Sverige behöver starthjälp

Kraschlandning följt av en rejäl rekyl. Det är huvudscenariot när Teknikföretagen presenterar sin syn på utvecklingen av den ekonomiska konjunkturen, tisdagen den 12 maj. Positiva signaler från ekonomi och politik förenat med en fortsatt dämpad smittspridning krävs för att stötta det scenariot, som i botten vilar på att global BNP åter börjar stiga under det tredje kvartalet.

Det krävs snabba insatser för att få igång Sveriges lamslagna ekonomi. I samband med konjunkturrapporten redovisar Teknikföretagen en agenda med åtgärder som syftar till att omedelbart få igång svensk industri och landets ekonomi igen. Företagens långsiktiga överlevnad hänger på att privat efterfrågan kommer igång igen och det snart.

När och var?

Konjunkturrapporten och en filmad presentation publiceras på Teknikföretagens webb kl. 09.00 den 12 maj. Teknikföretagens chefekonom, Mats Kinnwall, gästas där av Unionens chefsekonom, Katarina Lundahl.

Anders Borg: ”stora ärr i ekonomin efter krisen”15.9.2020 15:43:52 CESTPressmeddelande

Coroapandemin har lett till en stor ekonomisk chock för världsekonomin. Den globala tillväxten går ner med tre till fyra procent i år. Eurozonen faller sex till sju procent och Norden tre till fyra procent. ”Produktion och handel har utvecklats sämre och osäkerheten gör att bolagen skär ner sina investeringsbudgetar”, sade tidigare finansminister Anders Borg på ett seminarium i Stockholm inför kommande avtalsrörelse.

Trendmässigt högre arbetskraftskostnadsökningar i Sverige än i viktiga konkurrentländer10.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska ökningstakten för arbetskraftskostnaderna fortsätter trendmässigt att vara högre än i viktiga konkurrentländer. Den var mer än en procentenhet högre än i Västeuropa och euroområdet 2019. Tack vare den svaga svenska kronan är inte kostnadsläget i Sverige alarmerande högt – men en rejäl appreciering av växelkursen skulle snabbt förändra spelplanen. Det visar Teknikföretagens rapport om industrins arbetskraftskostnader internationellt.