Svenska Cupen är tillbaka - Final Four avgörs i Norrköping

Till hösten är Svenska Cupen tillbaka. Och det blir mer basket till Norrköping när Svenska Cupen Final Four kommer att avgöras i Stadium Arena i början av 2023.

Efter ett pandemiuppehåll är nu Svenska Cupen i basket tillbaka igen. Svenska Cupen gjorde comeback säsongen 2019-2020 för första gången sedan 1990-talet, och slutade med cupguld till Alvik Basket på damsidan och BC Luleå på herrsidan, innan pandemin gjorde att tävlingen ställts in de senaste två säsongerna.

I slutet av januari och början av februari blir det väldigt mycket basket i Norrköping och Stadium Arena. Svenska Cupens Final Four spelas och avgörs i Stadium Arena med en plats i FIBA Europe Cup 2023/2024 i potten.

- Det kommer bli många och bra matcher under väldigt få dagar och vi ser väldigt mycket fram emot detta. Två stora evenemang där vi är stolta att få stå som arrangör, säger Norrköping Dolphins klubbdirektör David Bergström.

- Vi är glada att Norrköping Dolphins tar sig ann denna viktiga händelse för svensk basket. Det är en mycket väl fungerande organisation med en fantastisk arena som kommer att göra Final Four till en fest, säger Olle Lundén, tävlingsansvarig på Svenska Basketbollförbundet.

Den 28-29 januari spelas damernas Final Four och den 4-5 februari herrarnas. Norrköping Dolphins är, genom att kliva in i rollen som arrangör, direktkvalificerat till de båda slutspelen. Efter en god dialog med Svenska Basketbollförbundet var klubbens beslut självklart.

- Vi har våra faciliteter och en bra organisation för dessa typer av evenemang. Vi fick en försmak när vi hade VM-kvalet här, även om ett sådant arrangemang skiljer sig från det här. Vi är taggade och redo att välkomna alla kvalificerade lagen, säger David Bergström.

18 lag, på både dam- och herrsidan, gör upp om tre platser i Final Four. Dessa 18 lag delas in i tre grupper: Nord, Mellan och Syd. De två bäst rankade lagen hoppar över första rundan och möter i nästa omgång något av lagen rankade 3-6 i sin grupp. När totalt sex lag kvarstår, två från varje grupp, väljer laget med bäst nationell ranking sitt motstånd. Därefter får laget med näst bäst ranking välja och så vidare. Från dessa tre matcher går vinnarna till Final Four och gör Norrköping Dolphins sällskap.

Under hela Svenska Cupen, bortsett från Final Four, har det lägst rankade laget fördel av hemmaplan. Första omgången spelas den 10-11 september, anra omgången 17-18 september och tredje omgången 5-6 november.

Herrarnas ranking och spelschema finner ni nedan. Damerna lottning sker i slutet av juni.

Tävlingsinformation: Svenska Cupen 2022-2023 >>>

Ranking & Spelprogram Herrar - Svenska Cupen 2022-2023 >>>