Succéår för Expressen Lifestyle

Affärsområdet bakom Expressen, GT, Kvällsposten och Bonniers livsstilsmagasin fördubblade vinsten 2021 jämfört med året innan. - Jag är väldigt glad att Expressen Lifestyle presterar ett så starkt resultat för 2021, det bästa på mycket länge, säger Anders Eriksson, vd på Expressen Lifestyle.
Anders Eriksson, vd, Expressen Lifestyle och Bonnier News, foto Olle Sporrong

I Bonnier News-koncernens affärsområde Expressen Lifestyle ingår kvällstidningarna Expressen, GT och Kvällsposten samt ett trettiotal magasin. Rörelsevinsten för verksamheten 2021 blev 88 miljoner kronor och ska jämföras med 44 miljoner kronor året innan.

De digitala intäkterna ökade kraftigt under 2021 och Expressen Lifestyles totala intäkter steg med 2 procent från 2020, till 1,68 miljarder kronor.

- Det kanske mest glädjande med 2021 års resultat är att resultatförbättringen kommer från ökade intäkter, drivet av en stark tillväxt av de digitala intäkterna, både annons och prenumeration, säger Anders Eriksson.

Under 2021 hade Expressen i snitt över 5 miljoner användare per vecka i mobilen. Publiken omsätts till annons- och prenumerationsintäkter och 2021 växte Expressen Lifestyles digitala annonser med över 15 procent. Intäkterna från digitala prenumerationer steg kraftigt och det är nu runt 130.000 läsare som betalar för Expressen Premium.

- Det är väldigt tydligt att publiken uppskattar både vår nyhetsbevakning och vår fördjupning. Vi fortsätter att satsa på de områden som är viktiga för Expressens uppdrag och där vi ser att publiken efterfrågar vår unika journalistik, säger Klas Granström, chefredaktör för Expressen och affärsområdeschef för Expressen Lifestyle.

Anders Eriksson, VD, anders.eriksson@bonniernews.se
Klas Granström, Chefredaktör, klas.granstrom@expressen.se

Anders Eriksson, vd, Expressen Lifestyle och Bonnier News, foto Olle Sporrong
Klas Granström, affärsområdeschef Expressen Lifestyle, chefredaktör och ansvarig utgivare Expressen, foto Olle Sporrong