Strukton Rail

Strukton i riksdagsseminarium om framtidens järnvägsunderhåll

Dela

Onsdag 27 januari deltar Strukton Rail i ett riksdagsseminarium med fokus på framtidens järnvägsunderhåll. Övriga deltagare är Byggföretagen, FSJ, Seko och andra medlemsföretag.

Seminariet blir en genomgång av järnvägsunderhållets historik, framsteg och utmaningar. Underhållsföretagen beskriver också vilken väg de rekommenderar framåt för att järnvägen ska utvecklas som ett robust, säkert, punktligt och hållbart transportalternativ. Deltagarna kommer att beskriva hur företagen även fortsättningsvis kan bidra till Sveriges hållbarhets-, digitaliserings- och transportpolitiska mål, samt vilka farhågor som finns om delar av underhållet organiseras inom Trafikverket. Avslutningsvis hålls ett panelsamtal där ledamöter i Trafikutskottet beskriver riksdagspartiernas ståndpunkt i fråga om järnvägsunderhållets organisering.

─ Det här är ett viktigt tillfälle för oss att berätta om underhållsbranschens vision, och målet med vårt arbete. Samtidigt vill vi beskriva vilka allvarliga samhällskonsekvenser vi ser ifall de politiska planerna om radikala förändringar av järnvägens organisering blir verklighet, säger Struktons vd Johan Oscarsson.

Bakgrund till evenemanget är bland annat den utredning om järnvägens organisering, som överlämnades till infrastrukturminister Tomas Eneroth i mars 2020. I utredningen rekommenderas att delar av järnvägsunderhållet, som idag utförs av entreprenadföretag, istället ska organiseras inom Trafikverket. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Strukton Rail
Strukton Rail
Västberga Allé 60
126 30 Hägersten

010 - 480 50 00https://www.strukton.se/

Strukton Rail levererar infrastrukturlösningar för järnväg. Vi rustar upp och bedriver underhåll på flera spårsträckor i Skandinavien, med Trafikverket och Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting (SL) som största kunder. Genom proaktivt underhåll vill Strukton Rail bidra till löftet om en punktlig spårtrafik som fyller behoven hos en växande befolkning idag och i framtiden.

Följ Strukton Rail

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Strukton Rail

Øresundsbron ingår avtal med Strukton Rail för järnvägsunderhåll30.10.2020 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Øresundsbro Konsortiet tecknar avtal med Strukton Rail, med start den 1 april 2021, för järnvägsunderhåll på Öresundsförbindelsen under sex år med möjlighet till förlängning i mellan ett och fyra år. – Vi är mycket stolta över att ha tilldelats kontraktet och ser med stor glädje fram emot att få både förvalta och inte minst att utveckla järnvägsunderhållet på bron, säger Pernilla Merkenius, kontraktsansvarig hos Strukton Rail. Upphandlingen var ett förhandlat förfarande som inte enbart tog hänsyn till lägst pris utan även till kvalitetsparametrar såsom leverans och organisation. Strukton Rails anbud har bedömts ge det mest fördelaktiga alternativet i enlighet med förfrågningsunderlaget. – Vi kommer att tillämpa flera smarta produkter för att genomföra ett effektivt, nytänkande och förebyggande underhåll på bron, säger Lars Schyllander, chef för underhåll hos Strukton Rail. Øresundsbrons järnväg är väl underhållen och den ständiga målsättningen är att skapa en hållbar förbindelse. – Amb

Strukton har lämnat in sitt yttrande rörande SoU 2020:18 – Framtidens järnvägsunderhåll22.10.2020 13:01:00 CEST | Pressmeddelande

Strukton som utpekad remissinstans har den 21 oktober lämnat sitt yttrande rörande SoU 2020:18 – Framtidens järnvägsunderhåll. Struktons huvudbudskap i yttrandet är att – Vi inte kan ställa oss bakom utredarens överväganden och förslag. - Vi är djup bekymrade över den inriktning och de överväganden samt förslag som detta betänkande för fram. Att återförstatliga 8 drift- och underhållskontrakt, 5 teknikkontrakt samt bygga upp en maskinpool i Trafikverkets regi riskerar att slå sönder den svenska underhållsmarknaden inom järnväg, säger VD Johan Oscarsson. Strukton har lämnat ett fullständigt yttrande i enlighet med betänkandets (SoU 2020:18) disposition, yttrandet finns i sin helhet i länken längst ned. Sammanfattningsvis kan följande punkter lyftas fram ur vårt samlade yttrande; Underhållsverksamheten är inte huvudorsaken till tågförseningar i Sverige – banarbete och infrastrukturfel står endast för att 1,9 procent av tåg är försenade! Ökad kostnadseffektivitet/produktivitetsökning kopp

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum