STs medlemmar: Vi vill inte tillbaka till kontoret

En majoritet av medlemmarna i Fackförbundet ST vill fortsätta att jobba hemifrån i stor utsträckning även efter pandemin. Endast fem procent önskar gå tillbaka till hur det var före coronautbrottet. Det framgår av en undersökningen "Vad ska vi ha kontoret till?" som ST gjort bland anställda på myndigheter och universitet. Det spelar mindre roll att man riskerar att bli av med sin personliga arbetsplats på kontoret, som mest ses som en plats för att träffa kollegor för social samvaro.

- Våra medlemmar tycker att det är viktigare att kunna arbeta hemifrån en del av tiden än att ha kvar sin egen personliga arbetsplats på kontoret. Det väcker viktiga frågor om hur vi ska organisera vårt arbetsliv i framtiden. Att gå tillbaka till exakt hur det såg ut före pandemin är faktiskt inget alternativ, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST.

Undersökningen "Vad ska vi ha kontoret till?" har gjorts bland anställda ST-medlemmar på Skatteverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, och Stockholms och Göteborgs universitet. Resultaten visar att 78 procent av de som svarat vill arbeta minst en dag i veckan hemifrån. Hälften av de svarande vill arbeta på distans 2-3 dagar i veckan, även om det innebär att den egna personliga kontorsplatsen försvinner. Kontoret ses främst som en plats där man kan träffa kollegor, eller få tillgång till skrivare och kontorsmateriel.

Under pandemin har röster hörts kring svårigheterna för chefer att leda verksamheter på distans, men detta verkar inte vara något större bekymmer för de anställda. Nästan 40 procent tycker att det räcker med att stämma av med chefen en gång i månaden, och då går det lika bra att göra det med ett digitalt möte som ett fysiskt. Försvinnande få - 3,9 procent - säger sig behöva avstämningar varje dag. Det som verkar betyda något för de anställda är kollegorna, där mer än hälften ville kunna stämma av med någon kollega varje dag, digitalt eller fysiskt.

- Med tanke på hur vi arbetade före pandemin så verkar det som att vi hade ett arbetsliv som ingen egentligen ville ha. Stress har varit ett väldigt stort problem för våra medlemmar och det kan vi nu göra något åt. Staten har en unik möjlighet att vara föregångare och utveckla framtidens arbetssätt. Det finns flera fördelar med mer flexibilitet: det är bra för klimatet för det innebär färre resor, det minskar sjukskrivningarna och det gör staten till en mer attraktiv arbetsgivare, menar Britta Lejon.

Att många hellre jobbar hemma än på kontoret innebär dock inte att arbetsplatsen kan avskaffas helt. Kontoret har en viktig roll att fylla, men inte på samma sätt som hittills. Arbetsplatsens lokaler kommer behövas för vissa funktioner inom verksamheten och som en mötesplats för de anställda.

- Jag tror att det är klokt att vänta med att fatta beslut om exakt hur vi ska jobba. Både att göra sig av med lokaler och att tvinga alla anställda att komma tillbaka till arbetsplatsen riskerar att vara förhastade åtgärder. Istället bör arbetstagare och arbetsgivare nu gemensamt komma överens om ett nytt regelverk som fungerar för så många som möjligt, säger Britta Lejon.

Om undersökningen:

• Enkäten skickades till ST-medlemmar anställda vid följande myndigheter och universitet: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Skatteverket, Göteborgs universitet samt Stockholms universitet.
  • Drygt 1 500 valde att besvara enkäten och det motsvarar en svarsfrekvens på 34 procent.
  • Drygt 90 procent av de svarande hade/har arbetat på distans under pandemin

Rapporten finns för nedladdning nedan

Fackförbundet ST ST är det största fackförbundet inom statlig verksamhet med över 95000 medlemmar som arbetar inom statliga myndigheter och verk, bolag med statligt uppdrag, universitet, högskolor och statligt finansierade stiftelser.

Regeringen lämnar statligt anställda i sticket med förändringarna i LAS7.6.2021 16:10:45 CEST | Pressmeddelande

Fackförbundet ST kräver att regeringen lämnar ett tydligare besked om att förändringarna för anställningsvillkoren på svensk arbetsmarknad ska anpassas även till den statliga sektorn. Dagens presentation av LAS-förhandlingarnas slutresultat lämnar drygt 270 000 statligt anställda i ovisshet om i vilken utsträckning anställningsvillkoren kommer kunna anpassas på motsvarande sätt som nu ska ske på den privata sidan.