Kungliga Operan

Storslagen konsert med Brahms och Rachmaninov

Dela

Kungliga Hovkapellet bjuder in till storslagen symfonisk konsert med musik av Brahms och Rachmaninov. I Brahms dubbelkonsert – med undertiteln "försoningskonsert", tonsättarens sista orkesterverk – medverkar solisterna Jannika Gustavsson (violin) och Erik Wahlgren (cello). Rachmaninovs 2:a symfoni, med ett för honom stiltypiskt ödesmättat anslag, anses vara ett av hans bästa verk. Hela kvällen under ledning av den amerikanske mästerdirigenten Andrew Litton. Söndag den 2 februari 2020 kl. 17.00, Kungliga Operans stora scen.

Medlemmar ur Kungliga Hovkapellet. Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan.
Medlemmar ur Kungliga Hovkapellet. Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan.

Johannes Brahms (1833-1897): Dubbelkonsert för violin och cello (1887)
Ett personligt verk av Johannes Brahms; en gest av försoning mot forne vännen och violinisten Joseph Joachim, där de återförenades efter många års dispyt över ett svartsjukedrama där Brahms tagit ställning för Joachims fru.

Det var Robert Schumann som gav det färdiga verket titeln försoningskonsert.

Konserten är upplagd i tre satser. I första satsen presenteras solisterna: först cellon, därefter blir det en vildsint duell med violinen, i den mjukare mellansatsen finns en tät, intim dialog. Den kraftfulla finalen innehåller rytmer av folkmusik – möjligen en blinkning från Brahms till Joachims ungerska ursprung.

Sergej Rachmaninov (1873-1943): Symfoni nr 2, Op. 27 (1907)
Symfoni komponerades 1902 i Dresden och blev Rachmaninovs stora genombrott. Efter Moskvapremiären 1908 skrev kritikern Yuli Engel: »Trots att han bara är 34 år är detta en av den nutida musikens mest intressanta tonsättare, en klar arvtagare till Tjajkovskij.«

Symfonin inleds med dova och vemodiga klanger från kontrabasarna, vilka följs av ett växelspel mellan träblås och stråksektion. Tredje satsen börjar i ett vilt och smekande hav av violiner, och ur detta framträder en klarinettmelodi: åter står blås och stråk i dialog. I finalens dansmusik återkommer den karaktäristiska melodin från andra satsen. Inledningens laddade spänning har vänt till hopp och förtröstan.

Källa: Operans programblad, redaktör Hedvig Ljungar

Andrew Litton, dirigent
Jannika Gustafsson, violin
Erik Wahlgren, violoncell
Kungliga Hovkapellet

Konsertens längd ca 2 timmar och 15 minuter inkl. paus

Andrew Litton är musikchef för the New York City Ballet. Andrew är anlitad som gästdirigent vid ledande orkestrar och operahus över hela världen och har dirigerat över 130 skivinspelningar. Han är verksam som operadirigent vid t ex Metropolitan Opera, Royal Opera Covent Garden, Australian Opera och Deutsche Oper Berlin. Litton framträder även regelbundet som solopianist.

Jannika Gustafsson är förste konsertmästare i Kungliga Hovkapellet sedan 2011. Hon har tidigare varit alternerande förste konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och även varit förste konsertmästare i Norrköpings Symfoniorkester. Jannika gästar regelbundet som konsertmästare vid orkestrar i hela Norden och i Europa.

Erik Wahlgren är solocellist i Kungliga Hovkapellet sedan 2017. Han har arbetat i Norrbotten Neo och Uppsala kammarsolister och spelar gärna barockcello, bl.a. i egna gruppen Ensemble Klärobskyr och Drottningholms barockensemble.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Medlemmar ur Kungliga Hovkapellet. Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan.
Medlemmar ur Kungliga Hovkapellet. Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan.
Ladda ned bild

Om

Kungliga Operan
Kungliga Operan
Box 16094
103 22 Stockholm

08-791 43 00https://www.operan.se/

Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.

Följ Kungliga Operan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan

Alexander Ekman and the Royal Swedish Opera launch an artists’ lab during the pandemic4.6.2020 17:48:23 CESTPressmeddelande

Choreographer Alexander Ekman will be creating for the Royal Swedish Ballet in which the dancers will perform in the Opera House at a safe distance. On Monday, Ekman, the dancers of the Royal Ballet and the composer Mikael Karlsson launched an experimental lab with presentation on the main stage on September 4. »It’s exciting with new forms of art. That's why I'm inspired by creating in new frameworks and I’m curious about what it means,« says the award-winning, internationally praised choreographer.

Alexander Ekman och Kungliga Operan startar konstnärligt labb under pandemin4.6.2020 17:07:55 CESTPressmeddelande

Koreografen Alexander Ekman skapar för Kungliga Baletten där dansarna på coronasäkert avstånd uppträder i Operahuset. Tillsammans med Kungliga Balettens dansare och kompositören Mikael Karlsson startade Ekman i måndags ett experimentellt labb som presenteras på stora scenen första gången den 4 september. »Det är spännande med nya former av konst. Det är därför jag inspireras av att skapa i nya ramar och jag är nyfiken på vad det innebär«, säger den prisbelönte och internationellt hyllade Ekman.

Konst och musik har alltid haft stor betydelse i kritiska lägen – Operan blickar framåt och presenterar nya säsongen – samtidsopera, balettklassiker, Eva Dahlgren och Wagners greatest hits18.5.2020 09:37:37 CESTPressmeddelande

I dag presenterar Kungliga Operan programmet för spelåret 2020-21. Trots ovissheten kring samhällssituationen kommer verksamheten, på ett eller annat sätt, att genomföra föreställningar. Inte minst med hjälp av den nyligen lanserade digitala scenen Operan Play. »Eftersom vi omöjligt kan veta hur hösten kommer att se ut, arbetar vi med tre, fyra olika scenarier för varje föreställning. Vi gör verkligen allt vi kan för att, även i höst, kunna erbjuda svenska folket konst i världsklass«, säger vd och operachef Birgitta Svendén.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum