Tack till alla som tvättar bilen i en biltvätt!

Nu börjar säsongen då många tvättar bort vintersmutsen från bilen. Tekniska verken vill hylla alla som tvättar sin bil på rätt sätt – alltså åker till en biltvätt eller gör det själv-hall, istället för hemma på uppfarten. Den stora och viktiga skillnaden är att det smutsiga vattnet i en biltvätt renas innan det går tillbaka ut i naturen. Vattnet från en tvätt hemma på uppfarten rinner orenat, via dagvattenledningarna, rakt ut i närmaste dike och förorenar vattnet i våra sjöar och miljön.

När bilen tvättas på uppfarten rinner vattnet med olja, tungmetaller och kemikalier ner i närmaste gatubrunn. Gatubrunnarna är till för att ta hand om regn, snö och is som smälter, och det vattnet renas därför inte i reningsverken.

- I Sverige tvättar vi våra bilar över 30 miljoner gånger per år, och 20 miljoner av biltvättarna sker tyvärr direkt hemma på uppfarten! Det betyder att stora mängder svårnedbrytbara ämnen som exempelvis olja, tungmetaller och asfaltsrester rinner rakt ut i våra vattendrag, sjöar och hav. Det skadar miljön och vattnet som sen ska användas till dricksvatten, säger Camilla Johansson, miljöingenjör på Tekniska verken i Linköping.

Det bästa för allt levande är att tvätta bilen i en modern biltvätt, antingen automatisk eller i en gör det själv-hall. Allra helst i en miljömärkt sådan med miljömärkta produkter och oljeavskiljare, och gärna kompletterande rening utöver oljeavskiljaren, för att rena det smutsiga vattnet från tvätten.

Där det inte finns tillgång till en biltvätt är det minst dåligt att tvätta bilen på gräs eller grus. Då fastnar föroreningen i det översta jordlagret medan vattnet fortsätter ner i marken och filtreras grovt innan det når grundvattnet.

Camilla Johansson, miljöingenjör, Tekniska verken 013-30 85 28
camilla.johansson@tekniskaverken.se

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken och Hydroc utvecklar ny teknik för värmelagring vid Vallastaden9.7.2021 11:12:33 CEST | Pressmeddelande

Tekniska verken i Linköping har, precis som många andra fjärrvärmebolag, ett överskott av värmeenergi under sommaren. Överskottsenergin skulle kunna användas på vintern, under förutsättning att den kan sparas utan för stora förluster. Nu undersöker Tekniska verken och Hydroc Energy Storage AB möjligheten till en pilotanläggning för att lagra termisk energi i berggrunden, i anslutning till Vallastaden i Linköping.