Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.

Foto: Aleksey Andreev, Mostphotos

Flödesdata över antalet besökare i våra svenska stadskärnor visar att flödena minskat kraftigt i alla typer av stadskärnor sedan covid-19 kom till Sverige och restriktioner började att införas. Allra störst är minskningen i storstäderna, som tappar 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. I de större städerna var tappet under samma månad cirka 38 procent. I de medelstora städerna var tappet 29 procent och i småstäderna cirka 24 procent. I snitt var tappet 40 procent. (se bifogad tabell)

– En förklaring till storstädernas stora tapp är myndighetsrestriktioner som en del av virusbekämpningen, att många på kontoren jobbar hemma och att reserestriktioner gör att folk inte rör sig i storstädernas centrum i lika hög grad, säger Christina Friberg, expert stadsutveckling, Fastighetsägarna MittNord.

Flödestappet för perioden januari till april mildras dock något, tack vare att både januari och februari visade på en positiv ökning i flödesstatistiken jämfört med förra årets två första månader. Under perioden januari till och med april blev minskningen cirka 18 procent i storstäderna, cirka 12 procent i de större städerna och 11 procent i de mindre städerna och småstäderna.

– Efterfrågan på kunskap om hur coronakrisen påverkat stadskärnornas försäljningsutveckling är stor. Därför har vi i år kompletterat rapporten Cityindex med flödesdata för att kunna mäta hur stort besökstappet blivit. I september kommer vi att presentera unika prognoser för hur detta påverkat omsättningen i stadskärnorna under första halvåret 2020. För att få en så snabb återhämtning som möjligt behöver fastighetsägare, kommuner och andra som arbetar med stadsutveckling kunna dra slutsatser om vilket erbjudande framtida stadskärnor ska ha, säger Christina Friberg.

Flödesdatan över antalet besökare i de svenska stadskärnorna har tagits fram av Telia Crowd Insight. Datan tas fram utifrån mobildata och räknas upp till befolkningen utifrån aktörens marknadstäckning för respektive plats.

Om Cityindex
Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, är en rikstäckande kartläggning av alla Sveriges 107 stadskärnor och mäter utvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service.

Eftersom coronapandemin har fått stora effekter på utvecklingen i stadskärnorna utökas rapporten i år med en mätning av hur besöksflödena till stadskärnorna har förändrats under våren 2020 och prognoser för hur försäljningen i stadskärnorna har påverkats av coronakrisen under samma period.

I september publiceras Cityindex branschrapport med nationell data och analys för 2019 och första halvåret 2020. I oktober kommer cityrapporter för enskilda stadskärnor att kunna presenteras.

Foto: Aleksey Andreev, Mostphotos

Så konsumerade vi i våra stadskärnor – före och under coronakrisen23.9.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Det gick bra för våra svenska stadskärnor under 2019 och den totala omsättningen ökade med 2 procent. Bäst gick det för stadskärnornas caféer, restauranger och hotell som gynnades av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Positivt med åtgärder för mer solenergi men investeringsstödet behöver bli mer träffsäkert21.9.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna ger både ris och ros till regeringens budgetproposition för 2021. Dubbleringen av effektgränsen för solceller är ett bra första steg för mer förnybar energi. Den förstärkning av investeringsstödet för hyreslägenheter och studentbostäder som lanserats behöver kompletteras med fler åtgärder för att bli mer träffsäker anser Fastighetsägarna.

Ekonomin ljusnar och hyrorna måste följa med17.9.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Pandemin drabbade Sverige hårt under våren och orsakade utbredd oro i samhället. Men nu har smittspridningen minskat och ekonomin har inlett en tydlig återhämtning. I förhandlingarna om 2021 års hyresjustering är det centralt att bruksvärdeshyrornas justering får följa med den samhällsekonomiska utvecklingen. För att möjliggöra en bra och långsiktig förvaltning, stärka hyresrättens ställning och dessutom motverka den växande bostadsbristen bör den allmänna hyresnivån i huvudstadsregionen justeras med 2,9 procent under 2021, anser Fastighetsägarna Stockholm.