Strukton Rail

Strukton Rail vinner kontraktet för Västra Götaland Göteborg (VGG)

Dela

För drygt två veckor sedan fick vi besked från Trafikverket att vi har vunnit uppdraget basunderhåll i VGG-kontraktet. Avtalsspärren på tio dagar är nu passerad och vi ser mycket fram emot att fortsätta förvalta underhållet på de aktuella sträckorna på järnvägsanläggningen.

– Det är fantastiskt roligt och bra att vi lyckades vinna om detta viktiga kontrakt, säger Lars Schyllander, Affärschef Underhåll.

Ännu en gång har ett riktigt bra lagarbete, i kombination med vårt nuvarande kontrakt som är stabilt och kunnigt, gjort att vi vinner om detta kontrakt ännu en gång. 

Planerar för 5–7 nya år i Göteborg
Uppdraget utgörs av en totalentreprenad enligt ABT 06 och omfattar förebyggande och avhjälpande underhåll. Uppdragsgivare är Trafikverket, kontraktssumman är cirka 600 miljoner på fem år med ytterligare möjlighet till ett plus ett optionsår. Kontraktet startar 2022-09-01. 

Nya VGG-kontraktet kommer inte att ha samma innehåll som nuvarande. Orsaken är att Trafikverket kommer att flytta bort de yttre bandelarna till andra kontrakt. Därför har man delat upp kontraktet i tre huvuddelar, 1–3. 

• Huvuddel 1 innehåller bandelarna 601, 602 och 603 och dessa bandelar ingår under hela kontraktets livslängd. 
• Huvuddel 2 innehåller bandelarna 625 och 634 som lyfts bort från VGG kontraktet 2023-08-31.
• Huvuddel 3 innehåller bandel 626 som lyfts bort från VGG 2023-03-31.

Bygga ett starkt Distrikt Väst
Vinsten av VGG betyder också att vår andel underhållskontrakt fortsätter att vara stabil och på en hög nivå.

– Det är med stor glädje vi mottog beskedet att Trafikverket har fortsatt förtroende för oss och tilldelar oss detta kontrakt. Tillsammans utvecklar vi en hållbar järnväg för ett hållbart Sverige, säger Johan Oscarsson.

– Det är oerhört viktigt för Strukton och Distrikt Väst att vi har vunnit om VGG-kontraktet. Nu kan vi fokusera på att bygga ett starkt Distrikt Väst utifrån navet i Göteborg. Med detta strategiskt viktiga kontrakt säkrar vi vår närvaro i Göteborg och i västra Sverige under lång tid framöver med alla synergieffekter och möjligheter det innebär, säger Peter Adamiec, Distriktschef Väst.

Uppdraget avser basunderhåll på följande sträckor:
• Bandel 601 Göteborg närställverk (1)
• Bandel 602 Sävenäs rangerbangård (1)
• Bandel 603 Göteborg Kville – Göteborg Skandiahamnen (1)
• Bandel 625 (Göteborg Kville) – Stenungssund (2) 
• Bandel 626 (Almedal) – Kungsbacka (3) 
• Bandel 634 Älvängen – (Göteborg Marieholm) (2)

(1) Kommer ingå under hela kontraktstiden.
(2) Kommer ingå från kontraktsstart: 2022-09-01 t o m 2023-08-31.
(3) Kommer ingå från kontraktsstart: 2022-09-01 t o m 2023-03-31. 

Nyckelord

Bilder

Om

Strukton Rail
Strukton Rail
Västberga Allé 60
126 30 Hägersten

010 - 480 50 00https://www.strukton.se/

Strukton Rail levererar infrastrukturlösningar för järnväg. Vi rustar upp och bedriver underhåll på flera spårsträckor i Skandinavien, med Trafikverket och Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting (SL) som största kunder. Genom proaktivt underhåll vill Strukton Rail bidra till löftet om en punktlig spårtrafik som fyller behoven hos en växande befolkning idag och i framtiden. Tillsammans utvecklar vi en hållbar järnväg för ett hållbart samhälle.

Följ Strukton Rail

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Strukton Rail

Øresundsbron ingår avtal med Strukton Rail för järnvägsunderhåll30.10.2020 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Øresundsbro Konsortiet tecknar avtal med Strukton Rail, med start den 1 april 2021, för järnvägsunderhåll på Öresundsförbindelsen under sex år med möjlighet till förlängning i mellan ett och fyra år. – Vi är mycket stolta över att ha tilldelats kontraktet och ser med stor glädje fram emot att få både förvalta och inte minst att utveckla järnvägsunderhållet på bron, säger Pernilla Merkenius, kontraktsansvarig hos Strukton Rail. Upphandlingen var ett förhandlat förfarande som inte enbart tog hänsyn till lägst pris utan även till kvalitetsparametrar såsom leverans och organisation. Strukton Rails anbud har bedömts ge det mest fördelaktiga alternativet i enlighet med förfrågningsunderlaget. – Vi kommer att tillämpa flera smarta produkter för att genomföra ett effektivt, nytänkande och förebyggande underhåll på bron, säger Lars Schyllander, chef för underhåll hos Strukton Rail. Øresundsbrons järnväg är väl underhållen och den ständiga målsättningen är att skapa en hållbar förbindelse. – Amb

Strukton har lämnat in sitt yttrande rörande SoU 2020:18 – Framtidens järnvägsunderhåll22.10.2020 13:01:00 CEST | Pressmeddelande

Strukton som utpekad remissinstans har den 21 oktober lämnat sitt yttrande rörande SoU 2020:18 – Framtidens järnvägsunderhåll. Struktons huvudbudskap i yttrandet är att – Vi inte kan ställa oss bakom utredarens överväganden och förslag. - Vi är djup bekymrade över den inriktning och de överväganden samt förslag som detta betänkande för fram. Att återförstatliga 8 drift- och underhållskontrakt, 5 teknikkontrakt samt bygga upp en maskinpool i Trafikverkets regi riskerar att slå sönder den svenska underhållsmarknaden inom järnväg, säger VD Johan Oscarsson. Strukton har lämnat ett fullständigt yttrande i enlighet med betänkandets (SoU 2020:18) disposition, yttrandet finns i sin helhet i länken längst ned. Sammanfattningsvis kan följande punkter lyftas fram ur vårt samlade yttrande; Underhållsverksamheten är inte huvudorsaken till tågförseningar i Sverige – banarbete och infrastrukturfel står endast för att 1,9 procent av tåg är försenade! Ökad kostnadseffektivitet/produktivitetsökning kopp

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum