Svenska kyrkan på plats i Almedalen

Svenska kyrkan finns på plats i Almedalen med gudstjänster, samtal och seminarier. Ärkebiskop Antje Jackelén deltar också i panelsamtal med arrangörer som Google, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor och Expressen.
I Almedalen deltar ärkebiskop Antje Jackelén i samtal om bland annat digitalisering, religionsfrihet och demokrati.

Almedalen är en viktig arena för det offentliga samtalet där Svenska kyrkan bidrar i många seminarier och arrangemang där medmänsklighet och humanitära värderingar är viktiga ledstjärnor.

Traditionsenligt lyser Visby stifts biskop, emeritus Sven-Bernhard Fast, marknadsfrid över Almedalen. Detta sker i samband med domkyrkoförsamlingens ekumeniska högmässa söndagen den 3 juli klockan 11.00 i Visby S:ta Maria domkyrka. Varje morgon finns där även tillfälle för morgonbön och frukost klockan 08.30. Under måndagskvällen hålls ett musikaliskt samtal om normer i samhället. Musiken utgår från Eva Dahlgrens välkända texter.

Klockan 17.00 och 22.00 inbjuder Svenska kyrkan till ”Samtal under valven – Nikodemussamtal” i domkyrkan med företrädare för respektive dags partier i ett samtal om trons roll för politiken och tvärtom. Det är personliga samtal som avslutas med en enkel mässa. Bland annat medverkar Annie Lööf (C), Ulf Kristersson (M) samt Lena Hallengren (S).
Se schemat för Nikodemussamtalen på Svenska kyrkans webbplats

Ärkebiskop Antje Jackelén deltar i samtal om bland annat digitalisering, integration och demokrati. Flera seminarier handlar dessutom om religionsfrihet.
- Med rätta oroas vi av att den psykiska ohälsan bland barn och unga ökar. Jag är övertygad om att det här finns samband med bristande möjligheter till andlig utveckling. Dessutom upplever många unga i skolan kränkningar på grund av sin tro – både av elever men också av sina lärare. När religions- och övertygelsefriheten utmanas, hotas även andra mänskliga rättigheter, säger ärkebiskop Antje Jackelén.
Läs mer om ärkebiskop Antjes program på Svenska kyrkans webbplats

Act Svenska kyrkan deltar i samtal och seminarier om såväl dagens bistånd som framtidens internationella samarbete samt om konflikten i Mellanöstern. På plats finns också Act Svenska kyrkans och Svenska Kyrkans Ungas Ageravolontärer för att manifestera för att rädda biståndet, samt lyfta vikten av att ungas röster hörs och lyssnas till i den svenska politiken. Under måndagen arrangeras ett samtal om värderingar, teologi, drömmar och aktivism utifrån den värld som vi vill se.
Läs mer om Act Svenska kyrkan under Almedalsveckan

På onsdagen håller Svenska kyrkans program för social hållbarhet – fokus Tillit och demokrati ett seminarium tillsammans med stiftelsen Expo med rubriken ”Ett sant hopp som motståndskraft när samhället drar isär?”. I samtalet deltar Daniel Poohl, stiftelsen Expo, Per Enerud, Myndigheten för Psykologiskt försvar samt ärkebiskop Antje Jackelén.
Läs mer om samtalet Ett sant hopp som motståndskraft när samhället drar isär? på Almedalsveckans officiella webbplats