Svenska Basketbollförbundet förnyar avtal med Scandic

Scandic och Svenska Basketbollförbundet, SBBF, förlänger sitt samarbete i tre år till. Hotellkedjan har de senaste tre åren sponsrat Svensk Basket, och enligt mätningar från Upplevelseinstitutet har man kunnat se en tillväxt. Samtidigt går Scandic in som partner till SBL Dam.

Efter de inledande tre åren väljer Scandic att förlänga samarbetet med Svenska Basketbollförbundet. Basketen har under dessa tre år vuxit, inte minst intressemässigt, där basketen ökat från 6% till 12% av svenskarna, som enligt Upplevelseinstitutet uppger att de gillar att följa basket. På denna resa har Scandic varit en viktig partner för basketen.

– Grunden i det nya avtalet är givetvis en affär där Scandic ser positiva siffror för en växande sport. Men Scandic hoppas med hjälp av basketen också kunna göra skillnad i samhället. Det kostar inte mycket att spela basket, de är lika många aktiva tjejer som killar och sporten är lika stor i socialt utsatta områden som välbärgade områden, det är klart det är något vi gärna är med och utvecklar, säger Rickard Forsberg, sponsringschef, Scandic Sverige.

– Scandic förstår sporten och våra behov, de är representerade i stort sett hela landet och har också värderingar som överensstämmer med basketens. Nu kommer vi att utöka vårt samarbete vilket vi tror kommer att ge oss båda ännu mer, säger Johannes Wohlert, marknads- och kommunikationsansvarig på SBBF.

I den nya avtalsperioden erbjuds elitspelare möjlighet till deltidsanställningar, vilket kommunicerades i förra veckan. Scandic vill vara med och stötta elitsatsande idrottare genom en flexibel arbetsmiljö som möjliggör en fortsatt idrottskarriär, genom arbete inom besöksnäringen. Satsningen är även tänkt att underlätta för idrottare i och med steget ut i arbetslivet, efter avslutad idrottskarriär. I det inledande skedet riktar Scandic sig mot kvinnor inom några lagidrotter, däribland basketen. I steg två under hösten 2020, gäller initiativet alla idrotter inom Riksidrottsförbundet och då även män.

– Det är väldigt positivt för våra spelare. Det är inte alltid lätt att kombinera arbete med en elitkarriär, och det handlar som arbetsgivare om att vara flexibel och anpassningsbar. Samtidigt är det smart av Scandic, som får tillgång och kan bygga upp en relation till unga kvinnliga idrottare som är ambitiösa och drivna vinnarskallar och som garanterat kommer få jobbet gjort. Det skulle heller inte förvåna mig om några av tjejerna på lång sikt kommer bidra inom ledande positioner, med tanke på deras bakgrund som elitidrottare med allt vad det innebär och att de flesta av dom dessutom är högskoleutbildade, säger SBL Dams ordförande Elisabeth Egnell.

Besöksadress Trålgränd 2