Svensk succé i den EM-sprinten – dubbla guld och ett brons

Tre svenska medaljer blev facit på den individuella sprinten när EM i schweiziska Neuchâtel avslutades på söndagen. Regerande sprintmästarinnan Tove Alexandersson tog sitt andra guld på två dagar. På herrsidan var Emil Svensk starkast och vann sitt första individuella mästerskapsguld: ”Jag har haft lite stolpe ut på tidigare mästerskap. Skönt att det blev stolpe in nu, säger guldvinnare Emil Svensk som fick sällskap på pallen av bronsmedaljören Gustav Bergman.
FRI BILD. Tove Alexandersson på väg mot ett nytt EM-guld i sprint. Foto: Sara Malmborg/Orienteringsmagasinet Skogssport

För tre år sedan vann Tove Alexandersson sprinten på EM i Schweiz. Under söndagen kom ytterligare ett sprintguld för Alexandersson:

– Det var en tekniskt utmanande sprint. Jag har tagit snabba beslut genom hela loppet, men på banans längsta sträcka tog jag kanske ett för snabbt beslut. Jag sprang iväg och sedan fick jag ändra vägval efterhand, säger Alexandersson som gick en sekundduell mot framför allt schweiziskan Elena Roos.

Men precis som i lördagens knockout-sprint var Alexandersson starkast på slutkilometern och kunde springa hem sitt andra guld under detta mästerskap.

– Det är svårt att fatta. Och häftigt att jag kan vara i så bra form redan nu efter en tuff vintersäsong med satsningen på skidalpinism. Jag är väldigt glad över att jag har den här kapaciteten och den här grunden att jobba ifrån. Nu siktar jag på att vässa formen ytterligare fram mot sommarens VM i Tjeckien, säger Alexandersson.

Ytterligare svenskor levererade fina placeringar i den individuella sprinten. Lina Strand blev fyra, 15 sekunder från bronset och Sara Hagström sprang in på en femteplacering. Hela sju svenska damer var bland de 13 bästa löparna.

Två herrar på pallen

Drygt en timme efter att Tove Alexandersson sprungit hem sitt guld var det dags för klubbkompisen Emil Svensk att ge sig ut på den tekniskt utmanande sprintbanan i sluttningarna i Neuchâtel:

– Jag tog de vägval som jag trodde på och körde hårt. Sen kanske jag inte tog det absolut bästa vägvalet hela vägen. På långsträckan stod jag still i vad som kändes som en evighet, men det kanske var i fem sekunder. Jag såg det ena dåliga vägvalet efter det andra men jag körde på det som jag trodde passade mig bäst, säger Svensk som var i ledning genom i princip hela loppet.

En häftig återkomst efter att han inte var nöjd med känslan i benen på torsdagens sprintstafett (där Sverige tog silver). I fredags kände han sig sliten och avstod kvalet till knockout-sprinten.

– Det var ett svårt val att avstå knockouten. Jag fick lite hjälp att fatta beslutet. Under de här två dagarna som gått har jag inte gjort något alls. Men i dag var det en helt annan känsla i kroppen. I dag fanns klippet i benen. Skönt att ha lite stolpe in efter att jag haft stolpe ut på tidigare mästerskap, säger Svensk som vann 13 sekunder före Yannick Michiels, som tog Belgiens första internationella orienteringsmedalj.

Bronset delades mellan norrmannen Kasper Fosser och Gustav Bergman. En härlig revansch för Bergman som blev utslagen i kvalet på knockout-sprinten:

– Jag är jättenöjd. Det är den här nivån jag ska hålla. Jag har känt att jag har formen, tyvärr slarvade jag bort det på kvalet i knockouten, men det var en fördel att inte springa finalheaten i går. Jag hade pigga ben. Sen var det tufft med alla trappor, men jag har gjort ett bra lopp. Egentligen bara två småmisstag, säger Bergman.

Individuell sprint, EM Neuchâtel

Damer: 1) Tove Alexandersson, Sverige 16:10. 2) Elena Roos, Schweiz +0:05. 3) Simona Aebersold, Schweiz +0:06. 4) Lina Strand, Sverige +0:21. 5) Sara Hagström, Sverige +0:23. 6) Andrine Benjaminsen, Norge +0:37

Övriga svenskor: 8) Hanna Lundberg +0:49. 9) Karolin Ohlsson +1:15. 11) Emma Bjessmo +1:18. 13) Vilma von Krusenstierna +1:20. 59) Lilian Forsgren +2:52. 80) Moa Enmark +3:29

Herrar: 1) Emil Svensk, Sverige 16:06. 2) Yannick Michiels, Belgien +0:13. 3) Kasper Harlem Fosser +0:22. 3) Gustav Bergman, Sverige +0:22. 5) Daniel Hubmann, Schweiz +0:25. 6) Joey Hadorn, Schweiz +0:36. 6) Riccardo Rancan, Schweiz +0:36