Svenska friidrottslandslaget inför VM i Doha

Bara dagar återstår till VM i Doha, Qatar, och det svenska friidrottslandslaget har inom kort kommit på plats inför mästerskapet. Uppladdning har dels skett på landslagets förläger i Ostia, utanför Rom i Italien, men också i Doha, i Sverige och på andra platser i Europa. Nedan återfinns information om de pressträffar som hålls i Doha samt bakgrundsmaterial och länkar.

- Det kommer att bli ett riktigt spännande mästerskap och den svenska truppen känns sammansvetsad och stark. Många har haft väldigt fina säsonger och jag är trygg med att alla kommer att ge allt för att prestera sitt bästa under tävlingarna, säger Karin Torneklint, förbundskapten.

Den svenska truppen består av 24 aktiva, 13 män och 11 kvinnor. Några gör sina första seniorvärldsmästerskap medan andra har är mer rutinerade. Totalt kommer närmare 2000 friidrottare från över 200 länder att delta under de tio dagarna. Årets mästerskap är det sjuttonde världsmästerskapet som arrangeras, sedan starten i Helsingfors 1983.

Presskonferensprogram

25 september, 13.30, St Regis West Bay, Gordon Ramsey Restaurant, Doha

Aktiva: Andreas Kramer, Kalle Berglund, Armand Duplantis, Melker Svärd Jacobsson, Thobias Montler, Fredrik Samuelsson, Lovisa Lindh, Johanna Bäcklund, Charlotta Fougberg, Cecilia Norrbom, Erika Kinsey, Angelica Bengtsson, Michela Meijer

27 september, 13.30

Aktiva: Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Anatole Ibáñez, Yolanda Ngarambe, Fanny Roos och Vanessa Kamga.

Därefter intervjutillfällen kl 10 1/10 och 3/10 med aktiva som anländer senare till Doha;

1/10: Adhanom Abraha, Wictor Petersson, Perseus Karlström och Tilde Johansson

3/10: Kim Amb

Inläsningsmaterial och länkar

Ladda ner medieguide för svenska truppen