Sveriges Allmännytta upphandlar konsultstöd för kommunikationsoperatörer

Digitaliseringen har medfört att allt fler digitala tjänster förväntas fungera i bostaden. För att Sveriges Allmännyttas medlemsföretag ska kunna möta utvecklingen på bästa sätt har Sveriges Allmännytta upphandlat konsultstöd för kommunikationsoperatörstjänster.

Carl Ståhle, digitaliseringsexpert på Sveriges Allmännytta. Foto: Per Myrehed.

– Utbudet av tjänster som boende och samhället förväntar sig ska fungera från hemmet blir allt större och omfattar även samhällstjänster, vårdtjänster och premiumtjänster som kräver hög tillförlitlighet, tillgänglighet eller säkerhet. De kräver dessutom tillgång till trådlöst internet, vilket kan vara en utmaning för fastighetsägarna, säger Carl Ståhle, digitaliseringsexpert och ansvarig för upphandlingen på Sveriges Allmännytta.

Denna övergång och utveckling av fastigheternas infrastruktur, tillsammans med ny tjänstepaketering, kräver att kommunikationsoperatörer handlas upp på ett nytt sätt.

– Att upphandla den här typen av tjänster är ganska komplicerat och innehåller många delar att ta hänsyn till. Därför känns det värdefullt att kunna erbjuda det här stödet för våra medlemsföretag, säger Carl Ståhle.

Sveriges Allmännytta har upphandlat tjänster inom två avtalsområden; konsulter för strategiskt stöd för tjänstepaketering och upphandlingskonsulter med strategisk inriktning. Tre aktörer, utan inbördes rangordning, har blivit tilldelade inom båda avtalsområdena. Dessa är Colligio, E-centret samt WSP. Sveriges Allmännyttas medlemmar kan börja avropa konsultstöd från juni i år.

Den 15 juni hålls ett digitalt seminarium med frågestund där de tilldelade aktörerna presenteras. Läs mer.

Carl Ståhle, digitaliseringsexpert, Sveriges Allmännytta, 08–406 56 32, carl.stahle@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25,
ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Carl Ståhle, digitaliseringsexpert på Sveriges Allmännytta. Foto: Per Myrehed.

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 318 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 945 000 hyresbostäder

Osund konkurrens - ett samhällsproblem30.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Den osunda konkurrensen på arbetsplatser har blivit ett stort samhällsproblem, i synnerhet inom fastighetsbranschen. Det handlar om allt från obetalda skatter, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter till illegal arbetskraft. Sveriges Allmännyttas medlemmar gör allt de kan för att komma tillrätta med denna brottslighet men är i behov av att utöka sin kunskap, kompetens samt utveckla sina arbetssätt för att motverka arbetslivskriminalitet.

Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta tillsätter gemensam arbetsgrupp21.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I våras träffade Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta en överenskommelse om vilka faktorer som ska ligga till grund för hyresutvecklingen i de årliga förhandlingarna, den så kallade trepartsöverenskommelsen. Arbetet följs nu upp med en gemensam arbetsgrupp med representanter från varje organisation som har i uppdrag att svara på frågor som kan uppstå i de lokala förhandlingarna. Gruppen ska även följa hur överenskommelsen används av hyresmarknadens lokala parter samt utvärdera och vidareutveckla arbetssätten.

Onormala prishöjningar i nära hälften av byggprojekten16.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En stor del av de allmännyttiga bostadsföretagen har redan nu ändrat sina byggplaner och kommer att bygga färre bostäder nästa år. Det visar en ny enkät som Sveriges Allmännytta gjort bland sina medlemmar. Av de 160 företag som svarat uppger 44 procent att de ändrat antalet planerade byggstarter 2023 till följd av ökade byggkostnader. Många byggprojekt drabbas nu av extraordinära kostnader.