Sveriges Tidskrifter - ny strategi och logotyp för ny epok

Sveriges Tidskrifter behövde en ny strategi och ett ny utseende och valet föll på Friends Agenda. Nyligen lanserades den nya strategin, med ny logga, ny tagline och ny uppdaterad grafisk identitet.

– Vi valde att rikta in oss på att bygga den nya logotypen runt en symbol som till skillnad från Sveriges Tidskrifters gamla logotyp (vars symbol fokuserade på mediet) istället fokuserar på vad medlemmarna gör; kommunicerar. Kommunikation bygger på relationer. Istället för att låta namnet vara det som tar fokus i logotypen, låter vi symbolen vara det element som bär upp identiteten, förklarar Friends Agendas Art Director Magnus Jubro.

Syftet med Sveriges Tidskrifters nya strategi är att stärka stödet till nuvarande och framtida medlemmar som verkar i en bransch under stort förändringstryck. Briefen till Friends Agenda omfattade dessutom stöd för koncept- och affärsutveckling samt framställan av en ny visuell identitet.

– Taglinen “Publicister i samverkan” beskriver vilka medlemmarna är och vad de gör i en flora av kanaler. Många förknippar ordet tidskrifter endast med pappersmagasin, trots att tidskriftsbranschen jobbat kanalöverskridande i många, många år. Med taglinen nyanserar Sveriges Tidskrifter sin position och signalerar att medlemmarna i första hand är publicister, berättar Alexis Wicklin, senior rådgivare och ansvarig för strategi i uppdraget.

Det namnförslag som styrelsen presenterade vid årsmötet väckte diskussioner och medlemmarna  bestämde sedan att behålla Sveriges Tidskrifter som namn på föreningen, och istället lägga till en tagline.

Den nya taglinen lyder “Publicister i samverkan” och finns med i logotypen under namnet Sveriges Tidskrifter.

– Logotypens nya symbol hämtar sin inspiration från det typografiska tecknet för citat. En internationell symbol som står för en exakt återgivning av något som sagts eller sägs i tal såväl som skrift. Något som knyter an till vad medlemmarna gör, berättar Magnus Jubro.

Idén bygger på insikten om rollen som Sveriges Tidskrifters medlemmar har i samhället, vilken makt de besitter och dess medföljande ansvar. Ett ansvar att väga varje publicering på guldvåg och noggrant välja sina ord. Inte för att de måste – men på grund av vetskapen att deras ord sprids. Publicister citerar och citeras och citattecknet får symbolisera publicistik; vilket innebär strävan efter kvalitet och hög standard. Oavsett om det handlar om förströelse, grävande journalistik eller yrkes- och organisationsinriktade tidskrifter.

Med citattecknet som grund har symbolen skräddarsytts för att spegla Sveriges Tidskrifter genom att bland annat duplicera tecknet – för att gå från singular till plural – samt addera en cirkel, vilket gör symbolen till leende ansikten, ett möte mellan människor. Något som speglar organisationens starka delningskultur, gemenskap och den nära relationen mellan medlemmarna (publicisterna) och deras konsumenter. Cirkeln gör även citat-tecknet till ett ”P” som i ”Publicister” – dvs medlemmarna, hjärtat i organisationen.

Symbolens typografiska ursprung är dessutom en blinkning och hyllning till Sveriges Tidskrifters historia och grund inom det tryckta ordet.

Designtidskriften CAP&Design har även skrivit om den nya grafiska profilen. Läs hela artikeln här.