna barockcello, bl.a. i egna gruppen Ensemble Klärobskyr och Drottningholms barockensemble.

Medlemmar ur Kungliga Hovkapellet. Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan.

Time to make the right decision about the renovation of the Royal Swedish Opera29.4.2024 13:51:58 CEST | Pressmeddelande

The National Property Board (Statens Fastighetsverk, SFV) has now submitted its report regarding an upcoming renovation of the Opera House. In the report, two different renovation proposals are presented: the Pre-study and the Alternative. Only one of these proposals has the right conditions for the business and operation of the Royal Swedish Opera and its government mission as a national stage for opera and ballet – that proposal is called the Alternative.

Michael Storåkers ny ordförande för Kungliga Operan29.4.2024 11:13:33 CEST | Pressmeddelande

Michael Storåkers valdes idag till ny styrelseordförande för Kungliga Operan. Samtidigt valdes även Ingela Lindh till ny ledamot i styrelsen. »Jag är hedrad och ödmjuk inför uppdraget. Jag hoppas att mina erfarenheter från kulturinstitutioner, näringsliv och politik, i samarbete med styrelsen och ledningen för verksamheten, kan vara till nytta och stärka Operans position som nationalscen«, säger Michael Storåkers.