Svenskarna dåligt rustade för oväntade utgifter – för mer än var fjärde svensk går smärtgränsen vid 5 000 kronor
I Sveas nya rapport ”Låt oss prata pengar” framkommer det att många svenskar är dåligt rustade när det oväntade inträffar. Om exempelvis diskmaskinen går sönder och behöver ersättas med en ny om 5 000 kronor skulle det ställa till problem för mer än var fjärde svensk.
– Oväntade händelser och utgifter kan ingen värja sig mot. Något som alla däremot kan påverka är hur pass hårt det slår mot privatekonomin. Alla bör ha en buffert. Det handlar inte om att ha pengar över om något inträffar, utan snarare när det inträffar. Om bilen går sönder eller om du upptäcker fuktskador i huset är 5 000 kronor inte mycket att trösta sig med, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea.
Hur väl rustade svenskarna är för den här typen av utgifter varierar stort mellan kvinnor och män. Bland kvinnorna uppger 25 procent att de inte klarar en oväntad utgift på mer än 3 000 kronor. Motsvarande siffra bland män är 15 procent.
Men det är inte bara vid oförutsedda händelser som svenskarnas hushållsbudget spräcks. Närmare tre av tio svenskar menar att de har svårt att få pengarna att räcka till under semestertider.
– Det kanske upplevs som tråkigt att lägga undan pengar varje månad, men det är lika viktigt som värdefullt att ha ett sparande. Att behöva vända på varenda krona och ha ångest över att ekonomin inte ska gå ihop kan ha stor inverkan på ens välmående. Framför allt under semestertider då många vill unna sig lite extra, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea.
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019. Svarsfrekvensen var 62 procent.
Bilaga
Hur stor oväntad utgift skulle din ekonomi klara av?
|
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
|
Under 500 kronor |
3 % |
4 % |
3 % |
4 % |
4 % |
3 % |
3 % |
|
500–999 kronor |
3 % |
2 % |
4 % |
5 % |
2 % |
3 % |
4 % |
|
1 000–2 999 kronor |
13 % |
9 % |
18 % |
21 % |
13 % |
10 % |
10 % |
|
3 000–4 999 kronor |
8 % |
7 % |
9 % |
9 % |
9 % |
7 % |
6 % |
|
5 000–9 999 kronor |
9 % |
9 % |
9 % |
10 % |
9 % |
8 % |
11 % |
|
10 000–19 999 kronor |
8 % |
9 % |
6 % |
10 % |
6 % |
11 % |
5 % |
|
20 000–29 000 kronor |
7 % |
6 % |
7 % |
11 % |
8 % |
4 % |
3 % |
|
30 000–49 999 kronor |
7 % |
7 % |
7 % |
5 % |
9 % |
9 % |
4 % |
|
50 000–99 999 kronor |
10 % |
11 % |
8 % |
6 % |
11 % |
10 % |
10 % |
|
Över 100 000 kronor |
26 % |
32 % |
20 % |
14 % |
26 % |
29 % |
36 % |
|
Min ekonomi klarar inte av några oväntade utgifter |
2 % |
1 % |
3 % |
1 % |
1 % |
2 % |
3 % |
|
Vet ej |
4 % |
2 % |
6 % |
4 % |
2 % |
5 % |
5 % |
Upplever du att det är svårt att få pengarna att räcka till?
|
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
|
Ja, alltid (varje månad) |
7 % |
6 % |
7 % |
8 % |
7 % |
8 % |
4 % |
|
Ja, ofta |
12 % |
10 % |
14 % |
22 % |
11 % |
7 % |
10 % |
|
Ja, ibland |
17 % |
16 % |
19 % |
17 % |
18 % |
20 % |
13 % |
|
Ja, vid enstaka tillfällen, t.ex. semester, större utgifter mm. |
17 % |
17 % |
17 % |
12 % |
22 % |
16 % |
14 % |
|
Nej |
47 % |
51 % |
42 % |
40 % |
42 % |
49 % |
58 % |
|
Vet ej |
0 % |
0 % |
1 % |
1 % |
0 % |
0 % |
1 % |
I samband med vad upplever du att det är svårt att få pengarna att räcka till?
|
|
Totalt |
Man |
Kvinna |
18–29 år |
30–49 år |
50–64 år |
65–79 år |
|
Om det dyker upp en oväntad utgift |
61 % |
55 % |
67 % |
63 % |
63 % |
55 % |
65 % |
|
Om jag har gjort ett större inköp |
40 % |
43 % |
39 % |
42 % |
43 % |
40 % |
35 % |
|
I samband med högtider, t.ex. jul |
35 % |
28 % |
42 % |
41 % |
38 % |
30 % |
28 % |
|
Under semestertider |
29 % |
24 % |
34 % |
31 % |
35 % |
30 % |
14 % |
|
Födelsedagar, t.ex. ordna kalas, köpa presenter, finkläder |
23 % |
19 % |
27 % |
40 % |
22 % |
14 % |
18 % |
|
Vid skolstart/skolavslutning |
6 % |
5 % |
6 % |
9 % |
7 % |
2 % |
2 % |
|
Annat |
4 % |
6 % |
3 % |
3 % |
4 % |
6 % |
3 % |
|
Vet ej |
2 % |
3 % |
2 % |
0 % |
3 % |
4 % |
1 % |
Nyckelord
Kontakter
För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea
Telefon: 070-529 42 00
E-post: patrik.widlund@svea.com
Om
Om Svea
Svea är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea växt till ett företag med över 2 000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
