Sveriges Allmännytta tecknar ramavtal för konsultstöd inom klimat- och energiarbete

Ramavtalet innefattar konsultstöd för strategiskt klimatarbete, för att ställa klimatkrav på leverantörer, insamling av energi- och klimatdata samt för att hjälpa de allmännyttiga bostadsbolagen att energieffektivisera.

– Vi behöver öka takten för klimatomställningen och därför är ett ramavtal för konsultstöd inom klimat- och energiarbete framtaget för våra medlemsföretag. Många av dem har efterfrågat stöd för att kunna minska sin klimatpåverkan, säger Magnus Ulaner, klimat- och energiexpert på Sveriges Allmännytta.

Ramavtalet omfattar fyra olika områden och varje område har fem tilldelade leverantörer.

Strategiskt klimatarbete

ÅF-Infrastructure AB, Sweco Sverige AB, WSP Sverige AB, IVL Svenska miljöinstitutet AB, 2050 Consulting AB

Att ställa klimatkrav på leverantörer

ÅF-Infrastructure AB, Sweco Sverige AB, WSP Sverige AB, Ramboll Sweden AB, Raksystems Dry-IT AB

Insamling av klimat- och energidata

Goodpoint AB, Aktea Energy AB, WSP Sverige AB, Anthesis Enveco AB, U&W AB

Energieffektivisering

Sweco Sverige AB, Aktea Energy AB, WSP Sverige AB, ÅF-infrastructure AB, Incoord Installationscoordinator AB

Avtalet trädde i kraft den 1 juni.

Magnus Ulaner, klimat- och energiexpert, Sveriges Allmännytta, 08–406 56 20, magnus.ulaner@sverigesallmanytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 318 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 945 000 hyresbostäder

Osund konkurrens - ett samhällsproblem30.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Den osunda konkurrensen på arbetsplatser har blivit ett stort samhällsproblem, i synnerhet inom fastighetsbranschen. Det handlar om allt från obetalda skatter, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter till illegal arbetskraft. Sveriges Allmännyttas medlemmar gör allt de kan för att komma tillrätta med denna brottslighet men är i behov av att utöka sin kunskap, kompetens samt utveckla sina arbetssätt för att motverka arbetslivskriminalitet.

Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta tillsätter gemensam arbetsgrupp21.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I våras träffade Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta en överenskommelse om vilka faktorer som ska ligga till grund för hyresutvecklingen i de årliga förhandlingarna, den så kallade trepartsöverenskommelsen. Arbetet följs nu upp med en gemensam arbetsgrupp med representanter från varje organisation som har i uppdrag att svara på frågor som kan uppstå i de lokala förhandlingarna. Gruppen ska även följa hur överenskommelsen används av hyresmarknadens lokala parter samt utvärdera och vidareutveckla arbetssätten.

Onormala prishöjningar i nära hälften av byggprojekten16.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En stor del av de allmännyttiga bostadsföretagen har redan nu ändrat sina byggplaner och kommer att bygga färre bostäder nästa år. Det visar en ny enkät som Sveriges Allmännytta gjort bland sina medlemmar. Av de 160 företag som svarat uppger 44 procent att de ändrat antalet planerade byggstarter 2023 till följd av ökade byggkostnader. Många byggprojekt drabbas nu av extraordinära kostnader.