Svensk Friidrott sänder live från Ståhls säsongsdebut i Sverige

På söndag lyfts tävlingsstoppet. Det uppmärksammar vi genom att sända ”Friidrottsstudion” på Svensk Friidrotts Facebook och Youtube – samt friidrott.se. 7 timmar högklassig friidrott från flera håll i Sverige väntar. Daniel Ståhl, Kim Amb och Fanny Roos är några av namnen.

Friidrottsstudion kommer sättas upp och utgå ifrån Södertälje och tävlingen Kringelkastet - med Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Vanessa Kamga och Caisa-Marie Lindfors i diskus, Kim Amb och Sofi Flink i spjut, samt Wictor Petersson och Fanny Roos i kula.
Startlistor Kringelkastet

Parallellt visar vi livebilder från en längd- och höjdtävling i Kil. Sofie Skoog, Ellen Ekholm och Melwin Lycke Holm är de kanske tre mest intressanta starterna. Vi kommer också kunna ge rapporter och rörliga bilder från andra intressanta tävlingar runtom i Sverige som arrangeras på söndagen: Khaddi Sagnia och flera andra kör sprint i Göteborg, en mångkampstävling avgörs i Ljungby och ytterligare en höjdtävling på Sollentunavallen.

Några hålltider att ha koll på:
10:30: Friidrottsstudion drar igång med 100m för kvinnor och män (Elin Östlund och Moa Hjelmer startar) i Södertälje
 11:15: 200m kvinnor och män (Moa Hjelmer och Elin Östlund startar)
 11:40: Slägga kvinnor
 11:45: Längd kvinnor och män (Kil)
 13:00: Höjd kvinnor och män (Kil)
 13:05: Kula kvinnor och män
 14:15: Spjut kvinnor och män
 15:55: Diskus kvinnor och män

Till Svensk Friidrotts Facebook
Till Svensk Friidrotts Youtube

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CESTPressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Friidrottsspänning i midsommartid19.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.