Sven Ingvars fortsätter 65 års festen med landsomfattande turné med nypremiär på utsålt Scalateatern i Karlstad i helgen

Sven Ingvars bildades i Slottsbron, ett samhälle i Grums kommun ett par mil väster om Karlstad. Det stora genombrottet kom tidigt 60-tal och sedan dess har framgångarna avlöst varandra. Med låtar som ”Fröken Fräken”, ”Min gitarr”, ”Börja om från början”, ”Säg inte nej, säg kanske”, ”Kristina från Vilhelmina” m fl. skrev Sven Ingvars in sig i de svenska historieböckerna. På Svensktoppen har det totalt blivit 15 listettor, mer än någon annan artist. På den tiden var Sven-Erik Magnusson sångare och frontfigur och vid sin sida hade han Ingvar Karlsson med sitt unika gitarrspel.

Under åren har medlemmar kommit och gått. Idag är det Sven-Eriks son Oscar Magnusson som har tagit över som sångare, och även om det inte finns några originalmedlemmar kvar förvaltas arvet varsamt av dagens medlemmar.

Sven Ingvars låtskatt är enorm, och kanske är det variationen, det musikaliskt genreöverskridande som gjort att så många från olika generationer tagit till sig just musiken och den genuina spelglädjen bandet besitter. Sven Ingvars har alltid gått sin egen väg, rak som krokig, och samlat intryck från sin samtid och skapat något alldeles eget och unikt av det. Inför höstens turné är en skattkista öppnad, innehållandes historia, musik, rekord, floppar och tankar från 50-tal till 2020-tal. Ett helt liv i musikens tjänst.

Sven Ingvars har spenderat sin lediga tid under våren i studion och ny musik kommer senare under våren.
Tills dess ser vi fram emot att fortsätta 65 års firandet på turné.

”Jag tror att musik kan vara vad vi behöver just nu, som människor. Jag hoppas och tror att vi tillsammans med vår publik kan skapa ett andrum, en fin stund tillsammans där vi kan tillåta oss känna glädje”. - Oscar Magnusson

Sven Ingvars 65 års jubileums turné kan ses på följande platser

9 april Karlstad, Scalateatern 15.00 UTSÅLT !
9 april Karlstad, Scalateatern 19.30 UTSÅLT !
22 april Göteborg, Lorensbergsteatern 19.30 UTSÅLT !
23 april Göteborg, Lorensbergsteatern 19.30 UTSÅLT !
24 april Borås, Åhaga
29 april Visby, Wisby Strand 19.30
7 maj Luleå, Kulturenshus 19.00
8 maj Skellefteå, Sara Kulturhus 19.00
14 maj Malmö, Malmö Arena 19.30 FÅTAL !
27 maj Karlstad, Scalateatern 19.30 UTSÅLT !
28 maj Karlstad, Scalateatern 19.30 UTSÅLT !
29 maj Helsingborg, Helsingborgs Konserthus 19.00 FÅTAL

10 sep Norrköping, De Geerhallen 19.30
11 sep Örebro, Conventum Kongress 17.00
24 sep Skövde, Skövde Arena 19.30
30 sep Västerås, Västerås Konserthus 19.30
7 okt Smedjebacken, Barken Arena 19.30
8 okt Gävle, Gävle Konserthus 19.30 FÅTAL !
15 okt Kristianstad, Kristianstad Arena 19.00
16 okt Kalmar, KalmarSalen 17.00
22 okt Stockholm, Rival 19.30
23 okt Göteborg, Lorensbergsteatern 19.00
30 okt Uppsala, Ukk 17.00
6 nov Linköping, Konsert & Kongress 17.00
11 nov Nyköping, Culturum 19.30

Boka dina biljetter till konserten via SvenIngvars.se

Producent: Lifeline Entertainment
Kontakt Lifeline: Producent Michael Henriksson & Lars Karlsson
Press: Helene Wigren Tel 0707527605 eller helene.wigren@prbeyond.se

Bif högupplösta livebilder för nedladdning, för mer Information, kontakt med bandet och recensionsbiljetter hör av dig till Helene Wigren.

PERSONLIGT med Sven Ingvars - En intim konsertupplevelse på Sliperiet26.8.2022 09:10:00 CEST | Pressmeddelande