Svensk a-kassa allt sämre

Ersättningen från a-kassan har rasat de senaste 20 åren jämfört med andra länder i Europa, visar en ny rapport från TCO. Sverige ligger nu på plats 21 av 27 inom EU, och på sista plats i Norden där Sverige tidigare toppade listan.

- I den offentliga debatten låter det ibland som att de svenska socialförsäkringarna är de mest generösa i världen. Den bilden stämmer inte. Sverige har halkat efter när det gäller a-kassan, och det riskerar att skada våra möjligheter att kunna ställa om i tider när det är helt nödvändigt. Det är allvarligt, säger TCO:s ordförande Therese Svanström.

OECD tar regelbundet fram statistik som jämför hur mycket hushåll har att leva på vid arbetslöshet jämfört med vid arbete. TCO har analyserat statistiken och visar i en ny rapport att Sverige tappat drastiskt mellan 2001 och 2020. A-kassenivåerna i Sverige har backat med 9 procentenheter jämfört med ersättningen för 20 år sedan. I övriga EU-länder har ersättningen förändrats med mellan -4 och +13 procentenheter. Inget annat EU-land har sett att ersättningsgraden minskat lika mycket som Sverige har gjort under perioden.

– För tjänstemannagrupperna är det viktiga att hitta rätt jobb och inte bara ett jobb. Annars riskerar både erfarenhet och utbildning att gå förlorad vilket är dåligt både för individen och för samhället. Med rimliga ersättningsnivåer kan den arbetslösa fokusera på att hitta det där jobbet som är nästa steg i karriären, i stället för att behöva fundera för mycket över privatekonomin, säger Therese Svanström.

Therese Svanström vald till vice ordförande för Folksam Sak16.4.2021 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Försäkringsbolaget Folksam består av de två ömsesidiga bolagen Folksam Sak och Folksam Liv samt ett antal dotterbolag. På torsdagen valdes TCO:s ordförande Therese Svanström till ny ledamot i styrelsen för Folksam Sak. Therese Svanström har stor erfarenhet av försäkringsfrågor, med mångårig erfarenhet från ledande roller inom fackföreningsvärlden och som statssekreterare på Socialdepartementet. - Folksam är ett kundägt bolag där överskott går tillbaka till kunder, till exempel i form av återbäring eller sänkta premier. Kunderna har också stort inflytande i styrningen av Folksam. Det är väldigt roligt att ha fått det här förtroendet och jag ser fram emot att bidra till styrelsens arbete och verka för försäkringstagarnas bästa. Folksams stämmor ägde rum den 15 april. Valen av styrelseledamöter avser tiden fram till stämman 2022. Presskontakt Jonas Mellqvist Jonas.mellqvist@tco.se 0720928870