Svenskarna lägger mer pengar på semestern men avstår utlandsresa

Årets sommar blir den första på flera år helt utan restriktioner och det påverkar semesterplanerna. Var tredje svensk kommer att lägga mer pengar på semestern i år, medan bara var tionde kommer att skära ned på semesterbudgeten. Samtidigt kommer åtta av tio svenskar att stanna i landet. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av betalbolaget Ecster.

Enligt Ecsters sommarundersökning kommer var tredje svensk att lägga mer pengar på semestern i år jämfört med ifjol. Hälften uppger att de kommer att spendera lika mycket pengar som 2021 och 11 procent kommer att spendera mindre. De flesta kommer främst att lägga pengar på resor och upplevelser, men även restaurangbesök samt god mat och dryck hemma kommer att prioriteras.

– Trots att många upplever oro för omvärldens händelser och ovisshet kring privatekonomin så satsas det mer på semestern än tidigare. Många har säkert ett uppdämt behov att få skapa nya semesterminnen efter flera somrar med pandemirestriktioner och vill njuta av livets goda med allt vad det innebär, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.

De flesta svenskar planerar dock att stanna kvar i Sverige under sommaren. Nästan åtta av tio svarar att de kommer att semestra hemma eller i egen sommarstuga. 21 procent uppger att de ska åka utomlands.

Av dem som ska semestra i Sverige i år säger 18 procent att det är på grund av oroligheterna i världen som de inte tänker resa någonstans. Över hälften (56 procent) uppger att de alltid semestrar i Sverige och var tionde person har fått upp ögonen för semester i Sverige de senaste åren.

– Hemestertrenden fortsätter att dominera i år. Dels vittnar undersökningen om att många har fått upp ögonen för svenska semesterorter, men i år bidrar också de långa passköerna till att fler väljer att stanna i Sverige i sommar, säger Johan Nordström.

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 21-24 april 2022. Totalt intervjuades 1161 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Det här är Ecster

Johan Nordström, Sverigechef, Ecster