Svenska institutet analyserar bilden av Sverige under pandemin
Svenska institutet följer samtalet och rapporteringen internationellt om Sverige kopplat till coronapandemin. Vi bevakar nyhetsmedier på engelska, ryska, arabiska, spanska, italienska, franska, ungerska, polska och de nordiska språken. Samtalet i sociala medier följs på engelska, ryska, arabiska och spanska.
Rapporten som publiceras som en nyhet på si.se på torsdagar utgår från den senaste veckans publiceringar i nyhetsmedier på de tolv språken samt från de mest delade artiklarna i sociala medier.
– Genom att studera vad som sägs om Sverige får vi viktiga pusselbitar för att förstå hur svenska erfarenheter, samhällslösningar och synsätt tolkas. I ett längre perspektiv är detta avgörande för vår attraktionskraft, export och internationalisering. Vi ser nu ett stort engagemang kring det svenska vägvalet, säger generaldirektör Madeleine Sjöstedt.
Fyra faktorer brukar traditionellt vara drivkrafter för viljan att interagera med Sverige: det svenska samhällsstyret generellt, respekt för medborgares fri- och rättigheter, internationellt ansvarstagande samt jämlikhet.
I den senaste rapporteringen ser vi att det svenska samhällsstyret med självständiga myndigheter och höga tillit till institutioner väcker både förvåning och intresse.
– President Trump är bara en av många som berört den svenska strategin på sistone, säger Sofia Bard, chef för analysenheten. Vi ser en tydlig polarisering här: Sveriges hantering av krisen används på vissa håll som jämförelse med det egna landets strategi och som varnande exempel, på andra håll finns en nyfiken på om Sveriges strategi kan leda till att vi återhämtar oss snabbare när pandemin väl klingar av.
För mer information eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta: Tulle Durling, pressansvarig, tulle.durling@si.se, 08 410 186 72 elller 073 257 25 14.
Fakta
Svenska institutet är experter på hur Sverige uppfattas i olika frågor globalt. SI arbetar på uppdrag av regeringen med att följa och analysera bilden av Sverige i andra länder med särskilt fokus på att identifiera nya tendenser i informationsflöden och desinformation som berör Sverige och svenska förhållanden. Sedan den 1 januari har SI utökat kapaciteten för analysverksamheten.
Läs mer om hur vi arbetar med att analysera Sverigebilden.
Nyckelord
Dokument
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum