Svea Bank AB (publ)

Svenskarna dåligt rustade för oväntade utgifter – för mer än var fjärde svensk går smärtgränsen vid 5 000 kronor

Dela
Oförutsedda händelser kan inträffa när som helst och ofta innebär det oväntade utgifter, något som långt från alla tagit höjd för i sin hushållsbudget. En färsk Novus-undersökning från bank- och finansgruppen Svea visar att hela 27 procent av svenska folket inte klarar en oväntad utgift på mer än 5 000 kronor. För var femte svensk går smärtgränsen redan vid 3 000 kronor. Och skillnaden mellan kvinnor och män är påtaglig.

I Sveas nya rapport ”Låt oss prata pengar” framkommer det att många svenskar är dåligt rustade när det oväntade inträffar. Om exempelvis diskmaskinen går sönder och behöver ersättas med en ny om 5 000 kronor skulle det ställa till problem för mer än var fjärde svensk.

– Oväntade händelser och utgifter kan ingen värja sig mot. Något som alla däremot kan påverka är hur pass hårt det slår mot privatekonomin. Alla bör ha en buffert. Det handlar inte om att ha pengar över om något inträffar, utan snarare när det inträffar. Om bilen går sönder eller om du upptäcker fuktskador i huset är 5 000 kronor inte mycket att trösta sig med, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea.

Hur väl rustade svenskarna är för den här typen av utgifter varierar stort mellan kvinnor och män. Bland kvinnorna uppger 25 procent att de inte klarar en oväntad utgift på mer än 3 000 kronor. Motsvarande siffra bland män är 15 procent.

Men det är inte bara vid oförutsedda händelser som svenskarnas hushållsbudget spräcks. Närmare tre av tio svenskar menar att de har svårt att få pengarna att räcka till under semestertider.

– Det kanske upplevs som tråkigt att lägga undan pengar varje månad, men det är lika viktigt som värdefullt att ha ett sparande. Att behöva vända på varenda krona och ha ångest över att ekonomin inte ska gå ihop kan ha stor inverkan på ens välmående. Framför allt under semestertider då många vill unna sig lite extra, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea.  

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019. Svarsfrekvensen var 62 procent.

 

Bilaga

 

Hur stor oväntad utgift skulle din ekonomi klara av?

 

Totalt

Man

Kvinna

18–29 år

30–49 år

50–64 år

65–79 år

Under 500 kronor

3 %

4 %

3 %

4 %

4 %

3 %

3 %

500–999 kronor

3 %

2 %

4 %

5 %

2 %

3 %

4 %

1 000–2 999 kronor

13 %

9 %

18 %

21 %

13 %

10 %

10 %

3 000–4 999 kronor

8 %

7 %

9 %

9 %

9 %

7 %

6 %

5 000–9 999 kronor

9 %

9 %

9 %

10 %

9 %

8 %

11 %

10 000–19 999 kronor

8 %

9 %

6 %

10 %

6 %

11 %

5 %

20 000–29 000 kronor

7 %

6 %

7 %

11 %

8 %

4 %

3 %

30 000–49 999 kronor

7 %

7 %

7 %

5 %

9 %

9 %

4 %

50 000–99 999 kronor

10 %

11 %

8 %

6 %

11 %

10 %

10 %

Över 100 000 kronor

26 %

32 %

20 %

14 %

26 %

29 %

36 %

Min ekonomi klarar inte av några oväntade utgifter

2 %

1 %

3 %

1 %

1 %

2 %

3 %

Vet ej

4 %

2 %

6 %

4 %

2 %

5 %

5 %

 

Upplever du att det är svårt att få pengarna att räcka till?

 

Totalt

Man

Kvinna

18–29 år

30–49 år

50–64 år

65–79 år

Ja, alltid (varje månad)

7 %

6 %

7 %

8 %

7 %

8 %

4 %

Ja, ofta

12 %

10 %

14 %

22 %

11 %

7 %

10 %

Ja, ibland

17 %

16 %

19 %

17 %

18 %

20 %

13 %

Ja, vid enstaka tillfällen, t.ex. semester, större utgifter mm.

17 %

17 %

17 %

12 %

22 %

16 %

14 %

Nej

47 %

51 %

42 %

40 %

42 %

49 %

58 %

Vet ej

0 %

0 %

1 %

1 %

0 %

0 %

1 %

 

I samband med vad upplever du att det är svårt att få pengarna att räcka till?

 

Totalt

Man

Kvinna

18–29 år

30–49 år

50–64 år

65–79 år

Om det dyker upp en oväntad utgift

61 %

55 %

67 %

63 %

63 %

55 %

65 %

Om jag har gjort ett större inköp

40 %

43 %

39 %

42 %

43 %

40 %

35 %

I samband med högtider, t.ex. jul

35 %

28 %

42 %

41 %

38 %

30 %

28 %

Under semestertider

29 %

24 %

34 %

31 %

35 %

30 %

14 %

Födelsedagar, t.ex. ordna kalas, köpa presenter, finkläder

23 %

19 %

27 %

40 %

22 %

14 %

18 %

Vid skolstart/skolavslutning

6 %

5 %

6 %

9 %

7 %

2 %

2 %

Annat

4 %

6 %

3 %

3 %

4 %

6 %

3 %

Vet ej

2 %

3 %

2 %

0 %

3 %

4 %

1 %

Nyckelord

Kontakter

För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea
Telefon: 070-529 42 00
E-post: patrik.widlund@svea.com

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea växt till ett företag med över 2 000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea på svea.com.​

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye