Sveriges motståndare i OS-kvalet

Sveriges motståndare i OS-kvalet blir Kanada, Belgien och Japan och gruppen spelas i belgiska Ostende. Eftersom Japan redan är kvalficerade innebär det att Sverige måste slå ut antingen Kanada eller Belgien för att nå OS.

Det blir inget lätt uppgift för det svenska laget, det står klart när OS-kvallottningen är genomförd. Två lag tar sig vidare från Sveriges grupp förutom Japan.

Kanada har sitt bästa landslag genom tiderna enligt egen utsago och är späckad med WNBA-proffs, de är rankade fyra i världen och kom nyligen tvåa efter USA i de amerikanska mästerskapen.

Belgien har också sitt bästa landslag genom tiderna. De är rankade nia i världen och har superstjärnan och WNBA-mästarinnan Emma Meesemann i laget. I EM hamnade Belgien på femte plats och i VM2018 tog de en historisk fjärdeplats.

Japan är också en världsnation och skulle absolut kunna kvalificera sig på sportsliga meriter, nu är de ju som arrangörer direktkvalificerade men deltar ändå i OS-kvalet.

Det betyder alltså att Sverige måste slå ut antingen världsfyran Kanada eller världsnian Belgien som dessutom spelar på hemmaplan, 6-9 februari 2020.

Förbundskapten Marco Crespi kommenterar lottningen.
- Nu vet vi vilka lag vi möter. Arbetet med att förbereda oss för dessa lag startar idag. Redo att drömma tillsammans.#vågatro

Även landslagschef Fredrik Joulamo kommenterar lottningen.
- Vi hade såklart velat undvika Japan, som oavsett placering kommer att gå till OS. Men trots detta tycker jag vi fick bästa möjliga förstaseedade lag i Kanada. Och Belgien är ett oerhört bra lag, men absolut inte omöjligt för våra damer. Geografiskt är detta en idealisk lottning, som ger oss optimala möjligheter till förberedelse.

Det finns inga lätta lottningar och nu behöver Sverge förbereda sig på att spela sitt livs basket i februari. Förhoppningsvis med en stor svensk supporterskara på plats.

- Svenska Moose Nation och alla fans som kan åka ner kommer att hjälpa oss, jag hoppas ni vågar tro med oss, avslutar Marco Crespi.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.FIBA:s livesändning av OS-kvallottningenFler videor