Susanne Nord ny styrelseledamot i Kunskapsskolan

Susanne Nord, tidigare utbildnings- och arbetsmarknadsdirektör i Nacka kommun, har valts in i styrelsen för Kunskapsskolan i Sverige. Med sin gedigna erfarenhet av att leda utbildningsprocesser kommer hon att bidra till Kunskapsskolans kontinuerliga arbete med kvalitetsutveckling.
Susanne Nord

Susanne Nord lämnade nyligen rollen som utbildnings- och arbetsmarknadsdirektör i Nacka, efter 17 år i kommunen. Den 9 november 2022 valdes hon in i styrelsen för Kunskapsskolan i Sverige AB.

- Jag har haft mycket kontakter med Kunskapsskolan genom året och uppskattar sättet att jobba med eleven i fokus. Det finns många likheter mellan Kunskapsskolans sätt att arbeta med kvalitet, organisation och ledarskap och det jag själv har gjort tidigare, samtidigt som jag tror att jag kan tillföra andra perspektiv, säger Susanne Nord.

Susanne Nord har i grunden dubbla kompetenser, juridiska och pedagogiska. Hon har tidigare arbetat som undervisningsråd på både Skolverket och Skolinspektionen och som SO-lärare på högstadiet och gymnasiet. Under sina år som utbildningsdirektör i Nacka var Kunskapsskolan en av de huvudmän hon samverkade med. Hon har även erfarenhet av att vara förälder till barn som gått i Kunskapsskolan.

- Susanne har lett arbetet i en av Sveriges mest ambitiösa skolkommuner och är grundligt förankrad i utbildningsområdet. Hennes erfarenhet från att leda utbildningsprocesser och samverka med ett stort antal huvudmän blir mycket värdefullt för Kunskapsskolan, säger Cecilia Carnefeldt, styrelseordförande för Kunskapsskolan i Sverige.

Styrelsen för Kunskapsskolan i  Sverige består av:

Cecilia Carnefeldt, ordförande

Calle Emilsson

Johan Emilsson

Tobias Krantz

Eva Malmström Jonsson

Daniel Henriksson, arbetstagarrepresentant ledamot

Johanna Juhlin, arbetstagarrepresentant suppleant

Susanne Nord

Kunskapsskolan i Sverige AB driver grundskolor och gymnasier under namnen Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden. De första skolorna startades år 2000. Kunskapsskolan har 28 grundskolor, 1 resursskola och 7 gymnasier med totalt 14 600 elever. Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.