Sveriges grupp i EM är lottad

Sverige hamnade i samma grupp som hemmafavoriterna Spanien och kommer att spela sitt gruppspel i Valencia. Även Belarus och Slovakien hamnade i Sveriges grupp. – En helt OK lottning som hade kunnat vara både bättre och sämre, säger förbundskapten Marco Crespi.

För första gången någonsin var Sverige så högt seedade som i den andra seedningsgruppen, tack vare fina resultat i förra europamästerskapet samt detta kvalspel. Och lottningen blev också därefter. Sverige fick visserligen hemmafavoriten Spanien i sin grupp men även Belarus och Slovakien. De förstnämnda är en av storfavoriterna till EM-guldet och på hemmaplan. Men ett visst generationsskifte har skett och stjärnor som Marta Xargay (MVP i förra EM) och Anna Cruz är inte med. Nu har spanjorskorna en fin återväxt men lite mer oprövade är de nog.

För Marco Crespi var det inte någon större skillnad på var Sverige hamnade. - Jag har coachat i Spanien så jag känner mig kanske mer hemma där än i Frankrike men spelorten är inte särskilt viktig. Nu blev det Valencia, så vi åker till Valencia, säger Crespi.

Belarus är visserligen rankade på plats 11 i världen men lever en del på gamla meriter. De kvalificerade sig till EM genom att vinna sin grupp mot Polen och Storbritannien.

Slovakien var i Sveriges grupp även i EM2015. De har sedan dess tappat en del men ligger för närvarande på plats 24 på världsrankingen, fyra platser bakom Sverige. I EM-kvalet gick de vidare på målskillnad mot Nederländerna och Ungern, alla tre lagen hamnade på samma poäng.

-  Det blev en helt OK lottning, den hade kunnat vara bättre men också sämre. För mig är inte det viktiga vilka vi möter i varje match utan med vilka känslor vi spelar basket. Det är något jag försöker förmedla till spelarna när vi pratar, säger förbundskapten Marco Crespi.

Om kvaliteten på motståndet och Sveriges chanser vill inte Crespi yttra sig så mycket ännu.

- Jag tror på oss och jag är stolt över att vara en del av det svenska landslagsprogrammet. Nu vet vi inte vilka amerikanskor Slovakien och Belarus kommer att plocka in, men ni kan vara säkra på att de kommer att göra det. Upp till oss att fokusera på vårt spel, att ha rätt känsla under träning och match och vara väl förberedda, säger Crespi.

För Sverige gäller nu att undvika skador och skapa en så bra förberedelse som möjligt. EM avgörs den 17-27 juni.

Alla grupper i EM

Grupp A (Valencia)